کد خبر: ۱۹۷۶۹۵
۰:۰ - ۱۴۰۱/۹/۱۶

بانک‌های جهان افزایش نرخ بهره را اعمال کردند / پیش بینی سال بعد

بانک‌های جهان افزایش نرخ بهره را اعمال کردند / پیش بینی سال بعد

بانک‌های مرکزی جهان از جمله فدرال رزرو آمریکا، بانک انگلستان، بانک مرکزی استرالیا و... افزایش نرخ بهره را در ماه نوامبر تمدید کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از بیزنس اینسایدر، سرعت و مقیاس افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی در نوامبر دوباره سرعت گرفت. زیرا سیاست‌گذاران در سراسر جهان با تورم بالای این دهه مبارزه می‌کنند.

براساس این گزارش، بانک‌های مرکزی ناظر بر 6 ارز از 10 ارز پرمعامله، 350 واحد (bps) افزایش نرخ در ماه گذشته ارائه کردند و فدرال رزرو آمریکا، بانک انگلستان، بانک مرکزی استرالیا، نورگز نروژ، بانک مرکزی سوئد و رزرو نیوزیلند همگی در نوامبر نرخ بهره را افزایش دادند اما بانک مرکزی اروپا، بانک کانادا، بانک ملی سوئیس و بانک ژاپن جلسات تعیین نرخ برگزار نکردند.

آخرین اقدامات باعث شد کل نرخ بهره از بانک‌های مرکزی گروه 10 به 2.4 هزار واحد افزایش پیدا کند.

الکساندرا دیمیتریویچ در رتبه‌بندی اس اند پی گلوبال با نگاهی به سال 2023 گفت: نرخ‌های بهره به افزایش ادامه خواهند داد و تصمیم بانک مرکزی برای کاهش تورم افزایش بیشتر نرخ‌های بهره است.

بازارهای مالی جهانی در هفته‌های اخیر در وضعیت بدی قرار دارند. زیرا سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند نرخ‌ها را برای مقابله با فشارهای تورمی افزایش دهند در حالی که نگرانی‌ها از کاهش رشد جهانی در حال گسترش، همچنان وجود دارد.

داده‌های بانک‌های مرکزی بازارهای نوظهور الگوی مشابهی را نشان می‌دهند از مجموع 18 بانک مرکزی، 8 بانک در نوامبر در مجموع 400 واحد افزایش نرخ بهره که از 325 واحد اکتبر افزایش یافته را ارائه کردند اما تا حدودی کمتر از نرخ ماهانه 800 واحدی در ژوئن و جولای است.

اندونزی، کره جنوبی، مکزیک، تایلند، مالزی، فیلیپین و آفریقای جنوبی هم نرخ‌ها را در نوامبر افزایش دادند که نشان‌دهنده تغییر موج سیاست سخت‌گیرانه به سمت آسیا و دور شدن از آمریکای لاتین و اروپای نوظهور است، جایی که این چرخه به پایان نزدیک می‌شود.

نافذ زوک از سرمایه گذاران آویوا گفت: به استثنای برخی دیگر کشورها فشرده‌ترین مرحله چرخه افزایش نرخ را پشت سر گذاشتند، طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه که برای کاهش نرخ بهره فشار وارد می‌کند و با وجود تورم بالای 80درصد، کاهش 150 واحدی دیگر را برای کاهش نرخ بهره به تک رقمی ارائه کرد.

همه بانک‌های مرکزی بازارهای نوظهور در نمونه ماه گذشته جلسات تعیین نرخ نداشتند. محاسبات نشان می‌دهد که بانک‌های مرکزی بازارهای نوظهور نرخ بهره را در مجموع 7.16 هزار واحد نسبت به سال گذشته افزایش دادند که بیش از دو برابر 2.74 واحد برای کل سال 2021 است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ