کد خبر: ۱۹۷۵۱۱
۰:۰ - ۱۴۰۱/۹/۱۰

ایران‌خودرو و سایپا با عرضه محصولات در بورس از زیان خارج خواهند شد
دبیر انجمن خودروسازان:

ایران‌خودرو و سایپا با عرضه محصولات در بورس از زیان خارج خواهند شد

دبیر انجمن خودروسازان گفت: عرضه خودرو در بورس کالا زمینه خروج خودروسازان از زیان را فراهم می‌کند و قیمت‌های کاذب در بازار نیز تعدیل خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد نعمت‌بخش به ایرنا گفت: بارها و بارها از تریبون‌های مختلف اعلام شد قیمت‌گذاری دستوری به ضرر صنعت خودرو و قطعه‌ سازی شده و واکاوی آمارهای خودروسازان بزرگ در بورس و سامانه کدال هم موید همین مسئله است.

وی افزود: آمارها نشان‌ می‌دهد ایران‌خودرو و سایپا از ابتدای سال جاری هر یک، 5 هزار میلیارد تومان زیان کردند و برای رفع این مشکل، بارها فروش خودرو با نرخ حاشیه بازار پیشنهاد شد که تجربه موفق دهه ۷۰ نیز وجود داشت. نتیجه قیمت گذرای دستوری، توزیع سالیانه بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت بین مردم بوده که ناشی از تفاوت قیمت بازاری و کارخانه‌ای خودروها است. همچنین بررسی‌ها نشان داده بین ۸۰ تا ۸۵درصد افرادی که در قرعه‌کشی‌ها شرکت می‌کنند به قصد سود و کسب رانت آن وارد می‌شوند.

این فعال صنفی ادامه داد: پس از اینکه پیشنهاد فروش خودروها در حاشیه بازار به نتیجه نرسید، وزارت صنعت مبتکر قیمت‌گذاری در بورس کالا شد و نتایج حاصل از فروش‌های اخیر نشان می‌دهد نرخ‌هایی که کشف می‌شود از قیمت‌های بازاری ارزان‌تر است. تداوم عرضه‌ها در بورس سبب می‌شود تا ضمن برچیده شدن هرگونه رانت و فساد در این حوزه، خودروسازان به‌تدریج از زیان خارج شوند و با ورود خودروهای پرتیراژ به بورس سرعت بیشتری پیدا کند.

نعمت‌بخش گفت: در این صورت، خودروسازان می‌توانند مطالبات قطعه سازان را پرداخت کنند و مطالبه کیفیت بالاتر داشته باشند. قیمت‌گذاری خودرو در بورس به‌تدریج باعث واقعی شدن قیمت‌ها و تک نرخی شدن خودرو خواهد شد و با کنار رفتن ۸۵ درصدی که به قصد دلالی و کسب رانت وارد طرح‌های قرعه‌کشی‌ می‌شدند، خودروسازان باید به فکر ارائه طرح‌های تشویقی برای فروش محصولات باشند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ