کد خبر: ۲۰۱۷۳۰
۰:۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲

تحلیل مدیرعامل شرکت تازه وارد بورسی از چالش های صنعت سیمان و برآورد قیمت

تحلیل مدیرعامل شرکت تازه وارد بورسی از چالش های صنعت سیمان و برآورد قیمت

مدیرعامل شرکت سیمانی تازه وارد بورس با اعلام مهمترین چالش های صنعت و شرکت ، پیش بینی کرد قیمت این محصول ثابت بماند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد‌رضا عمرانی‌فرد مدیرعامل شرکت تازه وارد بورسی سیمان اردستان که از 28 دی وارد بازار سهام شده و طی روزهای اخیر با رشد 40 درصدی قیمت سهام مواجه شده با انتشار مطلبی به عنوان "آسیب چند‌ وجهی سیمانی‌ها از مازوت" در دنیای اقتصاد اعلام کرد:  صنعت سیمان این روزها شرایط بسیار پیچیده‌ای را تجربه می‌کند که شاید به نوعی پس از دهه ۸۰ بی‌سابقه باشد.

امروزه با توجه به قطع گاز، مازوت اغلب کارخانجات به دلیل محدودیت پالایشگاه‌ها و اولویت نیروگاه‌ها به سختی تامین می‌شود و امکان تامین از استان‌های دیگر وجود ندارد. ضمن اینکه کمبود ناوگان حمل‌ و نقل هم مزید بر علت شده و مجموع این اتفاقات سبب توقف تولید کارخانه سیمان اردستان و بسیاری از کارخانه‌های این صنعت شد.

اتفاقی که ضمن کاهش درآمد شرکت‌ها می‌تواند به تجهیزاتی مانند آجر‌های نسوز ضربه بزند و هزینه‌های چند میلیاردی به شرکت‌ها تحمیل کند. بنابراین در شرایطی که شرکت‌ها برای تعمیرات و بهسازی خطوط تولید با مشکلاتی مواجه هستند این هزینه‌های غیر‌قابل پیش‌بینی شرایط را پیچیده‌تر می‌کند.

چالش مازوت تنها محدود به کمبود آن و همچنین محدودیت‌های ناوگان حمل‌ و نقل نیست بلکه شرکت ملی پالایش و پخش در اقدام یک طرفه و بدون نظر‌ خواهی از شرکت‌های سیمانی، الگویی با عنوان بهینه مصرف مازوت تعیین کرده که باید بر اساس میزان انرژی مورد استفاده، سیمان تولید شود اما از آنجا که این سوخت ثانویه از کیفیت به مراتب پایین‌تری نسبت به سال‌های پیش برخوردار است، قطعا الگوی تعیین‌شده با واقعیت‌ها منطبق نبوده و در نتیجه قابلیت اجرا ندارد.

به همین دلیل شرکت‌هایی که الگوی بهینه مورد نظر را رعایت نکرده باشند، علاوه بر اینکه باید هزینه مازوت را به نرخ فوب خلیج فارس پرداخت کنند، دچار مشکل کمبود سهمیه می‌شوند. شرکت ملی پالایش و پخش هم در سه‌ ماه اخیر ۲ میلیون لیتر از سهمیه سیمان اردستان کم کرد.

مسئله دیگر، محدودیت‌های برق است. به گونه‌ای که از دیماند ۲۴ مگاواتی شرکت حدود ۱۱ مگاوات در دسترس قرار دارد. در چنین شرایطی که تولید در بن‌بست قرار گرفته، وزارت صنعت اصرار بر عرضه سیمان به میزان تعیین شده مانند سایر فصول سال دارد. در حالی که کارخانجات امکان تولید به میزان مورد نظر و تقاضای لازم در بورس‌کالا برای سیمان عرضه‌شده را نداشته و به شدت شرکت‌ها را برای عرضه سیمان تحت فشار قرار می‌دهند.

با وجود این برخلاف هفته‌های گذشته که کاهش نرخ سیمان به دلیل افزایش عرضه نسبت به تقاضا رخ داده و با توجه به تعطیلی برخی تولیدکنندگان بزرگ مانند سیمان تهران و آبیک، پیش‌بینی کاهش قیمت چندان محتمل نیست و حداقل پیش بینی کرد نرخ سیمان ثابت می‌ماند. با این حال امید است وزارت صنعت با توجه به مشکلات این صنعت در رابطه با نرخ پایه صنعت سیمان تجدید نظر کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ