مدیرعامل تراکتورسازی ایران با اعلام عدم فروش حتی تراکتور در وام خرید ۲۵ میلیون تومانی گفت: هرچند صنعت تراکتورسازی دارای مشکلاتی دارد اما مانند وضعیت خودرو بحرانی نیست.
به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ابوالفتح ابراهیمی درباره آخرین وضعیت تولید و فروش شرکت بورسی تراکتورسازی به تسنیم گفت: صنعت تراکتور سازی ایران نیز مانند خودرو سازان مشکلاتی دارد اما مانند وضعیت خودرو سازان بحرانی نیست.
وی افزود: در تمام دنیا این صنعت به خاطر اینکه نیاز کشاورزان را تامین می کند دولتها وام هایی برای خرید به کشاورزان پرداخت می کنند، اما در حال حاضر بانک های ما با توجه به مشکلات مالی پرداخت تسهیلات را کاهش داده اند. این امر تقاضا برای خرید محصول را کاهش داده است. این درحالی است که نیاز سالانه کشور برای جایگزینی تراکتور 15 هزار دستگاه است. بنابراین این صنعت با توجه به مشتریان داخلی پابرجا است.
این مقام مسئول ادامه داد: با وجود اینکه تعرفه واردات تراکتور به کشور تنها 4 درصد است تراکتور سازان ما، قیمت تمام شده کمتری از تولید کنندگان چینی دارند به طوری که قبل از بسته شدن راه های برخی از مناطق عراق تراکتورهای ما از این مسیر، سالانه 4هزار دستگاه صادر می شد که این رقم در حال حاضر به هزار دستگاه رسیده است.
ابراهیمی با بیان اینکه کشاورزان ما خود می توانند در بازار کالای مورد نظر خود را انتخاب کنند و انحصاری در بازار این محصول وجود ندارد، گفت: در حقیقت ما چندین سال است که وارد WTO و بازارهای جهانی شده ایم و تولید کنندگان دیگر کشورها از جمله چین و هند قدرت رقابت با ما را ندارند و کشورهای اروپایی نیز با وجود اینکه تولیدات جدیدتری دارند اما قیمتهای آنها قابل رقابت نیست.
وی افزود: تراکتور سازان ایران برای حفظ بازار فروش داخلی حتی حاضرند محصولات را باضرر به فروش برسانند تا خارجیها نفود نکنند، اما در شرایط فعلی با بالا رفتن قیمت منابع انرژی و دستمزد ها ما نیز تحت فشار قرار گرفته ایم. قیمت های صادراتی تراکتورهای ما بیشتر از قیمت آنها در بازار مصرف داخلی است، اما با این وجود مشتری مناسبی برای بازار محصولات تولیدی ما وجود دارد که امیدواریم بعد از اجرای برجام صادرات ما دوباره افزایش یابد.
ابراهیمی با بیان اینکه درحال حاضر تنها 50 درصد از واحدهای ما مشغول به فعالیت هستند، گفت: ادامه صادرات تا حدودی ما را از رکود در آورده اما باید اذعان داشت که صنعت ما نیز با انباشتگی محصول در انبارها مواجه است.
وی همچنین درباره اعطای وام 25 میلیونی خرید تراکتور گفت: تنها نام تراکتور سازان در این طرح و در میان خودرو سازان قرار گرفت اما به مرحله عملیاتی نرسید. ضمانتهای اجرایی برای بازگشت مبلغ ودیعه وام بر عهده ما گذاشته شده بود و از آنجا که به راحتی امکان رهگیری تراکتورهای فروخته شده وجود ندارد، شرایط فروش این محصول فراهم نشد، از طرفی وام 25 میلیونی برای تراکتور مناسب نبود.
وی افزود: در حالی قیمت تراکتورهای زراعی ما حدود 50 میلیون تومان است که کشاورز به راحتی نمی تواند مابه التفاوت این مبلغ را تامین کند. از سوی دیگر در این طرح حتی یک تراکتور نیز فروش نرفت زیرا در حقیقت برای بخش ما عملی نبود.
انتهای پیام