کد خبر: ۲۱۰۲۲۴
۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۳/۱۶

اثر منفی تعطیلات بر روند بورس و پیش بینی روزهای آینده + شرط بهبود اوضاع

اثر منفی تعطیلات بر روند بورس و پیش بینی روزهای آینده + شرط بهبود اوضاع

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر منفی تعطیلات دو روزه بر روند بورس، وضعیت روزهای آینده و شرط بهبود اوضاع نه چندان جالب بازار سهام را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد شکری در مورد اوضاع نه چندان جالب بورس در روزهای گذشته با انتشار متنی تحتو عنوان " رقیب جدی بورس" در دنیای اقتصاد، اعلام کرد: بازار سهام در نخستین روز از هفته نیمه تعطیل جاری توانست عملکردی مثبتی به نمایش بگذارد و فشار عرضه‌‌‌‌‌‌‌ها تا حدودی کاهش یافت و شاخص در روز شنبه ۳۸. ۰ درصد افزایش یافت اما روند داد و ستدهای هفته جاری ممکن است به دلیل تعطیلات با تغییراتی همراه باشد.

در این حالت و زمانی که بازار با دو روز تعطیلی همراه می‌شود معمولا روندی خنثی در پیش می‌گیرد. بنابراین نمی‌توان انتظار افزایش حجم معاملات را داشت. حتی ممکن است روند داد‌ و‌ ستدها منفی باشد. این جریان بر معاملات هفته آینده نیز موثرگذار خواهد بود. بنابراین اگر تا آخر هفته، بازار روند متعادلی را پشت‌ سر بگذارد ممکن است در روزهای بعد از آن همین روند را طی کند اما مسلم است که تعطیلات به ضرر بازار سهام تمام می‌شود.

بازار سهام در هفته‌های اخیز نیز عملکرد مطلوبی نداشت و شاخص چندین بار کانال ۳. ۲ میلیون واحدی را از دست داد. دلایل سرخ‌پوشی شاخص هم از اردیبهشت‌ و ناشی از تصمیمات سیاست گذار بورسی و پایداری فضای مبهم حاکم بر اقتصاد بوده و دلیل تازه‌‌‌‌‌‌‌ای نمی‌توان برای این روند نزولی یافت. این عوامل حتی بر مقاومت‌‌‌‌‌‌‌های تکنیکی ‌شاخص‌ بیش از انتظارات اثر گذاشت. به گونه‌ای که کارنامه مثبت شرکت‌ها و مجامع نیز نتوانسته موجب اقبال سرمایه‌گذاران شود اما به طور مشخص تا هفته‌های آتی برخی اتفاقات منجر به تغییر روند بازار سهام خواهد شد.

در نگاهی خوش‌بینانه باید عوامل مختلفی را مد‌نظر قرار داد. اگر اخبار پیرامون توافقات ایران و آژانس سرعت بیشتری بگیرد و با تسریع در این روند برخی از موانع پیش روی مذاکرات احیای برجام نیز از میان برداشته شود، اتفاقات مهمی در بازارهای مالی رخ خواهد داد که بازار سهام نیز از این وضعیت مستثنی نخواهد بود. آنچه در این بخش رخ می‌دهد قیمت دلار نیمایی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. این عامل با فرا رسیدن فصل مجامع در تیرماه می‌تواند از یک سناریوی خوش‌بینانه و ورود پول به بورس حکایت کند. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران به‌وضوح وضعیت بازارهای مختلف را با متغیر برجام می‌سنجند.

از این منظر، همه بازارها در منگنه معاملاتی قرار دارند. در بازار سکه و طلا نیز وضعیت به همین گونه بوده و قیمت‌ها  روند نزولی گرفته‌اند. با توجه به امکان کاهش انتظارات تورمی در سایه احیای برجام، تغییرات نرخ اوراق بدهی می‌تواند گزینه‌ای جدی برای بازار سرمایه محسوب شود. به همین دلیل هدایت پول به سمت اوراق بدهی تا مدت طولانی تداوم می‌یابد. در غیر این صورت بازارهای موازی به هیچ عنوان نمی‌توانند رقیب جدی برای بورس محسوب شوند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ