کد خبر: ۱۹۷۶۷۰
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۹/۱۴

برنامه ورود ۹ زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان به بورس + طرح ارزش مالکانه
مدیرعامل خبر داد:

برنامه ورود ۹ زیرمجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان به بورس + طرح ارزش مالکانه

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان از برنامه ورود ۹ زیرمجموعه به بورس تا سال آینده، اعطای چند هزار خودرو به فرهنگیان از طریق فروش لیزینگی و تصویب طرح ارزش مالکانه سهامداران خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حمیدرضا نجف‌پور در نشستی خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به سابقه پیشین صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: دو گروه، سهامدار صندوق ذخیره فرهنگیان هستند که از سال ۷۴ فرهنگیان عضو مبالغی را ماهانه واریز کردند ضمن اینکه دولت نیز مکلف است سهم را واریز کند.

وی افزود: صندوق با انجام فعالیت‌های اقتصادی، سودآوری لازم را داشته که مجموع این مبالغ ارزش مالکانه صندوق را شکل می‌دهد. صندوق ۴ هلدینگ بزرگ اقتصادی در حوزه‌های پتروشیمی، بازار سرمایه، بخش ساختمان، خدمات و اقتصاد دیجیتال دارد که ۶۰ شرکت در زیر‌مجموعه این هلدینگ‌ها فعالیت می‌کنند و دستاورد مناسبی برای صندوق داشتند.

این مقام مسئول ادامه داد: صندوق ذخیره فرهنگیان دارای مشکلات و چالش‌هایی در بحث سهامداری، سودآوری، اصلاح ساختار سرمایه‌گذاری، بدهی‌ های سنگین، نبود سامانه جامع شفافیت، معوقات دولتی، وجود پروژه‌های بزرگ و نیمه‌تمام و... است. حل این مسائل قطعا زمان‌بر خواهد بود اما تلاش شده با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های مناسب برای رفع هرکدام از چالش‌ها اقدام شود.

نجف‌پور درخصوص طرح احیای بانک سرمایه توضیح داد: این طرح به زودی به شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه می‌رود و در مسیر تصویب نهایی قرار دارد. در حوزه اصلاح ساختار سرمایه‌گذاری با رویکرد آینده‌نگری اقدامات پایه‌ای انجام شده و جلساتی هم با بیش از ۷۰ نفراز نخبگان و فعالان حوزه صنعت و پتروشیمی برگزار شد تا به اتخاذ تصمیمات راهبردی کمک کند و زمینه افزایش سودآوری حوزه پتروشیمی فراهم شود و قدم‌هایی برای اصلاح پرتفوی سرمایه‌گذاری گرفته شد.

وی اضافه کرد: در بخش ریسک‌ها و پرونده‌های حقوقی نیز پرونده‌های مختلفی با ارزش ۱۳ تا ۱۷هزار میلیارد تومان وجود داشت که در بخش حقوقی بررسی و گام‌هایی برای تعیین تکلیف این پرونده‌ها برداشته شد. برای حل پرونده‌ها و مدیریت ریسک‌های حقوقی از ظرفیت نهادهای مرتبط بویژه دستگاه قضا استفاده شد.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان تصریح کرد: در سال‌های گذشته به ۵. ۱میلیون عضو صندوق اعلام شده بود علاوه بر دریافت مبلغی در زمان بازنشستگی، ارزش افزوده دارایی‌های صندوق نیز محاسبه و اعطا شود که به این تکلیف قانونی عمل نشد. هر مجموعه اقتصادی برای بورسی شدن باید شرایط متعددی را رعایت کند اما هلدینگ‌های صندوق دارای پرونده‌های متعدد حقوقی بودند که امکان بورسی شدن ممکن نبود و ابتدا باید تعیین تکلیف می‌شد که اقداماتی دراین راستا انجام گرفت. حتی در زمان تحویل ارزش، مسائل مالیاتی وجود داشت که صندوق مکلف بود ۲۵درصد دارایی‌ها را کسر و در قالب مالیات پرداخت کند که این مسئله هم باید رفع می‌شد.

نجف‌پور ادامه داد: با تشکیل کارگروه ویژه‌ای برای ارزش مالکانه، روش‌های ده‌گانه مطرح و پس از بررسی هفته گذشته طرح ارزش مالکانه به تصویب قطعی هیات امنای صندوق ذخیره فرهنگیان رسید. این موضوع، دغدغه حداقل ۱۰ساله معلمان و سهامداران صندوق را رفع خواهد کرد و اعضای صندوق ازاین پس متوجه خواهند شد که از کیک بزرگ دارایی‌های صندوق چه سهمی را تحت عنوان سهام مالکیت دارند.

به گفته وی، طبق این طرح با بکارگیری روش‌های مناسب، معلمان سهام را دریافت خواهند کرد و می توانند آن را مدیریت کنند. این سهام قابلیت نقد شوندگی دارد و می‌تواند دغدغه مالی معلمان را رفع کند. همزمان، طرح‌های تشویقی طراحی شده که ارائه بیمه عمر و خدمات بیمه‌ای از جمله این اقدامات است و در صورت اجرا، می‌تواند رضایت سهامداران را افزایش دهد. پرداخت به موقع حقوق و مطالبات معلمان در حال پیگیری است و تلاش می شود با تقویت بنیه صندوق، سرعت پروژه‌های اقتصادی و بهره وری افزایش یابد.

نجف‌پور از توافق برای اعطای چند هزار دستگاه خودرو به قشر وسیعی از فرهنگیان با رعایت قوانین از طریق فروش لیزینگی با اقساط بلندمدت خبر داد و گفت: رفع مشکل مسکن فرهنگیان نیز دنبال می شود. با تقسیم‌بندی شرکت‌ها، برنامه‌ ریزی شده تا یک سال دیگر ۹ شرکت وارد بورس شوند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ