کد خبر: ۲۲۴۹
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۷/۱۵

سئوال فعالان بازار از جهش ۳۱ درصدی سهام
بورس پرس گزارش می دهد:

سئوال فعالان بازار از جهش ۳۱ درصدی سهام"سمگا" و پاسخ یک مسئول

بازگشایی نماد سرمایه گذاری میراث فرهنگی بعد ازافزایش ۳۰ درصدی پیش بینی سود هرسهم با جهش ۳۱ درصدی قیمت هرسهم و ثبت ارزش روز۸۵۰ میلیارد تومانی و سئوال فعالان از افزایش غیرمنطقی سهام این شرکت فرابورسی و پاسخ یک مقام مسئول همراه شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،سرمایه گذاری میراث فرهنگی که 11 مرداد 90 باسرمایه 40 میلیارد تومانی و کشف قیمت 159 تومانی هر سهم و نماد معاملاتی "سمگا" وارد فرابورس شده ، امروز بعد از بازگشایی نماد به یکی از پربحث ترین سهام بازار تبدیل شد .

براساس این گزارش، این شرکت بعد از افزایش سرمایه 100 درصدی در مرداد سال جاری ، از 22 شهریور ماه به دلیل تعدیل سود هر سهم با توقف نماد مواجه بود و سود هر سهم سال مالی منتهی به 30 آذر 93 را  (که پیش از این 19 درصد افزایش، اعلام کرده بود)،با 30 درصد رشد،53 تومان پیش بینی کرد و آماده بازگشایی نماد معاملاتی شد.

درجریان بازگشایی این نماد در روزجاری،بهای هر سهم آن با بیش از 31 درصد رشد به هزار و 60 تومان رسید تا با توجه به سرمایه اسمی جدید و 80 میلیارد تومانی (که قرار است قبل از اتمام سال مالی ثبت و نهایی شود )، ارزش روز بازار آن از مرز 850 میلیارد تومان عبور کرد.

این رویداد در نتیجه داد و ستد بیش از 8.1 میلیون سهم رخ داد و دربرابر اقدام به فروش 416 سهامدار حقیقی و 5 حقوقی ، 551 سهامدار حقیقی و 8 حقوقی اقدام به خرید کردند.

براساس این گزارش، چنین اتفاقی و جهش 31 درصدی بهای هر سهم "سمگا" آن هم در شرایط نامتعادل بازار سهام موجب شد تا عده ایی از فعالان بازار اعلام کنند با توجه به واقعیت های این شرکت و در نظر گرفتن همه شرایط و ابعاد ، این رشد غیر منطقی بوده و جا دارد مورد بررسی قرار گیرد.

این گروه براین باورند عده ایی سفته باز و به طمع کسب سود قابل توجه ،اقدام به افزایش بی دلیل سهام این شرکت کرده اند. استدلال منتقدین به رشد بی جهت سهام سمگا این است که اتفاق خاصی در این شرکت رخ نداده و از 10 پروژه در دست اجرا فقط 4 پروژه به اتمام رسیده و 150 میلیارد تومان از ارزش حداکثر 200 میلیارد تومانی هتل ها ، از طریق وام و تسهیلات است و با توجه به مالکیت 10 درصدی سهام فولاد بناب توسط سمگا و وضعیت تولید و فروش این شرکت و همچنین عدم رشد قیمت ها در بازار املاک و ابنیه ، دلیلی برای رشد غیر منطقی سهام سمگا و جهش ارزش روز بازار از 120 به 850 میلیارد تومان وجود ندارد.

این موارد درحالی مطرح شده که نصیبه ملازاده رئیس اداره سهام سرمایه گذاری میراث فرهنگی به بورس پرس گفت: افزایش قیمت سهام سمگا در روزجاری بابت تعدیل 30 درصدی بودجه شرکت بوده که بعد از بررسی های لازم توسط سازمان بورس و حصول اطمینان ،اجازه انتشار و بازگشایی نماد معاملاتی با محدودیت دامنه نوسان قیمت 50 درصدی داده شد.

وی در برابر اعلام غیر منطقی بودن رشد 31 درصدی قیمت آن هم با در نظر گرفتن همه واقعیت های شرکت توسط برخی فعالان ، توضیح داد: واقعیت این است که سرمایه گذاری های انجام شده سه چهار سال گذشته در حال نزدیک شدن به بهره برداری است. بطوری که طبق اطلاعات ارایه شده در یکی زیرمجموعه ها (شرکت فرعی توسعه گردشگری آریا زیگورات) هتل فرودگاه امام (ره )به بهره برداری نزدیک شده است.

وی تاکید کرد: بنابراین از دیدگاه ما ، دلیلی بر رشدغیر منطقی امروز سهام شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی وجود ندارد.

براساس این گزارش، با این حال طبق روال همیشگی باید منتظر داوری زمان  و روند قیمت سهام و واکنش سهامداران در روزهای آینده بود تا مشخص شود آیا رشد 31 درصدی قیمت سهام "سمگا" منطقی بوده یا غیر منطقی؟

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ