کد خبر: ۲۱۰۳۴۱
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۳/۲۰

اعتراف رئیس جدید صندوق مهم بورس به عدم واریز پول و مدیریت رفتارهای هیجانی
تبعات سقوط ۷۳ هزار واحدی شاخص:

اعتراف رئیس جدید صندوق مهم بورس به عدم واریز پول و مدیریت رفتارهای هیجانی

رئیس جدید صندوق تثبیت بازار سرمایه بعد از سقوط ۷۳ هزار واحدی شاخص و تشدید اعتراض ها، ضمن انتقاد از عملکرد صندوق توسعه از عدم مدیریت رفتارهای هیجانی و نبود بازوی حمایتی قوی خبر داد!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حبیب رضا حدادی سیاهکلی که از اواخر اسفند سال گذشته، سکاندار صندوق مهم بازار سرمایه شده بعد از ریزش سنگین و بیش از 73 هزار واحدی شاخص و افزایش انتقادات فعالان از روند بازار و عملکرد سازمان بورس و دولت و ... به سنا اعلام کرد: با عنایت به اولویت‌ دولت هم به بازار سرمایه، استفاده از ظرفیت‌های صندوق تثبیت بازار سرمایه به دلیل حمایت دولت بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و در قانون بودجه سال قبل ۵.۴ هزار میلیارد تومان برای تخصیص به این صندوق تصویب شد.

با وجود ابلاغ سازمان برنامه و بودجه مبنی بر تزریق ۵.۱۳ هزار میلیارد تومان و با جود پیگیری‌های مکرر از نهادهای بالادستی، سال گذشته تنها دو هزار میلیارد تومان به صندوق پرداخت شد.

سازمان بورس همواره در تخصیص و مدیریت منابع، شرایط بازار را مدنظر قرار داده و طبق مفاد مصرح اساسنامه صندوق، تنها مکلف به تخصیص بخشی از کارمزدهای معاملات به صورت روزانه به این صندوق است اما هنگام مواجه بازار با فشار فروش علاوه بر تخصیص بخشی از کارمزدهای روزانه، مبالغی نزد صندوق سرمایه‌گذاری کرده و در آبان سال قبل و ماه گذشته دو ۵۰۰ میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه اختصاص داد.

همچنین تمام سرمایه‌گذاران صندوق در سنوات گذشته همواره علاوه بر عمل به تکالیف قانونی و مشارکت در ارتقاء کارایی عملیاتی بازار سرمایه، سود مناسبی کسب کرده‌اند اما عدم پرداخت به موقع منابع از جانب صندوق توسعه ملی باعث بروز چالش‌هایی در مدیریت این صندوق شد.

رشد ارزش بازار و افزایش سطوح ارزش معاملات خرد روزانه، موجب جلوگیری از تسری تورش‌های رفتاری سرمایه‌گذاران (Behavioral Biases) می‌شود اما با توجه به سطوح فعلی منابع این صندوق به آسانی نمی‌توان رفتارهای هیجانی را مدیریت کرد. بنابراین باید تمام سرمایه‌گذاران و تامین‌کنندگان منابع این صندوق به ویژه صندوق توسعه ملی نسبت به ایفای کامل تعهدات اقدام کنند. به بیان دیگر با توجه به سطح فعلی منابع این صندوق نمی‌توان از آن به عنوان بازوی حمایتی قوی یاد کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ