کد خبر: ۱۹۵۵۷۱
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۷/۱۱

بعید بودن ساخت ۴ میلیون مسکن و پیشنهاد افزایش وام به۵۵۰ میلیون تومان
عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان اعلام کرد:

بعید بودن ساخت ۴ میلیون مسکن و پیشنهاد افزایش وام به۵۵۰ میلیون تومان

عضو کانون انبوه‌سازان با اعلام بعید بودن تحقق ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی به چند دلیل ، خواهان افزایش وام مسکن به ۵۵۰ میلیون تومان شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، غلامحسین جهانی خزانه‌دار و عضو هیات‌مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان با انتشار متنی با عنوان "طرح‌های بی‌ثمر در بخش مسکن" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: برنامه دولت برای ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی در چهارسال به علت افزایش چند برابری هزینه‌ها، تورم و کاهش تمکن مالی خانواده‌ها در تامین آورده، ناممکن بوده و دولت و شورای پول و اعتبار باید با قید فوریت نسبت به افزایش تسهیلات بانکی اقدام کنند تا با کاهش سهم متقاضی بتوان به اجرای این طرح امیدوار بود.

هنگام احداث مسکن مهر طی سال ۹۰ تا ۹۳، قرارداد ساخت با انبوه‌سازان متری حدود ۴۰۰ هزار تومان افزایش یافت و هر واحد ۷۵ متری حدود ۳۶ میلیون تومان محاسبه می‌شد که ۲۵ میلیون تومان آن وام بانکی و ۱۱ میلیون تومان آورده سهم متقاضی بود. طبق همین اصل، سهم وام بانکی از احداث مسکن ۷۰‌ درصد و سهم متقاضی ۳۰‌ درصد بود.

ولی درحال حاضر با فرض احداث واحد مسکونی با متری حدود ۷.۵ میلیون تومان حدود ۶۷۵‌ میلیون تومان و وام بانکی ۳۵۰‌ میلیون تومان بوده که ۵۰‌ درصد هزینه‌های ساخت را پوشش می‌دهد. بنابراین دولت باید در اسرع وقت نسبت به افزایش وام حداقل به ۵۵۰ میلیون تومان اقدام کند تا با کاهش آورده سهم متقاضی بتوان به موفقیت طرح امیدوار بود.

از مشکلات طرح نهضت ملی مسکن نامشخص بودن بحث بیمه تامین‌ اجتماعی در قرارداد‌ها است. در قانون جهش مسکن مصوب مجلس رقم مالیات پرداختنی توسط سازنده به‌صورت مقطوع اعلام شده و به ازای هر واحد مسکونی احداثی یک میلیون تومان در قانون به عنوان مجموع مالیات‌‌‌های پرداختی مشخص شد اما بحث بیمه تامین اجتماعی تعیین‌تکلیف نشده است.

در مسکن مهر طی تفاهم‌نامه‌ وزارت راه با سازمان تامین اجتماعی، بیمه هر متر مربع مسکن مهر ۵۲۰۰ تومان تعیین شد اما در نهضت ملی مسکن مسئله بیمه تعیین‌تکلیف نشده و باعث سردرگمی سازندگان و انبوه‌سازان است. وزارت راه باید جهت تسهیل قوانین و مقررات‌زدایی و همچنین جلوگیری از برخوردهای سلیقه‌ای در استان‌های مختلف، بیمه تامین‌اجتماعی قراردادهای نهضت ملی را طی تفاهم‌نامه‌ای با وزارت تعاون و تامین‌اجتماعی تعیین‌تکلیف و ابلاغ کند.

تلگرام اصلی بورس پرس :http://t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ