کد خبر: ۲۰۹۱۳
۱:۷ - ۱۳۹۴/۹/۱۰

حرف و حدیت های افزایش سرمایه 1000درصدی
ارزیابی یک شرکت مشاور سرمایه گذاری از

حرف و حدیت های افزایش سرمایه 1000درصدی "شپلی" و زیان 600تومانی هرسهم

یک شرکت مشاور سرمایه گذاری درباره حرف و حدیت های افزایش سرمایه 1000درصدی پلی اکریل و زیان انباشته 600 تومانی هرسهم این شرکت ارزیابی ارایه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی انتشار گزارش افزایش سرمایه ۱۰۰۰ درصدی "شپلی" مایه نجات یا عذاب؟ (boursepress.ir/news) و ادامه نوسان سهام پلی اکریل اصفهان در روزهای گذشته ( که طی سه ماه اخیر بین منفی 20 درصد تا مثبت 22 درصدی و عمدتا" ناشی از طرح افزایش سرمایه 1000 درصدی از محل مازاد تجدید ازریابی دارایی ها نوسان داشت)، شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر با انتشار تحلیلی از این سهم نکاتی را بررسی کرده که بدون تایید یا رد نکات اعلامی و هیچ توصیه ایی، صرفا" جهت اطلاع سهامداران منتشر می شود.

احتمال افزایش زیان

شرکت پلی اکریل اصفهان با نماد "شپلی" علی رغم اینکه در گزارش 6 ماهه حسابرسی نشده خود، زیان خالص هر سهم را 1249 ریال اعلام کرده بود در گزارش حسابرسی شده 6 ماهه این زیان را با افزایش 13.5 درصدی به 1418 ریال زیان خالص به ازای هر سهم رساند.

شرکت صورتهای مالی 9 ماهه خود را نیز به بازار اعلام کرده و زیان خود را در گزارش 9 ماهه به 1345 ریال به ازای هر سهم رسانده است. اگرچه شرکت هنوز پیش بینی عملکرد 12 ماهه بر اساس گزارش 9 ماهه را ارایه نداده اما به نظر می رسد تعدیل منفی دیگری تا پایان سال در انتظار "شپلی" خواهد بود. در صورتیکه شرکت به همین منوال تا پایان سال مالی خود ادامه دهد امکان افزایش زیان شرکت به اعدادی در محدوده 1700 ریال چندان دور از ذهن نیست. شرکت در پایان 9 ماهه نخست سال مالی 94 بیش از 600 تومان زیان انباشته به ازای هر سهم دارد که قطعا تا پایان سال مالی این زیان افزایش خواهد یافت.

باتوجه به قیمت تابلوی سهم( 242 تومان در روز گذشته 9 آذرماه) در حال حاضر سهم به قیمت 850 تومان ارزش ذاتی در حال معامله است که بسیار بسیار غیر واقعی ودور از هر گونه منطق مالی و سرمایه گذرای است. شرکت حدود 460 میلیارد تومان بدهی کوتاه مدت و بلند مدت دارد که اقساط تسهیلات دریافتی شرکت نیز مرتبا در حال معوق شدن است.

 "شپلی" پکیجی از مشکلات تولید و فروش و هزینه ای مالی عقب افتاده و انواع و اقسام مشکلات مختلفی است که ممکن است یک کسب و کار با آن روبرو باشد. زیان خالص شرکت در هر دوره در حال افزایش است و رکود حاکم بر صنعت، افزایش هزینه های تولید و افزایش هزینه های مالی شرکت را در وضعیت خطرناکی قرار داده است.

حرف و حدیت های افزایش سرمایه 1000 درصدی

شایعه افزایش سرمایه شرکت مدت ها است باعث نوسانهای شدید بر روی این سهم شده و در شرایطی که در رکود فعلی، امیدی به چشم انداز مثبت شرکت های سودآور گروه هم نیز وجود ندارد، شایعه افزایش سرمایه باعث جلب توجه بسیاری از معامله گران نسبت به سهم شده است.

توجه داشته باشید که شرکت باید دلیل موجهی برای افزایش سرمایه داشته باشد و معمولا باید بتواند برنامه مدونی را برای خروج از زیان و توجیه افزایش سرمایه به مجمع ، حسابرس و سازمان بورس ارایه دهد. همانطور که در ادامه خواهیم دید، مشکلات شرکت آنقدر عمقی و قابل توجه است که حتی در صورت انجام افزایش سرمایه نیز مدتها طول خواهد کشید تا شرکت بتواند در صنعت به روندی باثبات دست یابد.

افزایش سرمایه به خودی خود نمی تواند متضمن سودآوری سهم باشد و قطعا زمانی که همه سهامداران در انتظار این خبر سوخته افزایش سرمایه باشند ممکن است در فضای بیم و امید شکل گرفته حول سهم،  تنها متضرر واقعی معاملات سهام این شرکت در بازار باشند.

بررسی گزارش حسابرسی شده 6 ماهه

در ادامه نگاهی به وضعیت گزارش حسابرسی شده شرکت در 6 ماهه نخست سال 94 خواهیم داشت:

1.فروش: شرکت در گزارش شش ماهه حسابرسی شده خود، 249 میلیارد تومان فروش در نظر گرفته بود که در گزارش 9 ماهه 148 میلیارد تومان معادل 59 درصد ان را پوشش داده است.  فروش شرکت در 9 ماهه نخست سال مالی 94 حدود 4.3 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان میدهد. شرکت سبد محصولات خود را از الیاف و نخ پلی استر به الیاف و نخ اکریلیک تغییر داده اما در نهایت تقریبا معادل 9 ماهه سال گذشته موفق به فروش محصولات خود شده است.

شرکت در گزارش 12 ماهه سال گذشته خود  تنها 189 میلیارد تومان فروش داشته در حالیکه برای سال مالی 94 ، رقم غیر منطقی 249 میلیارد تومان را در نظر گرفته است.فروش محقق شده شرکت در گزارش 9 ماهه و آنچه شرکت برای 12 ماهه در نظر گرفته اختلافی معادل 100 میلیارد تومان است. بسیار بسیار بعید است شرکت بتواند در گزارش 12 ماهه خود به فروش در نظر گرفته شده دست یابد و در بهترین حالت هم فروش شرکت در محدوده 200 میلیارد تومان و کمتر قرار خواهد گرفت.

2.وضعیت پوشش تولیدی شرکت نسبت به بودجه ارایه شده گواه این مدعاست که شرکت قطعا نخواهد توانست فروش 249 میلیارد تومانی را در گزارش 12 ماهه محقق کند.

در ادامه به بررسی پوشش مقداری فروش محصولات شرکت در گزارش 9 ماهه و آنچه که شرکت در بودجه خود برای سال 94 دیده است میپردازیم:



                                                          
توجه داشته باشید که حدود 158 میلیارد تومان از فروش 249 میلیارد تومانی که برای سال 94 در نظر گرفته شده در دو محصول الیاف اکریلیک 1 و الیاف و نوار اکریلیک 2 است که به ترتیب 63 و 40 درصد از آنچیزی را که در بودجه در نظر گرفته شده را در 9 ماهه پوشش داده اند.

جمع فروش این دو محصول در 9 ماهه تنها 80 میلیارد تومان بوده که تقریبا 50% مبلغ 158 میلیاردتومانی است که باید در بودجه پوشش می‌داده اند. در صورتی که همین روند در سه ماهه سوم سال مالی شرکت ادامه داشته باشد، در بهترین حالت جمع فروش این دو محصول  به زحمت به 107 میلیارد تومان خواهد رسید که حدود 50 میلیارد تومان اختلاف با رقمی که برای این دو محصول در بودجه در نظر گرفته شده خواهند داشت. بنابراین از 249 میلیارد تومان فروش در نظر گرفته شده برای سال مالی 94، تنها در این دو محصول امکان کاهش 50 میلیارد تومانی فروش وجود خواهد داشت.

•شرکت در آخرین پیش بینی خود برای سال مالی 94، حدود 10 میلیارد تومان زیان ناخالص پیش بینی کرده بود که در گزارش 9 ماهه خود حدود 13.5 میلیارد تومان زیان ناخالص توسط شرکت محقق شده است. تنها به همین دلیل شپلی باید پیش بینی جدیدی از زیان جدید خود اعلام کند که به نظر می رسد به زودی این امر محقق خواهد شد. در غیر این صورت شرکت کار سختی برای جبران زیان ناخالص خواهد داشت که البته علاوه بر سخت بودن،  تحقق این امر دور از انتظار است.

•هزینه های عمومی و اداری شرکت در 9 ماهه پوششی 80 درصدی را داشته و به نظر می رسد هزینه 12.5 میلیارد تومانی این سرفصل کمی بیش از 13 میلیارد تومان را در پایان سال مالی ثبت کند.

•سایر هزینه های متفرقه نیز حدود 85 درصد پوشش در 9 ماهه را نشان می‌دهند. انتظار افزایش این هزینه ها در گزارش بعید دور از ذهن نیست.

•شرکت حدود 92 درصد از زیان عملیاتی خود را در 9 ماهه پوشش داده که حاکی از احتمال افزایش زیان شرکت در سه ماهه باقی مانده سال مالی شرکت است.

•هزینه های مالی شرکت در 9 ماهه متناسب با وضعیت سال مالی شناسایی نشده و تنها 58 درصد آن در این گزارش شناسایی شده است. بدیهی است تا پایان سال شاهد افزایش هزینه های مالی به اندازه در نظر گرفته شده در بودجه شرکت ( حدود 17.5 میلیارد تومان) خواهیم بود.

•شرکت حدود 8.9 میلیارد تومان درآمد ناشی از سرمایه گذاری ها درنظر گرفته که فعلا عدد کوچکی از این بابت شناسایی شده است. اگرچه این مبلغ در گزارش 12 ماهه شناسایی خواهد شد اما امکان کاهش آن  نسبت به انچه در بودجه در نظر گرفته شده است  چندان  دور از ذهن نیست.

•زیان انباشته شرکت در پایان دوره 9 ماهه به بیش از 300 میلیارد تومان رسیده که بیش از 6 برابر سرمایه ثبتی شرکت است . یعنی تا پایان 9 ماهه سال 94، شپلی به ازای هر سهم 600 تومان زیان انباشته دارد و با احتساب قیمت روز این سهم، در حال حاضر ارزش هر سهم شرکت در بازار حدود 850 تومان بوده که این عدد بسیار بسیار غیر واقعی است.

انتهای پیام
 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ناشناس | ساعت ۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۹/۱۰
4
3
پاسخ
تحلیل خوبی بود ولی متاسفانه بازار به این موارد نگاه نمیکنهد در واقع بازار اصلا تحلیل نداره وگرنه حال و روزش این نبود.در مورد این سهم هم فقط براشون این مهمه که بعد از 1000 افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی قیمتش میشه مثلا 25 تومن.
» ناشناس | ساعت ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۹/۱۰
سلام اگر این افزایش سرمایه صحبت داشته باشد با قیمتهای فعلی بازگشائی در محدوده 25 ت خواهد بود که به نظر خیلی قیمت پائینی است و برای خرید جذاب
» ناشناس | ساعت ۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۹/۱۰
6
2
پاسخ
خریداران سهم با اطلاع از این مساله شپلی را خریداری کرده اند و این تعدیلات منفی تاثیر خاصی در برنامه شرکت در افزایش سرمایه نداره .در نامه ای که در کدال رونمایی شده است به صراحت صحبت از افزایش سرمایه درسال 94 کرده و ازمحل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها .
صفحه 8 فایل گزارش حسابرس مستقل.
پیدا کنید پرتغال فروش را
» ناشناس | ساعت ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۹/۱۰
0
0
پاسخ
با این اوضاع مملکت که شرکت های سالم زمین میخورند فکر نکنم شرکتی مثل شپلی بتواند بلند شود
» احسان | ساعت ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۹/۱۱
1
0
پاسخ
سلام. الان سبکباری از سهامداران این سهم با نوسانات ان دچار ضرر شده اند. چرا شرکت یک نامه شفاف سازی برای ابهام زدایی نمی دهد از بورسس پرس از طرف همه سهامداران صبور این سهم عذاب اور خواهشش می کنم پیگیری کنند. ممنون دست مریزاد
» تحلیل گر بازار | ساعت ۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۹/۱۵
1
0
پاسخ
تحلیل قیمتی از سهم از اساس مشکل دارد چون مثلا سهمی مثل خصدرا با زیان 1445 میلیارد تومن با قیمت 145 تومن در حال معامله هست پس باید بگوییم قیمت 1590 تومان بسیار بسیار غیر واقعی است !؟ نکنه توقع دارید قیمت سهم -1135 تومان معامله شود!!

شپلی هم اگر بگوییم با زیان انباشته 600 تومانی و قیمت 250 تومانی الان 850 تومن هست پس غیرواقعی است به بیراهه رفته ایم چرا چون بازار آینده و چشم انداز سهم را میخرد نه فعلیت و زیان انباشته کنونی!!
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ