کد خبر: ۲۰۶۵۵
۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۸/۲۶

تحلیلی از آثار نرخ خوراک، ارز و اوره بر بودجه یک پتروشیمی
توسط یک کارگزاری انجام شد:

تحلیلی از آثار نرخ خوراک، ارز و اوره بر بودجه یک پتروشیمی

یک کارگزاری با تکیه بر مواردی چون نرخ خوراک ،نوسان ارز و قیمت جهانی اوره، تحلیلی از پیش بینی بودجه و عملکرد ۶ ماهه پتروشیمی خراسان ارایه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، پتروشیمی خراسان با سرمایه بیش از 179 میلیارد تومانی در بازار اول معاملات فرابورس حضور دارد و سهام آن طی سه ماه اخیر با رشد 14 درصدی از 605 به 689 تومان دیروز رسیده است.

این شرکت درحالی طی نیمه اول سال قادر به پوشش 47 درصد از پیش بینی سود 1752 ریالی هر سهم شده که واحد تحلیل و مطالعات اقتصادی کارگزاری اردیبهشت ایرانیان تحلیلی از پیش بینی بودجه و عملکرد 6 ماهه یک پتروشیمی ارایه کرده است.

پیش بینی بودجه سال مالی 94 و عملکرد 6 ماهه

پتروشیمی خراسان با نماد خراسان که در تولید اوره و کریستال ملامین فعالیت می کند، پیش بینی درآمد هر سهم با سرمایه  میلیارد تومان برای سالجاری را به مبلغ 1752 ریال اعلام کرده که در عملکرد واقعی 6 ماهه با تحقق 824 ریال سود خالص به ازای هر سهم ، معادل 47 درصد از بودجه سالیانه را پوشش داده است.

برنامه تولید و فروش

شرکت در بودجه سالیانه تولید و فروش بیش از 543.000 تن محصول را پیش بینی کرده که در عملکرد 6 ماهه اول سال با تولید و فروش 279.679 تن محصول ، معادل  51 درصد از بودجه فروش را پوشش داده و انتظار می رود با توجه به روند مطلوب تولید و فروش و عدم بروز مشکل در بازارهای هدف – به مفروضات بودجه از لحاظ کمی دست یابد.

معضل اصلی شرکت در سالهای پیش کمبود گاز در فصل زمستان بوده که با افزایش تولید و بهره برداری از 3 فاز جدید در منطقه پارس جنوبی،امسال قطعی گاز نخواهد داشت.

در بودجه سالجاری شرکت مبلغ فروش نیز بالغ بر 5.549.632  میلیون ریال در نظر گرفته شده که نسبت به سال گذشته 2 درصد افزایش نشان می دهد. فروش واقعی شرکت در نیمه نخست سال بالغ بر  2.696.132 میلیون ریال  بوده که معادل 48 درصد از بودجه سالیانه را شامل می شود.

نرخ فروش محصولات

شرکت نرخ فروش صادراتی محصول اصلی (اوره) را در بودجه 292.5 دلار در هر تن دیده است درحالی که میانگین فروش صادراتی نیمه اول سال بر اساس فوب خلیج فارس 297 دلار بوده است(بالاترین قیمت فروش خارجی 320 دلار و پایین ترین قیمت آن 265 دلار) قیمت فعلی فروش هر تن اوره صادراتی شرکت 265 دلار میباشد .

همچنین متوسط قیمت کریستال ملامین حدودا 1000 دلار میباشد. شرکت در اولین پیش بینی خود اعلام کرد که قصد دارد 42 درصد از تولید اوره (245000 تن به قیمت 292.5 دلار هر تن) و 6 درصد از کریستال ملامین(10000 تن به قیمت 1080 دلار هر تن)  تولیدی را صادر کند. همچنین نرخ فروش داخلی شرکت به صورت ازاد بوده و 30 درصد از تولیدات داخلی را با نرخ 6125 ریال به اتحادیه تعاونی جهاد کشاورزی می فروشد.

نگاهی به حاشیه سود و p/s

صنعت پتروشیمی در ایران دارای حاشیه سود بالایی است.حاشیه سود ناخالص شرکت در حال حاضر 53 درصد و حاشیه سود خالص آن 54.7 درصد است. در حال حاضر نسبت ارزش بازار به فروش سهم(p/s  ) سهم معادل 2 مرتبه می باشد یعنی بازار هر 1000 ریال فروش شرکت را  2000 ریال ارزشگذاری کرده است. این نسبت رابطه مستقیم و معنا داری با  حاشیه سود (خالص)شرکت دارد.

مواد اولیه مصرفی شرکت

ماده اولیه شرکت گاز طبیعی میباشد که از شبکه سراسری تأمین میشود. گاز ورودی هم بعنوان  سوخت و هم خوراک (ماده اولیه) مصرف میشود. نرخی که برای سوخت مورد استفاده واقع شده است ، به نرخ 1320 ریالی و نرخ خوراک بر اساس صورتحساب های صادره به  مبلغ 3445 ریالی(معادل 13 سنت با دلار 26500 ریالی) است.

اثرات افزایش احتمالی نرخ گاز(خوراک) بر سودآوری شرکت

شرکت نرخ خوراک گازی را مطابق قبض های صادره از شرکت گاز ایران و معادل 3445 ریال در هر متر مکعب در بودجه منظور نموده و پرداخت کرده است که این نرخ به صورت علی الحساب بوده و هنوز قطعی نشده است.مذاکراتی با شرکت نفت و مسئولین در جریان است که احتمال میرود این قیمت به 8 تا 10 سنت کاهش یابد.

با توجه به تماس های صورت گرفته با مدیران شرکت، صورتحساب های ارسالی برای خوراک مصرفی همچنان با نرخ 3445 ریالی ( 13 سنتی با دلار 2650 تومانی) ارسال میشود.کل مقدار گاز مصرفی در 6 ماه نخست سال 269,366,901  متر مکعب بوده که شرکت گاز میزان خوراک را  52.31% و میزان سوخت مصرفی را 47.69% محاسبه و در قبوض لحاظ کرده است. با فرض کاهش نرخ خوراک به 10 سنت در هر متر مکعب، اثرات این موضوع بر کاهش بهای تمام شده افزون بر9.77 میلیارد تومان و به ازای هر سهم 54 ریال خواهد بود. خاطر نشان میسازد از مبلغ فوق هزینه مالیاتی کسر گردیده است.

نرخ فروش محصول اوره بصورت آزاد و بر اساس قیمت های بورس و فروش اوره به اتحادیه های تعاونی به نرخ مصوب دولتی 6,125 ریالی و نرخ فروش اوره صادراتی براساس نرخ جهانی FOB خلیج فارس محاسبه می گردد و نرخ تسعیر ارز در شش ماهه سال 1394، به ازاء هر دلار آمریکا به مبلغ 33,140 ریالی صورت گرفته است.

اثرات افزایش نرخ ارز بر درآمدهای صادراتی شرکت

شرکت در شش ماه نخست سال منابع ارزی خود را با نرخ متوسط 33140 ریالی تسعیر کرده است . این در حالیست که با آغاز نیمه دوم سال شاهد رشد ارزش برابری دلار در برابر ریال می باشیم بطوریکه در حال حاضر بهای هر دلار در بازار از سطح 34000 ریال نیز فراتر رفته است.

بنابر این در صورتیکه میانگین نرخ تسعیر ارز را در نیمه دوم سالجاری به مبلغ 34500 ریال برای دلار امریکا منظور نماییم، اثرات این موضوع بر عایدات شرکت افزون بر میلیارد تومان و به ازای هر سهم 300 ریال خواهد بود. این موضوع در شرایطی مصداق پیدا خواهد کرد که  نرخ فروش اوره در ادامه سال در محدوده 280 دلاری و نرخ تسعیر دلار با رقم 34500 ریالی صورت گیرد.

اثرات کاهش قیمت جهانی اوره بر سود و زیان شرکت

رفتار قیمتی اوره بعد از ژانویه در سالهای مختلف، متفاوت بوده است. بطوریکه طی سالهای  2011 و 2012 میلادی شاهد افزایش و جهش بیش از 50 درصدی بهای اوره(از سطح 325 دلاری به سطح 500 دلاری) بوده ایم ولی  این روند در سه سال میلادی اخیر ( سالهای 2013 تا 2015) معکوس شده و شاهد افت قیمت اوره در بازارها بعد از ماه ژانویه بوده ایم.

 یقینا کم شدن از قیمت اوره به ضرر شرکت خواهد بود حال در صورتیکه در سالجاری نیز اتفاق مشابهی در بهای اوره رخ دهد و شاهد افت قیمتی آن به زیر محدوده فعلی باشیم انتظارات از کاهش سودآوری شرکت از این حیث دور از انتظار نخواهد بود. مگر اینکه شاهد افزایش نرخ ارز در بازار باشیم که میتواند اثرات کاهنده بر درآمد شرکت از افت بهای اوره را جبران کند.

نتیجه گیری

بنظر می رسد با توجه تحلیل اجمالی صورت گرفته در مورد سهم، دستیابی به سود اعلامی 1752 ریالی سهم در سالجاری بدیهی باشد. ضمن آنکه شرکت حتی مستعد تعدیل مثبت عایدی از بابت افزایش نرخ ارز در بازار و کاهش بهای تمام شده کالای فروش رفته به علت کاهش احتمالی نرخ خوراک گاز باشد.

بدین ترتیب با فرض تصویب نرخ 10 سنتی خوراک گازی و تحقق فروش صادراتی شرکت با دلار 3450 تومانی در ادامه سال، پتروشیمی خراسان توانایی افزایش سود هر سهم را خواهد داشت. بنابر این بنظر  می رسد در صورتیکه رخداد غیر مترقبه ای در این شرکت رخ ندهد (از قبیل کاهش قابل توجه قیمت محصولات و یا توقف تولید در فصل سرما به علت کمبود گاز)، نسبت p/e پایین سهم که در حال حاضر سطوح 3.5 مرتبه ای را تجربه می کند، از جذابیت های لازم برای سرمایه گذاری و توجه به سهم برخوردار باشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ