کد خبر: ۲۱۰۲۰۵
۰:۰ - ۱۴۰۲/۳/۱۶

دور جدید قرارداد آتی سهام بعد از تجربه ناموفق/ معرفی ۳ شرکت اول
چهارشنبه در بورس راه اندازی می شود:

دور جدید قرارداد آتی سهام بعد از تجربه ناموفق/ معرفی ۳ شرکت اول

دور جدید قرارداد آتی سهام بعد از تجربه ناموفق گذشته، چهارشنبه با معرفی سه شرکت اول در بورس راه اندازی می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی زمانی سبزی معاون عملیات بازار شرکت بورس تهران با اشاره به سابقه راه‌اندازی قرارداد آتی سهام بر روی سبد سهام به سنا اعلام کرد: این قراردادها در صنایع بانک، فرآورده‌های نفتی، خودرو و فلزی تعریف شده بودند اما با پیچیدگی‌ های نرم افزاری و مفهومی، مورد استقبال قرار نگرفتند. به همین دلیل تصمیم گرفته شد قراردادهای آتی بر روی تک نمادها عملیاتی شود.

از سال گذشته اجرای این طرح پیگیری شد و با سپرده‌گذاری مرکزی، مدیریت فناوری بورس تهران و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات زیر ساخت OMS، شرکت نرم‌افزاری صحرا، رایان هم افزا و تدبیر پرداز مذاکراتی صورت گرفت تا این قراردادها به مرحله اجرا برسند. طبق برنامه‌، چهارشنبه از قرارداد آتی تک سهم بر روی ۳ نماد بورسی "شستا، شتران و گام بانک صادرات" رونمایی می‌شود و در ماه‌های آینده به فراخور نیاز بازار به تعداد این نمادها افزوده خواهد شد.

در بازار ابزارهای مشتقه بورس، قراردادهای اختیار معامله در حال داد و ستد بوده و قراردادهای آتی به این بازار اضافه خواهد شد. نمادها بر اساس متغیرهایی همچون نقدشوندگی مطلوب، حجم و ارزش بالای معاملات، حداکثر شفافیت در جهت به حداقل رساندن توقف نماد، انتخاب می‌شوند و با راه‌اندازی قراردادهای آتی انجام معاملات دو طرفه روی نمادها تقویت خواهد شد.

با ارائه این قراردادها در کنار ابزار اختیار معامله که تاکنون استقبال مناسبی هم از آن صورت گرفته و حجم و ارزش قابل توجهی هم داشته مطالبه فعالان بازار سرمایه مبنی بر تکمیل بازار مشتقات محقق خواهد شد. در چنین شرایطی لزوماً انتفاع فعالان در گرو بازار صعودی نیست و حرفه‌ای‌هایی که با تحلیل و اتخاذ استراتژی‌های ترکیبی نقد، آتی و اختیار از این ابزار استفاده می‌کنند در روندهای نزولی هم می‌توانند بازدهی کسب کنند.

جنس قراردادهای مشتقه با بازار سنتی سهام متفاوت بوده و احتمالاً بازیگران این بازار هم متفاوت خواهند بود اما بصورت کلاسیک بازار بزرگ‌تر، بازار کوچکتر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و حتما قراردادهای آتی تک سهم را به نحوی عرضه خواهیم کرد که این بازار از بازار سنتی بزرگ‌تر نشود.

تعریف سقف موقعیت باز در سطح بازار، کارگزار و مشتری جهت کنترل این موضوع است. ضمن اینکه فعالان بازار آتی نیز با توجه به تحلیل و پیش بینی وضعیت سهم در زمان سررسید و نرخ بازده مورد انتظار در این بازار فعالیت خواهند داشت و در موقعیت خرید یا فروش قرار می‌گیرند. ساز و کار تسویه روزانه ، وجه تضمین اولیه، وجه تضمین لازم و کال مارجین موجب می‌شود ریسک عدم ایفای تعهدات در زمان سررسید پوشش داده شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ