کد خبر: ۲۱۷۷
۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۷/۶

روایت آمارها از خزان ۶ ماهه بورس
بورس پرس گزارش می دهد:

روایت آمارها از خزان ۶ ماهه بورس

آمار و ارقام ثبت شده بورس در نیمه اول سال از ریزش ۷ هزار واحدی شاخص،میانگین زیان۹.۳ درصدی سرمایه گذاری، آب شدن ۵۷ هزار میلیارد تومانی ارزش روز بازار و افت سایر متغیرهای مهم حکایت دارند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی رونق همه جانبه سال گذشته معاملات سهام شرکت ها و رشد چند و چندین درصدی قیمت ها به دلایل دورن و برون سازمانی، بازار سرمایه ایران به گزینه اول سرمایه گذاری تبدیل و نقل هر محفل و مجلسی شده بود تا اکثرفعالان و حتی کارشناسان امیداور به تداوم این وضعیت خوشایند تا ماه های پایانی سال دلبسته و از فتح قله های 100 هزار واحدی شاخص سخن بگویند.

اما واقعیت این است که شاید به جز عده ایی معدود معتقد به عدم قطعیت ادامه شرایط بورس و اقتصاد و سیاست،اکثر سهامداران نمی توانستند یا نمی خواستند تصور کنند اوضاع این بازار پر ریسک در 4 ماه پایانی سال گذشته و حتی سال 93 آنقدر ناهمگون و سخت می شود که شیپور عقب نشینی همه جانبه و روزانه ایی عده ایی زیادی از خوش بینان بازار را راهی خروج و فرار کند.

دراین رابطه اکثر صاحب نظران براین باورند سیاست های اقتصادی دولت و تصمیماتی چون افزایش چند برابری نرخ خوراک پتروشیمی ها، اخذ عوارض 30 درصدی از معادن، جلوگیری از افزایش قیمت ها به رغم وجود تورم، برنامه های انقباضی دولت درحوزه مالی و پولی ، شرایط نامساعد تولید و فروش در کنار بروز مسائلی چون ظهور داعش ، از عوامل اصلی تغییر چهره بورس در نیمه اول سال جاری است.

به هرحال با اتمام دو فصل بهار و تابستان ، آسمان ویترین اقتصادی کشور روزهای آفتابی کمی را به خود دید تا آمار و ارقام به دست آمده مانند ریزش 7 هزار واحدی شاخص،میانگین زیان9.3 درصدی سرمایه گذاری، آب شدن 57 هزار میلیارد تومانی ارزش روز بازار، حکایت از خزان بورس در 6 ماه اول سال داشته باشند. 

بطوریکه شاخص در 122 روز کاری 6 ماه اول سال ، فقط 54 روز یعنی 44 درصد مثبت بود. در حالی که طی 6 ماهه سال گذشته از 121 روز کاری بورس، شاخص در74 روز معادل 61 درصد با رشد ارقام به ثبت رسیده بود. به این ترتیب دماسنج بازارسهام که درپایان سال 92 بر روی عدد 79 هزار و 15 واحد قرارگرفته بود، با ازدست دادن 7 هزار و 329 واحد،خطوط حمایتی متعددی را از دست داد تا در آخر نیمه اول سال جاری مجبور به عقب نشینی تا رقم 71 هزار و 686 واحدی شود.

ارزش اسمی بازار هر چند به دلیل افزایش سرمایه شرکت ها ، 14.4 رشد کرد و از 72.5به بیش از83 هزار میلیارد تومان درپایان شهریور رسید اما اثر واقعی کاهش قیمت سهام اکثر شرکت ها مخصوصا" بنگاه های بزرگ ، علاوه بر نمودار شاخص  در ریزش بیش از 57 هزار میلیارد تومانی ارزش روز بازار کاملا" مشهود بود. همچنین میانگین P/Eبازار هم با افت ۲۳ درصدی به ۵.۴۳ مرتبه رسید و گردش معاملات هم با 73.7 درصد سقوط ،از 34.6 درصد اسفند سال گذشته به 9.1 درصد آخر شهریور ریزش کرد.

از سوی دیگر در برابر حضور بیش از دو میلیون و 77 هزار خریدار درمعاملات 46.9 هزار میلیارد تومانی و داد وستد 81 میلیارد سهمی نیمه اول سال گذشته، شرایط ناخوشایند بازار موجب شد تا در نیمه اول سال جاری یک میلیون و 930 هزار و 800 نفر حاضر به خرید بیش از 75 میلیاردسهم به ارزش 33 هزار میلیارد تومان کنند.

وضعیت ناخوشایند اعداد و ارقام گوناگون بورس درنیمه اول سالجاری به سایر موارد مانند توقف و بازگشایی نمادها هم تسری پیدا کرد. به طوریکه در برابر توقف 647 و بازگشایی 643 نماد در 6 ماه اول سال گذشته، امسال 483 نماد متوقف و 505 نماد مورد بازگشایی قرار گرفتند.

شرایط منفی بازار به همراه رفتار سنتی و منفعلانه سازمان خصوصی سازی هم موجب شد تا عرضه سهام شرکت های دولتی و مشمول اصل 44 با افت شدیدی به ثبت برسد.به این صورت درحالی هیچ سهم جدیدی از سوی سازمان خصوصی سازی و دولت عرضه اولیه نشد که آمار عرضه های دولتی محدود به 4 ماه اول سال و فروش 4 میلیارد و 51 میلیون سهم به ارزش هزار و 700 میلیارد تومان همراه بود.

این آماربه همراه عدم عرضه اولیه سهام شرکت ها در بورس نشان داد مسئولان خصوصی سازی و دولتمردان تا چه حدبه اصل 44 و واگذاری مدیریت و مالکیت شرکت های بورسی پایبند هستند.

در بررسی های به عمل آمده از درآمد واقعی و میزان تقسیم سود شرکت ها در نیمه اول سال هم مشخص شد طی این مدت 231 شرکت بورسی اقدام به برگزاری مجمع سالانه کرده اند و از درآمد محقق شده و واقعی بیش از 39.9 هزار میلیارد تومانی، اقدام به توزیع سود بیش از 32.9 هزار میلیارد تومان بین سهامداران کرده اند که معادل 80 درصد از سود واقعی شرکت ها است.

    انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ