کد خبر: ۱۹۸۵۹۵
۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲

احتمال موافقت ایران با پیشنهاد آمریکا و اروپا به چند دلیل وجود دارد
المانیتور:

احتمال موافقت ایران با پیشنهاد آمریکا و اروپا به چند دلیل وجود دارد

در پی اعلام غیررسمی مرگ برجام از سوی آمریکا و در اولویت نبودن این موضوع و تلاش اسرائیل، احتمال موافقت ایران با پیشنهاد آمریکا و اروپا وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از المانیتور، مقامات ایرانی همچنان آمادگی توافق دارند اما ماه‌ها مذاکرات را به تعویق انداخته‌‌ و درخواست‌‌هایی فراتر از محدوده برجام طرح کردند. شاید تهران بخواهد پیشنهاد آمریکا و اتحادیه اروپا را بپذیرد. البته این موضوع فقط برای آزمایش دولت بایدن و اتحاد آمریکا و اروپا در میانه تمرکز غرب روی تحولات ایران است.

بر اساس این گزارش، سیاست رسمی دولت بایدن این است که برجام دیگر در دستور کار نیست و در عوض بسته‌های متعدد تحریمی وضع کرده است. طرح جایگزین بایدن یعنی ادامه تحریم‌ها و فشار بر ایران هم به اتهام آنچه نقض حقوق بشر گفته می‌شود و هم هماهنگی با روسیه در جنگ اوکراین، بسیار شبیه کمپین فشار حداکثری ترامپ است که نتانیاهو موافق آن است.

افزایش تنش‌‌های آمریکا و ایران فرصت‌‌های دیگری را نیز برای نتانیاهو ایجاد و وی تلاش خواهد کرد بایدن را تشویق کند تا موضع بازدارنده منطقه‌‌ای در قبال ایران اتخاذ و در این فرآیند اسرائیل و عربستان را به هم نزدیک‌تر کند. از طرف دیگر مقامات نظامی در سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا) از ائتلاف دفاعی منطقه‌‌ای غیررسمی علیه ایران دفاع کرده‌‌اند.

برای بایدن، ایده‌‌ احیای برجام که زمانی برای وی جذاب بود، ممکن است بازدهی سیاسی کمی داشته باشد. این توافق دستاورد سیاست خارجی اوباما بود نه بایدن. بایدن از زمان روی کار آمدن از برجام حمایت کرده اما این موضوع به ندرت در میان اولویت‌ها بود.

آمریکایی‌‌ها دیگر به صورت جدی دنبال توافق نیستند. نتانیاهو دوستان زیادی در کنگره دارد. به ویژه در میان جمهوری‌خواهان. وی از دوستی ۴۰ ساله با بایدن استفاده خواهد کرد تا برجام را از دستور کار دور نگه دارد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ