کد خبر: ۲۱۰۲۹۸
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۳/۱۹

طرح توسعه جدید
با حضور سرپرست وزارت صنعت و... افتتاح شد:

طرح توسعه جدید"فملی" با تولید ۳.۴ هزار تن کاتد مس و صادرات ۳۰ میلیون دلاری

طرح توسعه جدید مجتمع مس سونگون با تشکیل شرکت مس آذربایجان و تفکیک از شرکت ملی مس و پیش بینی تولید ۳ تا ۳.۴ هزار تن کاتد مس و صادرات ۳۰ میلیون دلاری، افتتاح شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، افتتاحیه طرح تولید کاتد در کارخانه هیپ لیچینگ مجتمع مس سونگون عصر دیروز با حضور مهدی نیازی سرپرست وزارت صنعت، علی رستمی مدیر عامل شرکت ملی مس، معبود عباس زاده مدیر مجتمع سونگون، امام جمعه شهرستان ورزقان، صابر پرنیان رئیس سازمان صنعت استان آذربایجان شرقی، مهدی نعمتی فرماندار شهرستان ورزقان و سایر مسئولان قضایی و لشگری برگزار شد.

براساس این گزارش، مهدی نیازی سرپرست وزارت صنعت معدن و تجارت در مراسم افتتاح و بهره‌برداری پروژه هیپ لیچینگ و تولید اولین کاتد در استان آذربایجان شرقی، گفت: آرزوی دیرینه مردم بعداز مدت ها محقق شد و تشکیل شرکت مس آذربایجان و تفکیک آن از شرکت ملی مس صورت پذیرفت و هفته گذشته فرایند ثبت این شرکت و هیات مدیره انجام شد.

وی افزود: امید است این معدن با توسعه برنامه‌ریزی‌ها به قطب تولید خاورمیانه تبدیل و موجب ثروت افزایی مردم منطقه شود. همچنین تلاش شده موضوعات زیست محیطی با حساسیت‌های لازم  در اجرای پروژه‌ها لحاظ و برنامه توسعه با شتاب بیشتری پیگیری شود.

افزایش 30 میلیون دلاری صادرات کاتد و برنامه های آینده "فملی"

علی رستمی مدیرعامل شرکت ملی مس ایران نیز با قدردانی از حمایت‌های سرپرست وزارت صنعت و مدیران ستادی و مسولان شهرستان ورزقان، گفت:  مدیران، کارکنان و کارگران مجتمع مس سونگون با همت جهادی توانستند در بازه‌ی زمانی کمتر از 8 ماه پروژه ای که تنها 50 درصد پیشرفت داشت را تکمیل کرده و بدین ترتیب رویای دیرینه‌ی مردم استان را عملیاتی و اجرایی کنند.

وی افزود: پروژه هیپ لیچینگ مجتمع مس سونگون از سال 92 شروع شد و سال 97 به پیمان رفت. در این پروژه سالانه 3 تا 3.4 هزار تن مس کاتدی با عیار 99.99 درصد و خلوص گرید A تولید خواهد شد. پروژه هیپ لیچینگ سونگون به معنی واقعی پروژه  زیست محیطی بوده و  با اجرای این طرح، خاک‌های کم عیار برای فعالیت‌های معدنی نیز ارزشمند و قابل استفاده می‌شوند.

این مقام مسئول ادامه داد: صادرات کاتد با اجرای این پروژه سالانه 30 میلیون دلار افزایش می یابد و باعث اشتغال مستقیم 160 نفر و غیر مستقیم 400 نفر خواهد شد. همچنین در طول اجرای پروژه بیش از 250 نفر اشتغال داشتند.

رستمی با ابراز امیدواری از اجرای دیگر طرح های توسعه مجتمع مس سونگون در آینده، توضیح داد: پروژه ذوب سونگون شامل پالایشگاه و اسید سولفوریک و کارخانه اکسیژن که با سرمایه‌گذاری بالغ بر 600 میلیون دلار در حال اجرا است تاکنون 30 درصد پیشرفت دارد و تکنولوژی مورد نیاز، خریداری و گشایش ال سی نیز انجام شده است.

وی ضمن خرسندی از وضعیت پیشرفت پروژه تولید کنسانتره و تغلیظ مجتمع مس سونگون، گفت: این پروژه بی نظیر 450 هزار تنی برای نخستین بار در ایران در حال انجام است و در منطقه خاورمیانه تنها در قزاقستان موجود است و این دومین پروژه بزرگ منطقه بشمار می رود.

براساس این گزارش، انتقال آب خام از سد حاجیلرچای به مجتمع مس سونگون از دیگر طرح‌های است که با حضور سرپرست وزارت صنعت به بهره برداری رسید. در این طرح 15 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده و ظرفیت انتقال آب 10 میلیارد متر مکعب در سال است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ