کد خبر: ۲۰۲۲۷۲
۰:۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰

پیشنهاد سازمان بورس برای کاهش دو ماهه زمان افزایش سرمایه‌ ها

پیشنهاد سازمان بورس برای کاهش دو ماهه زمان افزایش سرمایه‌ ها

سازمان بورس پیشنهادی برای اصلاح قانون تجارت به مجلس ارائه کرده که با تصویب آن دوره استفاده از حق تقدم برای سهامداران از دو ماه فرصت فعلی به ۳۰ روز کاهش یابد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، وحید روشن قلب مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس با اشاره به معضلاتی در زمینه افزایش سرمایه شرکت‌ها اعلام کرد: طبق قانون تجارت فرآیند افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی به این صورت پیش‌بینی شده بود که شرکت باید حق تقدم‌های سهامداران را حتما بصورت پست ارسال و سهامداران هم پس از دریافت برگه‌های حق تقدم در صورتی که خواهان شرکت در افزایش سرمایه از محل مطالبات بودند باید فرمی را پُر و آن را پست می‌کردند.

در صورتی که نیاز بود سهامداران اقدام به واریز وجه بابت مشارکت در افزایش سرمایه کنند باید بصورت حضوری به بانک رفته و واریز وجه را انجام می‌دادند. بعد از واریز وجه سهامداران باید دوباره مدارک را برای شرکت بصورت پستی ارسال می‌کردند تا بتوانند در افزایش سرمایه شرکت مشارکت کنند. روند گذشته هم هزینه زیادی را برای شرکت‌ها و سهامداران تحمیل می‌کرد و هم زمان بر بود. در طول این فرآیند هم ممکن بود برخی مغایرت‌ها برای ارسال و دریافت حق‌تقدم‌ها پیش بیاید.

ماده ۶۸ قانون برنامه ۵ ساله ششم توسعه این اجازه را به سازمان بورس داده بود که دستورالعملی در این زمینه تدوین و فرآیند را بصورت الکترونیکی طراحی کند. در سال جاری دستورالعمل تدوین و در دی ماه به تصویب هیات مدیره سازمان بورس رسید. اکنون با حضور اکثر سهامداران در سامانه سجام و وجود اطلاعات مشتریان در آن سامانه، استفاده از حق تقدم‌ها بدون مراجعه به اداره پست و بانک امکان‌پذیر شده و سهامداران می‌توانند با واریز مبالغ و خرید حق‌تقدم‌ و تبدیل آن به سهام در افزایش سرمایه شرکت‌ها مشارکت داشته باشند.

برای اجرای فرآیند الکترونیک استفاده از حق‌تقدم‌ها باید زیرساخت الکترونیکی فراهم می‌شد که این مسئله از طریق سامانه سجام فراهم شد اما سهامدارانی که هنوز در سجام ثبت‌نام نکردند، می‌توانند به روش سنتی که زمانبر و هزینه‌بر است در فرایند افزایش سرمایه شرکت‌ها مشارکت کنند اما به محض اینکه در سجام ثبت‌نام کنند، می‌توانند بصورت غیرحضوری در این مسئله مشارکت داشته باشند. سهامدار وارد درگاه سهامداری شده و می‌تواند حق تقدم‌های تعلق گرفته  را آنجا مشاهده کند. در کنار آن یک فرایند اطلاع‌رسانی از طریق پیامک هم پیش‌بینی شده که سهامدار از طریق سامانه پیامکی در جریان شروع فرآیند قرار خواهند گرفت.

سهامدار با مراجعه به آن سامانه می‌تواند دو کار انجام دهد. نخست اینکه اگر مطالباتی داشته باشد و شرکت مطالبات را در سامانه تعریف کرده باشد، صرفا با تایید امکان استفاده از این مطالبات برای حق‌تقدم‌ها، می‌تواند در افزایش سرمایه مشارکت داشته باشد و اگر نیاز به واریز وجه باشد، درگاه پرداخت الکترونیکی در این سامانه طراحی شده که سهامدار می‌تواند بصورت الکترونیکی نسبت به واریز وجه اقدام کند. این فرآیند برای شرکت‌هایی که دوره استفاده از حق تقدم آن‌ها از اول فرورین سال آینده شروع خواهد شد، الزامی است.

استفاده از سامانه‌های الکترونیکی، صرفه‌جویی هزینه برای سهامداران و شرکت‌ها

نیما قجری مدیر سامانه‌های ارزش افزوده شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز اعلام کرد: با توجه به ترافیک شهر و هزینه‌های جابجایی افراد، استفاده از سامانه‌های الکترونیکی برای مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌ها می‌تواند در هزینه سهامداران و هم شرکت‌ها صرفه‌جویی ایجاد کند. شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی به عنوان یکی از ارکان بازار سرمایه با توجه به شروع همکاری که در این پروژه با سازمان بورس داشت، تصمیم گرفت درگاه ذی نفعان بازار سرمایه را در راستای خدماتی که به مشتریان و کلیه ذی نفعان بازار سرمایه ارائه می‌دهد، اضافه کند.

یکی از مزایای خدمتی که ارائه شده این است که تامین مالی برای شرکت‌ها از بازار سرمایه به شدت از محل آورده نقدی راحت‌تر خواهد شد. گزارش کاملی هم به ناشران و سهامداران بازار سرمایه در درگاه ذی نفعان بازار سرمایه خواهیم داشت که بصورت روزانه و طی فرآیندی آنلاین و بصورت لحظه‌ای انجام می‌شود. در این درگاه امکاناتی چون تاریخچه پرداخت روزانه سهامداران، گزارش حق تقدم‌هایی که واریز کردند، میزان استفاده از مطالبات، میزان مطالبات باقی مانده و برای ناشران هم گزارش‌های متنوعی در نظر گرفته شده است.

دوره استفاده از حق تقدم برای سهامداران کاهش می‌یابد

احمد لطفی رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس نیز اعلام کرد: با این دستورالعمل که به تصویب هیات مدیره سازمان رسیده، انتظار می رود فرآیند افزایش سرمایه هم برای سهامداران و هم برای شرکت‌ها تسهیل شده و بحث اطلاع‌رسانی به سهامداران هم انجام شود. در گذشته بر اساس قانون تجارت، فرآیند اطلاع‌رسانی باید حتما بصورت قانونی و از طریق پست سفارشی صورت می‌گرفت. در قانون حداقل مهلتی که برای استفاده از حق‌تقدم ذکر شده ۶۰ روز است که براساس دستورالعمل سازمان این ۶۰ تا ۳۰ روز دیگر هم قابل تمدید است. به این معنا که مهلت استفاده از حق تقدم برای سهامدارن شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه تا ۹۰ روز می‌تواند افزایش یابد.

پیشنهادی برای اصلاح قانون تجارت به مجلس ارائه شده که امید است با تصویب آن دوره استفاده از حق تقدم برای سهامداران کاهش یابد تا فرآیند زمانی تامین مالی شرکت‌ها تسریع شود. پیشنهاد ۳۰ روز بوده که قابل تمدید نیز است تا اگر سهامدار برای افزایش سرمایه نیاز به نقدینگی داشت فرصت لازم را داشته باشد آن را تامین کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ناشناس | ساعت ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۲/۲۴
0
0
پاسخ
پس چرا حق تقدم الکترونیکی اجرایی نمیشه؟
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ