کد خبر: ۱۹۳۲۱۲
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۵/۲۶

نتیجه جلسه غیرعلنی مجلس درباره پیش نویس برجام اعلام شد/ احتمال توافق سریع
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی:

نتیجه جلسه غیرعلنی مجلس درباره پیش نویس برجام اعلام شد/ احتمال توافق سریع

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با اعلام نتیجه جلسه غیرعلنی درباره متن پیش نویس احیای برجام ، گفت: در صورت موافقت آمریکا با خواسته‌های ایران، توافق حتما و بسیار سریع نهایی خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ابوالفضل عمویی درباره نتیجه جلسه غیرعلنی مجلس با وزیرخارجه، دبیر شورای عالی امنیت ملی، نماینده ایران در مذاکرات، رئیس سازمان انرژی هسته ای درباره متن پیش نویس اروپا اعلام کرد: مهمترین نکته مهم، قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها است و انتظار می‌رود با تلاش هیات مذاکره‌کننده اهداف این قانون در متن خروجی لحاظ شود.

نکته کلیدی دیگر انتفاع اقتصادی بوده و باید موانع تجارت خارجی و فروش نفت حذف و به منابع فروش نفت دسترسی باشد. بنابراین خروجی مذاکرات، فع تحریم‌ها خواهد بود که دولت باید به مجلس ارائه کند. 

تضمین و راستی‌آزمایی تعهدات آمریکا هم دو موضوع جدید مذاکرات و برای احیای توافق سال ۲۰۱۵ بوده و مورد پذیرش طرف مقابل قرار گرفته و در جاهای مختلف به صورت مکتوب اشاره شده است. راستی‌آزمایی هم از نواقص توافق قبلی بود و طی آن با وجود تایید راستی آزمایی تعهدات ایران توسط آژانس، راهکاری برای تعهدات طرف مقابل در رفع تحریم ها نبود. این موضوع هم پذیرفته و در پیش‌نویس اشاره شده است.

ایران بیشترین همکاری را با آژانس برای نظارت‌ها داشته‌ و ۲۳ درصد از هزینه‌های بازرسی را به عهده گرفته است. در سفر اسفند سال گذشته گروسی به تهران، مقرر شد ایران در موضوعات باقی‌ مانده گزارش دهد و بررسی شود اما این توافق اجرا نشد و با صدور قطعنامه شورای حکام به نتیجه نرسید. بر همین اساس ، اصرار هیات مذاکره‌کننده ، پایداری توافق و بسته شدن موضوعات پادمانی بوده و مذاکراتی در جریان است که شیوه اجرا در متن چگونه باشد.

لغو تحریم‌ها به صورت گام به گام یا یکجا باید به گونه‌ای باشد که امکان راستی آزمایی وجود داشته و دولت باید به مجلس گزارش دهد. بخشی از تحریم‌ها شامل دستورات اجرایی بوده که لازم است از ابتدای توافق، صادر شود. بخشی از آن هم در چند مرحله طراحی شده است. مانند دوره تأیید داخلی به بازه اجرا.

موضوع اصلی کار این است که هنوز موضوعات باقی مانده برای مذاکرات وجود داد و پیشنهاد آخری دریافت و نظرات‌ اعلام شده ولی هنوز از طرف مقابل پاسخی ارایه نشده است. اگر آمریکا با خواسته‌های ایران مو افقت کند توافق حتما و بسیار سریع نهایی خواهد شد اما تأکید می شود توافق در جریان بوده اما هنوز نهایی نشده است .

در صورت توافق و انتشار متن هم دولت طبق ماده ۷ قانون اقدام راهبردی مجلس، اقدام به ارایه گزارش رفع تحریم‌ها خواهد کرد تا تصمیم‌گیری شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ