کد خبر: ۲۱۰۲۱۴
۰:۰ - ۱۴۰۲/۳/۱۶

ساختار تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی تصویب شد
با موافقت سازمان بورس:

ساختار تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی تصویب شد

با موافقت سازمان بورس، ساختار کلی تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازنشستگی تکمیلی تصویب شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی اکبر ایرانشاهی رئیس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس، ساختار کلی صندوق سرمایه‌ گذاری بازنشستگی تکمیلی را به نهادهای مالی واجد شرایط تاسیس، ابلاغ کرد.

بر اساس این گزارش، صندوق سرمایه گذاری بازنشستگی تکمیلی با دریافت مجوز تأسیس و فعالیت از سازمان از مصادیق صندوق‌های سرمایه‌گذاری موضوع بندهای ۱۹ و ۲۰ ماده یک قانون بازار اوراق بهادار و بند ه ماده یک قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید به منظور تسهیل سیاست های اصل ۴۴ محسوب شده و طبق اساسنامه و امیدنامه نمونه و شرایط ذیل تاسیس شده و فعالیت می کند.

۱. حداقل سرمایه صندوق ۵۰۰ میلیارد تومان و حداقل تعداد سرمایه‌گذار ۵۰۰ شخص است .

۲. حداقل ارزش مجموعه واحدهای سرمایه گذاری ممتاز ۱۰ میلیارد تومان است.

۳. سرمایه ثبت شده مدیر صندوق سرمایه گذاری بازنشستگی تکمیلی یا شخص حقوقی که مدیر صندوق مذکور تحت کنترل وی است باید حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان باشد.

۴. ساختار صندوق مبتنی بر صدور و ابطال است.

۵. صندوق از نظر ترکیب دارایی، در سهام، در سهام با ویژگی شاخص یا صندوق در صندوق سهامی است.

۶. مدیر صندوق باید بر اساس شرایط زیر سابقه تصدی سمت مدیریت صندوق سرمایه گذاری در سهام را داشته باشد:

۶-۱- حداقل سه سال از تاسیس صندوق گذشته باشد. رعایت این بند در صورتی که مدیر صندوق بر اساس استانداردهای حسابداری شخصی تحت کنترل کارفرما باشد، منوط به عدم جذب کارفرمای جدید در طول فعالیت صندوق تا سقف مدت مقرر در این بند الزام آور نیست.

۶-۲- ارزش دارایی های صندوق در بیش از ۷۰ درصد روزهای سه سال منتهی به درخواست بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان باشد.

۶-۳- عملکرد مدیر صندوق در جمع آوری منابع و کسب بازدهی قابل قبول باشد.

۷. صندوق دارای سه نوع واحد سرمایه گذاری عادی به شرح زیر است:

۷-۱- واحدهای سرمایه گذاری عادی نوع اول واحدهایی است که طبق اعلام کارفرما به نام کارفرما و با پرداخت معادل یا درصدی از مبلغ صدور واحدهای سرمایه گذاری عادی نوع دوم صادر می شود.

۷-۲- واحدهای سرمایه‌گذاری عادی نوع دوم واحدهایی است که طبق اعلام کارفرما به نام نیروی کار صادر می شود.

۷-۳- واحدهای سرمایه‌گذاری عادی نوع سوم واحدهایی است که سایر سرمایه گذاران وفق رویه پذیره نویسی صدور و ابطال واحدهای سرمایه گذاری با رعایت مقررات مندرج در اساسنامه و امیدنامه صندوق در زمان پذیره نویسی و یا در زمان فعالیت صندوق می توانند اقدام به خرید آن کنند.

۸. واحدهای سرمایه گذاری عادی نوع اول و دوم در هر زمان صرفاً بر اساس درخواست کارفرما قابلیت ابطال دارد. منابع حاصل از ابطال واحدهای سرمایه گذاری نوع اول در مواردی از قبیل بازنشستگی یا از کار افتادگی کلی به نیروی کار و در زمان فوت نیروی کار به ورثه وی و در زمان اتمام همکاری طبق رویه توافقات نیروی کار و کارفرما موضوع بند ۱۵ مقرره به کارفرما یا تمام یا بخشی از آن به نیروی کار تعلق می گیرد. منابع حاصل از ابطال واحدهای سرمایه‌ گذاری عادی نوع دوم در مواردی از قبیل بازنشستگی، از کار افتادگی کلی، حین یا اتمام همکاری به نیروی کار و در زمان فوت به ورثه وی تعلق می گیرد.

۹. ارزش مبنای واحدهای سرمایه گذاری صندوق هزار تومان است. تتمه مبلغ مربوط به صدور واحدهای سرمایه گذاری نوع اول و دوم به حساب سرمایه گذار عودت داده نمی‌شود و هر زمان که تتمه مبالغ به یک واحد سرمایه گذاری رسید، واحد سرمایه گذاری صادر خواهد شد.

۱۰. با تصویب مجمع صندوق و تایید سازمان، صدور و ابطال واحدهای سرمایه گذاری ممتاز حسب مورد در مقطع ورود کارفرمای جدید یا خروج کارفرمای قبلی امکان پذیر است.

۱۱. درصد مالکیت مدیر صندوق در واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز صندوق از شرایط تعیین شده در ماده ۱۳ دستورالعمل تاسیس و فعالیت صندوق های سرمایه گذاری مستثنا است.

۱۲. به منظور پوشش ریسک نقدشوندگی صندوق در زمان ابطال واحدهای سرمایه گذاری، ضریب نقدینگی صندوق بر اساس احتمال فوت، از کار افتادگی کلی نیروی کار با لحاظ سن بی و احتمال خروج نیروی کار، طبق شیوه مقرر در امیدنامه محاسبه شده و طبق آن صندوق همواره باید درصد مذکور از منابع را در قالب اوراق بهادار با درآمد ثابت و سپرده بانکی سرمایه گذاری کند. این ضریب باید در پایان هر سال محاسبه شود.

۱۳. مدیر صندوق صرفاً بر اساس درخواست‌های صدور و ابطال ارسال شده توسط کارفرما برای واحدهای سرمایه‌گذاری نوع اول و دوم اقدام می‌کند.

۱۴. در هر صندوق یک یا چند کارفرما می تواند مشارکت داشته باشد.

۱۵. در خصوص روابط بین کارفرما و نیروی کار باید رویه توافقات تدوین شود که روی مذکور باید به تایید مدیر صندوق رسیده و به سازمان ارسال و نزد سازمان نگهداری می شود و حداقل شامل موارد زیر باشد:

۱۵-۱- سهم نیروی کار و کارفرما جهت صدور واحدهای سرمایه گذاری نوع اول و دوم

۱۵-۲- نحوه تخصیص منابع حاصل از ابطال واحدهای سرمایه گذاری نوع اول در زمان اتمام همکاری

۱۵-۳- نحوه تخصیص منابع حاصل از ابطال واحدهای سرمایه گذاری نوع اول و دوم در حین همکاری

۱۵-۴- اظهار کارفرما مبنی بر رعایت قوانین و مقررات مرتبط و رویه ثبت شده نزد سازمان در خصوص موارد مرتبط با رابطه همکاری از قبل از کار افتادگی کلی، بازنشستگی، اتمام همکاری و فوت در ارائه درخواست ابطال واحدهای سرمایه گذاری نوع اول و دوم

۱۵-۵- تعیین مرجع تفسیر رویه توافقات نیروی کار و کارفرما در صورت وجود ابهام

۱۶. مسئولیت اجرای کامل ربیعی موضوع بند ۱۵ این مقرره با کارفرما است و در صورت نقض آن مسئولیتی بر عهده مدیر صندوق نیست.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ