کد خبر: ۱۹۳۲۱۶
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۵/۲۷

چند نشانه مهم و منفی از کاهش رشد اقتصادی چین و نگرانی جهان

چند نشانه مهم و منفی از کاهش رشد اقتصادی چین و نگرانی جهان

کاهش رشد بخش‌های مختلف اقتصاد چین به خصوص در بخش های صنعت، عمران و خرده فروشی به موضوع مهم روز اقتصاد جهان تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز، چین هرچند پس از آمریکا در مقام دوم اقتصاد ایستاده اما بزرگ‌ترین منبع رشد تولید ناخالص داخلی جهان طی دو دهه گذشته بشمار می رود. در  این میان رشد بخش‌های مختلف اقتصاد چین به‌ سرعت در حال کاهش بوده و به مسئله‌‌‌‌‌‌‌ مهم جهانی تبدیل شده است.

بر اساس این گزارش، چین درحالی مهم‌ترین موتور محرک سود کارخانه‌‌‌‌‌‌‌ها، سرمایه‌گذاری و متقاضاضی کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌ها است که  موجی از اخبار نا امیدکننده از رشد بخش‌های مختلف منتشر شده است. از سوی دیگر حزب کمونیست چین مانند گذشته اقدامات حمایتی وام‌‌‌‌‌‌‌ محور را در دستور کار ندارد و میزان وام‌ دهی بانک‌ها در مقایسه با تجربه‌‌‌‌‌‌‌های پیشین رکود بسیار کمتر از انتظار بود.

در بخش صنعت بار دیگر آمار کاهش فعالیت اعلام شده و بر خلاف انتظار رشد ۵. ۴درصدی در ‌ماه ژوئیه و به نسبت مدت مشابه سال‌ گذشته به رشد تنها ۸. ۳ درصدی بسنده کرد.

در بخش عمرانی  هم نشانه‌‌‌‌‌‌‌ عمیقی از بحران و رکود مشاهده می‌شود. سرمایه‌گذاری ثابت به‌عنوان بخشی بسیار مهم برای این بخش تنها ۷. ۵درصد در ۷ ‌ماهه سال جاری رشد داشته که در مقایسه با رشد ۳. ۱۰‌ درصدی سال گذشته ، چشمگیر است.

همچنین بخش خرده‌‌‌‌‌‌‌فروشی تنها ۷. ۲درصد به نسبت مدت مشابه سال‌گذشته رشد داشت که در مقایسه با انتظار ۵‌ درصدی، کاملا ناامیدکننده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ