کد خبر: ۱۹۷۴۹۰
۰:۰ - ۱۴۰۱/۹/۹

مزایای اوراق با سود ۲۹ درصدی اما دارای آثار روانی بر سهامداران و بورس زخمی !
دو کارشناس بازارسرمایه اعلام کردند:

مزایای اوراق با سود ۲۹ درصدی اما دارای آثار روانی بر سهامداران و بورس زخمی !

دو کارشناس بازارسرمایه با اشاره به مزایای انتشار ۴۵ هزار میلیارد تومان اوراق گام و با سود ۲۹ درصدی، آثار منفی روانی این رویه بر سهامداران و بورس زخمی و نیازمند اعتماد را اعلام کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی پور‌رمضان درباره اثرات عرضه اوراق گام (موسوم به گواهی تولید مولد که تاکنون 45 هزار میلیارد تومان توسط 15 بانک عرضه شده و دارای سود 29 درصدی است ) در بازار سرمایه که با انتقادات و شایعاتی مانند لغو تداوم عرضه و تکذیبه بانک مرکزی همراه شده ، پیامدهای به‌کارگیری این شیوه از تامین‌مالی را بررسی و به دنیای اقتصاد، اعلام کرد: ساختار دسته‌‌‌‌‌‌ای از اوراق مانند حق‌تقدم تسهیلات مسکن و اوراق خزانه مستلزم ارتباط بین بازار سرمایه و بازار پول بوده و به‌‌‌‌‌‌گونه‌‌‌‌‌‌ای طراحی شده‌اند که بازار سرمایه تامین‌‌‌‌‌‌ کننده پول و بانک‌ها تامین‌‌‌‌‌‌کننده ضمانت باشند. اوراق گام نیز در این دسته قرار می‌گیرد.

مزایای اوراق جذاب و آثار منفی روانی بر سهامداران

انگیزه بانک‌ مرکزی در طراحی اوراق گام این بود که شرایطی فراهم شود شرکت‌های دارای توانگری مالی و ساختار مالی مناسب توسط سیستم بانکی تضمین شوند ولی سرمایه مورد نیاز آنها به‌‌‌‌‌‌جای اینکه از محل سپرده‌‌‌‌‌‌های بانکی پرداخت شود، توسط بازار سرمایه تامین شود. لذا اوراق گام مبتنی بر حساب‌های پرداختنی شرکت‌ها است.

پیش‌‌‌‌‌‌ از این نیز اوراق مبتنی بر حساب‌های پرداختنی مانند اوراق مرابحه و منفعت با نگاه به منافع آتی و امکان تامین‌ مالی وجود داشت اما نکته‌‌‌‌‌‌ متمایز کننده اوراق گام با سایر اوراق این است که سررسید ‌اوراق گام عمدتا کوتاه‌‌‌‌‌‌ مدت بوده و بیشتر مشابه ابزارهای بازار پول است. چراکه به‌ طور معمول ابزارهای تامین‌مالی بازار سرمایه‌ برای دوره‌‌‌‌‌‌های بلندمدت منتشر می‌شوند. همچنین به دلیل ضمانت اوراق توسط بانک‌های دارای کفایت سرمایه، اوراق درحیطه بازار پول بوده اما با توجه به معاملات ثانویه اوراق و نقدشوندگی و تامین منابع در حوزه بازار سرمایه است.

در نگاه اول انتشار این اوراق با سود جذاب و سررسید‌ کوتاه‌ مدت می‌تواند پول‌های بازار سرمایه را جذب بازار پول و خرید این اوراق کند ولی با بررسی عمیق‌تر به‌نظر می‌رسد حجم این عرضه‌ها نمی‌تواند تاثیر شدیدی از لحاظ بنیادی بر بازار سرمایه داشته باشد. مگر اینکه عرضه اوراق افزایش یابد اما نکته اصلی این است که از لحاظ روانی تاثیر بسیار منفی بر سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه خواهد داشت و مجددا خاطرات تلخ افزایش نرخ بهره بین‌بانکی، عدم‌ حمایت دولت از بازار و ورود نقدینگی به بازارهای موازی را به‌یاد خواهد آورد.

این درحالی است که بورس این روزها از لحاظ بنیادی از وضعیت مرداد ‌۹۹ فاصله گرفته و سودسازی شرکت‌ها با توجه به رشد دلار و کامودیتی‌ها، وضعیت بهتری دارد و تنها نیاز به ورود نقدینگی و تشویق سرمایه‌گذاران دارد اما تشویق و جذب پول به بازارهای موازی طلا و دلار و بازار پول (بانک و  ارواق گام) باعث تشدید نا امیدی سرمایه‌گذاران بورس شده و قطعا ادامه این روند باعث کوچ بیشتر سرمایه‌گذاران به بازارهای دیگر خواهد شد.

اوراق گام مفید است اما نه برای بورس زخمی و نیازمند اعتماد

سارا فلاح هم اعلام کرد: هدف بانک‌ مرکزی از انتشار اوراق گام، تامین‌ مالی غیر‌ تورم‌ زای سرمایه‌ در گردش صنایع بوده که با توجه به نقدینگی قابل‌توجه و تورم شدید هم در راستای مهار نقدینگی و کنترل تورم و هم منجر به تسهیل تامین‌مالی شرکت‌های بورسی جهت پوشش نیاز‌های کوتاه‌ و میان‌ مدت می‌شود.

این ابزارها نسخه درمانی مهار نقدینگی و کنترل تورم نیستند و صرفا می‌توانند به‌عنوان مکمل، اوضاع را بهبود بخشند و خریداران مواد اولیه و پایه می‌توانند از طریق بورس‌ کالا به تهیه اقلام موردنیاز اقدام کنند و فروشندگان با دریافت اوراق گام هم می‌توانند تا سر‌رسید ‌اوراق از آن نگهداری و هم با فروش در بازار ثانویه مجددا سرمایه‌ در گردش را تعدیل کنند. بنابراین ارواق گام متصل‌کننده بازار پولی و مالی بوده  و سعی در تامین‌ مالی صنایع از طریق بازارسرمایه دارد.

این ابزار برای بانک ها حتما دارای مزایای مثبت است و با توجه به محدودیت‌های بانک‌ها، ابزاری برای پوشش کسری محسوب می‌شود اما برای بازار سرمایه دارای معایب و محاسنی است.

حسن اصلی این ابزار برای بازار سهام، پوشش کوتاه‌ مدت کسری مالی صنایع و افزایش تولید و نزدیک‌شدن تولید به ظرفیت اسمی و نهایتا افزایش سود‌ سازی شرکت‌ها و بالا رفتن ارزش ذاتی است اما عیب اصلی آن تاثیر در قیمت سهام است. از آنجایی‌که این اوراق ماهیتی مشابه با سایر اوراق قرضه دارد و دارای بازدهی بدون‌ ریسکی حتی بالاتر از سایر اوراق دارد، منجر به جذب سرمایه‌های اندک و تضعیف شده بازار سرمایه ‌شده و کمبود تقاضا در بازار سهام را تشدید می‌کند.

لذا استفاده از این ابزار برای بورس در شرایط ثبات و بازدهی مشابه بازارهای موازی مناسب است. یکی از اصلی‌ترین چالش‌های اقتصاد، نقدینگی زیاد است و بورس به دلیل محدودیت‌های فراوان قانونی، اندک بهره‌ای از آن نبرده و انتشار وسیع اوراق توسط بانک‌ها با اثر پذیری منفی مستقیم بر سهام همراه خواهد شد. بنابراین شرایط فعلی، مناسب بکارگیری چنین ابزاری در تامین‌مالی نیست. استفاده و جذب سرمایه از خود بازار سرمایه مفید است اما نه در شرایط فعلی.

زخم‌های عمیق بازار سرمایه در اثر سیاست‌های اشتباه گذشته هنوز التیام نیافته‌ و اگر استفاده‌های مقطعی و غیر‌اصولی گذشته رخ نمی‌داد می‌توانست به‌ عنوان مطمئن‌ترین هدف تامین‌ مالی مورد‌ استفاده قرار گیرد. لذا در مقطع فعلی باید با اتخاذ قوانینی سعی در بازگشت اعتماد به بازار سرمایه داشت، نه اینکه صرفا به دنبال هدف‌گذاری برای جذب اندک سرمایه‌های باقی‌مانده ‌تن نزار آن بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ