کد خبر: ۲۱۲۶۰
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۴/۹/۳۰

برنامه های انجمن مالی اسلامی در 3 بازار/نخستین همایش با حضور مسئولان ارشد
رئیس انجمن خبر داد:

برنامه های انجمن مالی اسلامی در 3 بازار/نخستین همایش با حضور مسئولان ارشد

رئیس انجمن مالی اسلامی ایران با اعلام برنامه های این انجمن در ۳ بازار سرمایه،پول و بیمه از برگزاری نخستین همایش مالی اسلامی با حضور مسئولانی چون رئیس بانک مرکزی، معاون سازمان مدیریت و نماینده مجلس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، انجمن مالی اسلامی از سال گذشته با توسط 10 نفر و شامل علی ثقفی ( ازسرشناس‎ترین دانشگاهیان حسابداری ایران در4 دهه و بنیان‎گذار و نخستین رئیس انجمن حسابداری ایران و رئیس دانشکده حسابداری و علوم مالی دانشگاه علامه و... )، فریدون رهنمای رودپشتی (استاد دانشگاه و معاون اجرائی و رئیس دفا‌تر حوزه ریاست دانشگاه آزاد)، حسن آقا نظری (عضو کمیته فقهی سازمان بورس)، احمد احمدپور کاسگری ( عضو هئیت مدیره سابق سازمان بورس و رئیس دانشگاه مازندران)، غلامرضا مصباحی مقدم (نماینده مجلس و عضو کمیته فقهی سازمان بورس )، سیدعباس موسویان (استاد دانشگاه و عضو کمیته فقهی سازمان بورس)،  علی صالح آبادی (رئیس سابق سازمان بورس) ، علی سعیدی (عضو هئیت مدیره کنونی سازمان بورس) سیدعلی حسینی (عضو هئیت مدیره قبلی سازمان بورس و مدیرعامل کنونی بورس انرژی) و سعید مستشار (مدیر روابط عمومی سابق سازمان بورس ) تاسیس شد.

این انجمن درحالی رسما" آغاز بکار کرده که علی صالح آبادی به عنوان رئیس انجمن مالی اسلامی امروز در جمع خبرنگاران حاضر شد تا با اعلام برنامه های این انجمن در قالب 5 کارگروه و 3 حوزه فعالیت جزییات برگزاری نخستین همایش مالی اسلامی با حضور مسئولانی چون رئیس بانک مرکزی، معاون سازمان مدیریت، نماینده مجلس را تشریح کند.

وی با اعلام تاریخچه ایی از چگونگی و فرایند شکل گیری انجمن از آغاز دهه 80 ، گفت: بعد از شروع دوره مطالعات و پژوهشی نظام مالی اسلامی در دانشگاه امام صادق (ع) سعی شد تا موضوع ابزارها و بازارهای مالی اسلامی در قانون بازار اوراق بهادار  گنجانده شود اما چنین امکانی فراهم نشد ولی از طریق تشکیل کمیته فقهی در سازمان بورس ، این موضوع مورد پیگیری قرار گرفت و مباحث مالی اسلامی وارد بازار سرمایه و اخیرا" بازار پول شده است. به طوریکه دبیرخانه این کمیته فقهی در مرکز پژوهش و مطالعات اسلامی سازمان بورس مستقر است و بانک مرکزی اخیرا" رسما" چنین کمیته ایی را راه اندازی کرده است.

صالح آبادی با بیان اینکه طی سال های 85 تا 90 اقداماتی در طراحی ابزارهای اسلامی، برگزاری دوره های تخصصی و ترتیب افراد در حوزه مالی اسلامی شد، ادامه داد: به رغم فعالیت انجمن های مالی اسلامی در اروپا و کشورهایی مانند مالزی ، در ایران چنین انجمنی وجود نداشت. برهمین اساس با تکیه بر وجود زمینه و اقداماتی که در بازار سرمایه انجام دادم ، با استفاده از توان و تخصص موسسان خبره و فقها ، آذر سال گذشته مجوز وزارت علوم دریافت شد و با برگزاری مجمع هیات موسس در اسفند 93 ، هیات مدیره انجمن مالی اسلامی انتخاب شد و در مرداد سال جاری هم در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسید.

رئیس هیات مدیره انجمن مالی اسلامی با اعلام اینکه یکی از آرزوهای دیرینه اش محقق شده ، درباره اهداف این انجمن هم توضیح داد: ارتقا دانش مالی اسلامی ، توسعه کمی و کیفی مباجث مرتبط ، آمورش و پژوهش در حوزه های مالی اسلامی ، بین المللی کردن حوزه و ارتباط با انجمن های مشابه و برگزاری دوره های آموزشی داخلی و بین المللی مشترک ، حمایت از کتاب های مالی اسلامی، انتشار فصل نامه ایی برای مقاله های تخصصی از جمله اهداف مدنظر انجمن است.

به گفته صالح آبادی 5 کارگروه آموزش، پژوهش و انتشارات، پذیرش و روابط عمومی، پایش و ارزیابی و توسعه بازار کار برای انجمن مالی اسلامی پیش بینی شده و قرار است این انجمن در سه حوزه بازار سرمایه ، بازار پول و بازار بیمه فعال شود و نشست های ماهانه با موضوعات مختلف برگزار خواهد شد.

وی درباره جایگاه ابزارها و بازارهای مالی اسلامی در ایران و در مقایسه با سایر کشورها گفت: هر چند تا کنون ابزارهای اسلامی مانند انواع صکوک، اسناد خزانه اسلامی و معاملاتی آتی سکه با رکورد معاملات روزانه 500 میلیارد تومانی در ایران راه اندازی شده اما در مقایسه با سایر کشورها، هنوز در اول راه بوده و راه طولانی در پیش است. بنابراین یکی از برنامه های انجمن ، کمک به طراحی ابزارهای مالی و بازنگری در ابزارهای موجود است.

صالح آبادی در بخش دیگری از اظهارات به برگزاری همایش های سالانه در حوزه مالی اسلامی را یکی از برنامه های مهم اعلام کرد و گفت: طبق برنامه ریزی های به عمل آمده ، یکشنبه آینده 6 دی اولین همایش ملی در دانشگاه الزهرا برگزار خواهد شد . در این همایش مسئولانی چون رئیس بانک مرکزی (سیف)، معاون سازمان مدیریت (پورمحمدی)، نماینده مجلس و عضو کمیته فقهی (مصباحی مقدم) ، آیت الله تسخیری، پرفسور عبیدالله عصمت پاشا از مالزی سخنرانی خواهند کرد.

به گفته صالح آبادی ، فرصت های توسعه ابزارهای مالی اسلامی در سه حوزه بازار سرمایه، بازار پول و بیمه، جایگاه تامین مالی اسلامی در این سه حوزه و نقش ابزارهای تامین مالی اسلامی در توسعه اقتصادی از جمله محورهای این همایش با دو پنل بوده و تعدادی از 25 مقاله ارسال شده ارایه خواهند شد.

انتهای پیام
 

 

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ