کد خبر: ۲۰۶۸۳
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۸/۲۶

وزیر نفت: روند صادرات گاز ایران تغییر می‌کند

وزیر نفت: روند صادرات گاز ایران تغییر می‌کند

وزیر نفت گفت: درست است که تاکنون نقش زیادی در صادرات گاز نداشته‌ایم اما این روند تغییر خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایسنا، بیژن زنگنه ظهر امروز در نشستی درباره برنامه‌ها و اهداف برگزاری سومین اجلاس سران و هفدهمین نشست وزیران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) اظهار کرد: اجلاس کشورهای صادر‌کننده گاز نشستی برای همکاری رقیبان با یکدیگر است.

وی با بیان این‌که اولویت ما برای صادرات گاز، کشورهای همسایه است افزود: تمایل داریم به کردستان عراق هم گاز صادر کنیم.

زنگنه اولویت صادرات LNG را ابتدا بازارهای صادراتی و سپس اروپا اعلام کرد.

مذاکرات برای سواپ گاز با سوریه، ترکمنستان و آذربایجان

وزیر نفت تاکید کرد: با توجه به اینکه کشورهای عضو GECF در بازار گاز با یکدیگر رقیبند در نشست عمومی مذاکره ای برای پروژه‌های گازی نخواهد شد. اما در گفت و گوهای دو جانبه درباره سواپ گاز با روسها، ترکمنستان و حتی آذربایجان مذاکراتی خواهیم داشت.

زنگنه با اشاره به این‌ که در اجلاس GECF نتیجه مهم این است که رقبا در حوزه صادرات گاز با یکدیگر جمع شده و به این حد از بلوغ رسیدند که در کنار رقابت با یکدیگر همکاری کنند، اظهار کرد: به عنوان یک کشور بزرگ، ایران اولین مصرف گاز خود را در تزریق دارد و 90 درصد شهرها و جمعیت‌های روستایی تحت پوشش گاز قرار گرفته و نیروگاه‌ها نیز برای بخش عظیمی از سوخت خود گاز مصرف می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که ما تقریبا به اندازه صادرات، واردات نیز داریم، گفت: البته ما در درازمدت نیازمند این واردات هستیم، اما می‌خواهیم با کشورهایی مانند ترکمنستان صادرات و واردات متقابل داشته باشیم تا آنها در مقابل خرید گاز از ما کالا و خدمات بخرند.

زنگنه با تاکید بر این‌که اولویت وزارت نفت در فروش گاز صادرات به کشورهای همسایه است، خاطر نشان کرد: چرا که هرچه مسیر حمل گاز دورتر شود به خطوط بیشتری نیازمند هستیم و سود صادر‌کننده کاهش پیدا می‌کند.

وی درباره اولویت‌های ایران برای صادرات گاز با تاکید بر این‌که ایران تصمیم دارد همان راه گذشته صادرات 40 درصدی به اروپا و 60 درصدی به آسیا را ادامه دهد گفت: عراق، کردستان، افغانستان و کشورهای جنوب خلیج فارس کشورهای هدف هستند و با پاکستان نیز قرار‌داد داریم. در خطوط لوله به اروپا به دلیل هزینه و هماهنگی‌هایی که لازم است با کشورهای مسیر انجام شود تا به حال موفقیتی نداشته‌ایم.

وی درباره صادرات LNG با تاکید بر لزوم جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش خاطر نشان کرد: در صادرات LNG بازار آینده خود را بیشتر به سمت بازارهای آسیایی سوق می‌دهیم.

وی درباره‌ بهره‌برداری سیاسی از کنفرانس GECF با تاکید بر این‌که بازار نفت و گاز یک بازار اقتصادی است که باید از سیاست دور بماند، تصریح کرد: ما به دنبال کنترل سیاسی در بازار نیستیم و کسانی که در بازار نفت کار سیاسی کرده‌اند همان کشورهای تحریم‌کننده بودند. لازم است در حوزه اقتصادی کار کاملا اقتصادی باقی بماند تا روابط آزاد بین مشتری و فروشنده باشد تا فروشنده بتواند به اندازه کافی عرصه ورود داشته باشد.

وزیر نفت ادامه داد: کار سیاسی که در مورد تحریم نفت ایران صورت گرفت ظالمانه و غیرقانونی بود و در GECF و اوپک ما به دنبال آثار سیاسی نیستیم.

وی با اشاره به این‌که همه کشورهای حوزه خلیج فارس به جز قطر مصرف‌کننده گاز هستند، اظهار کرد: دیپلماسی گازی ما در این اجلاس تعیین نمی‌شود بلکه سیاست ملی و دیپلماسی ما در حوزه گاز در منافع ملی ما تدوین می‌شود و از این اجلاس تنها به عنوان اهرم استفاده می‌کنیم.این اجلاس فرصتی است تا روابط دو جانبه گازی به همکاری‌های دوجانبه مطرح شود.وی با تاکید بر این‌که برای تامین امنیت تقاضای نفتی ایران چاره‌ای جز سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌های جدید ندارد، تصریح کرد: قرار است این کار از طریق صندوق توسعه انجام شود، چرا که وزارت نفت منابعی برای سرمایه‌گذاری ندارد این موضوع با دولت مورد بحث قرار گرفته است.

وی ادامه داد: هیچ‌گاه نفت روی دست ما نمی‌ماند و اگر پالایشگاه داشته باشیم می‌توانیم آن را با قیمت بالاتر به فروش برسانیم.

وزیر نفت درباره صادرات LNG با تاکید بر این‌که بازارهای منطقه‌ای از نظر قیمت و موقعیت جذاب‌تر هستند، گفت: قرار نیست ما به هر قیمتی گاز صادر کنیم و باید بازگشت قابل قبولی به بازارهای گازی داشته باشیم.

زنگنه با اشاره به این‌که راندمان متوسط نیروگاه‌های ما 34 درصد است، افزود: وزارت نیرو به دنبال بالابردن این راندمان است و اولویت سیاست‌هایی در جهت کاهش شدت انرژی و بهبود بازده حرارتی دستگاه‌ها داشته باشیم که این امر با کارهایی مانند بهبود حمل‌ونقل و کاهش مصرف سرمایه، کامیون، خودرو و مسکن صورت می‌گیرد.

وزیر نفت با تاکید بر این‌که استفاده حداکثری از پروژه‌های جدید نفتی و گازی در شرایط پساتحریم اظهار کرد: دبیر کل این اجلاس نماینده همه اعضاء است و قرار نیست منفعت خاصی از این طریق به ایران برسد.

وی همچنین با اشاره به این‌که قیمت جهانی گاز متاثر از قیمت نفت است به پیچیدگی‌های تعیین قیمت گاز اشاره کرده و افزود: این طور نیست که قیمت گاز مانند قیمت نفت تنها با یک هزینه فاصله حمل‌ونقل محاسبه شود، بلکه دسترسی کشورها به انرژی‌های جایگزین دیگر و مسائل زیست محیطی نیز در این بین اهمیت دارد، بنابراین بازار گاز پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

زنگنه ادامه داد: به همین دلیل نیز با وجود کاهش قیمت نفت، قیمت گاز اگرچه سیر نزولی داشت آنقدر پایین نیامد.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ