کد خبر: ۲۰۹۲۹
۱۳:۷ - ۱۳۹۴/۹/۱۰

درخواست کمک ۳ میلیارد دلاری و پیشنهاداتی برای رونق بخش معدن
رئیس هیات عامل ایمیدرو مطرح کرد :

درخواست کمک ۳ میلیارد دلاری و پیشنهاداتی برای رونق بخش معدن

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اعلام پیشنهاداتی برای رونق بخش معدن ابراز امیدواری کرد دولت برای توسعه این بخش بین ۲ تا ۳ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی کمک کند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی کرباسیان در مراسم افتتاح سومین همایش بین المللی سنگ آهن ایران گفت: سرانه مصرف فولاد کمتر از 250 کیلوگرم زیبنده ایران آن هم با داشتن ذخایر غنی مواد معدنی و انرژی فراوان نیست و این آمار در کنار تحقق ظرفیت تولید 55 میلیون تن فولاد در چشم انداز 1404 باید به 350 کیلوگرم برسد.

وی با اشاره به حضور اخیر سه هیات اقتصادی چین، ایتالیا و ایرلند و تمایل این سه گروه به سرمایه گذاری و مشارکت در بخش معدن خاطر نشان کرد: چینی ها به این نتیجه رسیده اند که دیگر نمی توانند از پول مفت ما استفاده کنند. بنابراین حاضرند با سرمایه آورده در معادن ایران مشارکت کنند. سرمایه گذاران ایرلندی نیز تمایل به حضور در حوزه اکتشاف دارند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در ایران هزینه حمل و نقل محصولات معدنی دو برابر  قیمت تمام شده 10 دلاری سنگ آهن بوده و باید برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل به ویژه ریلی تلاش کرد ، ادامه داد: می توان با تلاش دولت و مردم آخرین پیچ تحریم ها را پشت سر گذاشت و از ظرفیت های موجود استفاده بهینه کرد.

کرباسیان با اشاره به اولویت ایمیدرو در جذب سرمایه گذاری خارجی، گفت: با توجه به تدوین برنامه ششم امیدواریم دولت در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی و از طریق از صندوق توسعه ملی، بین 2 تا 3 میلیارد دلار به بخش معدن کمک کند چرا که صنعت معدن شروع اشتغال و توسعه است.

به گفته معاون وزیر صنعت، درحالی اکتشاف های ایمیدرو در 240 هزار کیلومترمربع آغاز شده که سرمایه صندوق بیمه سرمایه گذاری های فعالیت های معدنی با کمک 25 میلیارد تومانی ایمیدرو و دولت به 110 میلیارد تومان رسیده و قرار است باز هم افزایش یابد.

کرباسیان گفت: به عنوان یک کارشناس معتقدم نباید به هیچ عنوان صادرات محدود شود. چون که ایجاد محدودیت سبب خواهد شد تا بازارهای صادراتی را از دست بدهیم. محدودیت ایجاد کردن در صادرات کار درستی نیست چون مشکلی را حل نمی کند . اگر در حوزه خودرو، بازار صادراتی داشتیم، با مشکل امروز مواجه نمی شدیم.

وی همچنین پیشنهاداتی برای رونق بخش معدن اعلام کرد که شامل افزایش سرمایه صندوق بیمه فعالیت های معدنی، تخصیص منابع صندوق توسعه ملی به معادن، کاهش حقوق دولتی معادن با توجه به کاهش قیمت مواد معدنی ، تامین ماشین آلات معدنی ، پرداخت جوایز صادراتی، تقویت ایمنی معادن و استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه از جمله افغانستان هستند.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ