کد خبر: ۲۰۳۷۷۰
۰:۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲

۲۵ هزار میلیارد تومان نفت در اختیار پالایشگاه های بورسی و دولتی
وزارت نفت مکلف شد:

۲۵ هزار میلیارد تومان نفت در اختیار پالایشگاه های بورسی و دولتی

وزارت نفت مکلف است ۲۵ هزار میلیارد تومان نفت را در اختیار پالایشگاه های بورسی و دولتی دهد و به همان میزان، قیر رایگان عرضه کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجلس در ادامه بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 1402 ، بند ک تبصره یک ماده واحده این لایحه را تصویب کرد.

بر اساس این گزارش، وزارت نفت مکلف شد 25 هزار میلیارد تومان نفت خام از محل منابع در اختیار شرکت ملی نفت در اختیار پالایشگاه های بورسی و دواتی قرار داده و به همان میزان ماهانه و از ابتدای سال آینده، قیر را در اختیار دستگاه های موضوع این قانون قرار دهد و در حساب های بین و خزانه داری کل اعمال و آن را از محل خوراک تحویلی تسویه کند.

وزارت نفت همچنین مکلف است مابه‌التفاوت قیمت هر تن 7.5 میلیون تومان با میانگین وزنی ماهانه قیمت های معاملاتی مواد اولیه در بورس را با تعدیل قیمت ماهانه خوراک از طریق شرکت ملی پخش و پالایش جبران و اعمال حساب کند. در صورت کاهش قیمت قیر، مقدار قیر تحویلی به دستگاه های موضوع این بند افزایش یافته و سهم دستگاههای اجرائی به شرح زیر است:

ردیف 1 -‌ وزارت راه برای آسفالت راههای فرعی و روستایی و عشایری و آسفالت شبکه راههای اصلی، فرعی، معابر محلات هدف بازآفرینی شهری و طرحهای مسکن مهر و طرحهای مسکن ملی، 48 درصد

ردیف 2 - بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای آسفالت معابر و بهسازی روستاها و اجرای طرح های مشارکتی با نهادهای محلی و دهیاری‌ها، 20 درصد

ردیف 3 - وزارت آموزش و پرورش سازمان نوسازی و تجهیز مدارس برای نوسازی مدارس و فضاهای آموزشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و همچنین پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، 5 درصد

ردیف 4 -‌ وزارت کشور از طریق سازمان ذیربط برای آسفالت معابر شهرها از طریق سازمان 17 درصد که 50 درصد از سهمیه وزارت کشور برای شهرهای کمتر از 50 هزار نفر جمعیت و 50 درصد مابقی برای شهرهای بیش از پنجاه هزار نفر جمعیت استفاده می‌شود. شهرهایی با جمعیت بیش از 500 هزار نفر جمعیت حق استفاده از این سهمیه را ندارند.

ردیف 5 - بسیج سازندگی 7 درصد: 5 درصد برای آسفالت مسیر راههای بین مزارع، پاسگاههای انتظامی، پایگاههای مقاومت بسیج، گلزار شهداء، باغ موزه و یادمان‌های دفاع مقدس؛ 2 درصد برای آسفالت پایگاههای شکاری و پادگانهای نظامی و مجتمع‌های مسکونی نظامی و اداری با تأیید ستاد کل ارتش ایران

ردیف 6 -‌ وزارت جهاد کشاورزی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداریکشور؛ برای بیابان‌زدایی و انجام عملیات قیرابه‌پاشی و خاک‌پوش سازگار با محیط زیست، 2 درصد

ردیف 7 - وزارت سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی برای آسفالت معابر، خیابانها و جاده‌های دسترسی شهرکها و نواحی صنعتی، یک درصد

دیون وزارت راه به قیرسازان در سالهای گذشته با رعایت قوانین و مقررات حداکثر تا مبلغ دویست میلیارد تومان از طریق تحویل مواد اولیه قیر به قیمت روز قابل تأدیه است.

800 میلیارد تومان براساس ضوابط و مقررات مربوطه به صورت تهاتری بابت خرید و تأمین نردبان بلند مرتبه و خودرو آتش نشانی و ماشین حمل زباله و سایر دستگاههای مکانیکی عمرانی مورد نیاز شهرداریهای کل به وزارت کشور اختصاص می یابد.

هزینه تبدیل مواد اولیه قیر به قیر با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، نباید بیشتر از 20 درصد وزنی محاسبه شود.

وزارت نفت موظف به تسویه حساب بین خود و خزانه‌داری کل کشور بوده و دستگاههای اجرائی موضوع این بند موظف به مبادله موافقتنامه و ابلاغ سهم استانها ظرف مدت یک‌ ماه پس از ابلاغ این قانون هستند.

وزارت نفت و دستگاههای اجرائی ذی‌ربط موظف هستند حداقل هر سه ماه یکبار، گزارش عملکرد را به صورت مکتوب به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات، عمران و انرژی ارسال کنند.

کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات موظف است پس از رسیدگی، گزارش آن را به مجلس ارائه و دیوان محاسبات باید بر حسن اجرای این قانون نظارت کرده و گزارش‌های نظارتی از عمل به موقع دستگاهها به تعهدات را به مجلس گزارش کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ