کد خبر: ۲۰۱۵۴۳
۰:۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۸

انتقاد از فعالیت شورای رقابت و تشبیه عملکرد به اقدام دروازه‌بان مشهور انگلیسی!
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

انتقاد از فعالیت شورای رقابت و تشبیه عملکرد به اقدام دروازه‌بان مشهور انگلیسی!

کارشناس بازار سرمایه با انتقاد از فعالیت شورای رقابت با تعیین غلط قیمت و ایجاد زیان انباشته ده‌‌ها هزار میلیارد تومانی برای تولیدکننده ، اقدام این شورا را به مسابقه دروازه‌بان مشهور انگلیسی تشبیه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، هادی جمالیان با انتشار مطلبی با عنوان "شورای کدام رقابت؟" در فضای مجازی اعلام کرد: مبارزه با انحصار از الگو های اقتصاد بازار است. نهاد ضد انحصار، مراقبت می کند تا ساز و کار بازار به نحو مطلوب عمل کند و یک یا چند تولید‌کننده‌ محدود نتوانند با ایجاد انحصار، قیمت انحصاری را که قاعدتا بالاتر از قیمت تعادلی در نبود انحصار است به مشتریان تحمیل کنند. فلسفه شورای موسوم به رقابت هم در چنین الگویی ریشه دارد.

حالا طنز ماجرا کجا است؟ اینجا که اساساً کدام آزادسازی در اقتصاد ایران اتفاق افتاده که این شورا از "رقابت" پس از آن پاسداری می‌کند؟ مگر در آن صنایعی که انحصار وجود ندارد دولت قیمت را به ساز و کار عرضه و تقاضا واگذار کرده است؟

حساسیت و اساساً فلسفه وجودی این شورا از آن جهت بسیار مضحک است که محصولاتی را با بررسی های زیاد به دلیل انحصار مشمول مداخله می‌داند در حالی که خارج از شمول فعالیت این شورا هم در طیف وسیعی از محصولات، دولت تمام قد مشغول قیمت گذاری و سهمیه بندی و تعرفه گذاری است و این شورا آنجا اصلاً محلی از اعراب ندارد!

همانجا هم که این شورا ورود کرده با تعیین غلط قیمت، تولیدکننده را به ده‌‌ها هزار میلیارد تومان زیان انباشته دچار کرده که انحصارگر بدبخت آرزو می‌کرد کاش چندین رقیب می‌داشت اما دچار شورای رقابت نمی‌شد.

شورا و مرکز ملی رقابت در اقتصاد ایران یادآور سام بارترام است. بارترام در دوره خود دروازه‌بان مشهوری شد اما نه از این جهت که عملکرد خارق‌العاده‌ای داشت بلکه به دلیل اتفاق عجیبی که حین یکی از مسابقات رقم خورد. وی در سال ۱۹۳۷ دروازه‌بان تیم چارلتون انگلیس بود. در مسابقه با چلسی و در دقیقه ۶۰، داور بازی به دلیل مه شدیدی که ورزشگاه را فرا گرفته بود و عملاً دید بازیکنان مختل شده بود، بازی را متوقف کرد و همه به رختکن رفتند به جز بارترام که صدای سوت داور را نشنید. بارترام خیره به مه غلیظ روبرو ۱۵ دقیقه تمام ایستاده بود و در حالی از دروازه‌ پاسداری می کرد که اساسا مسابقه ای در جریان نبود. شورای کدام رقابت هستید؟

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ