کد خبر: ۲۲۸۳
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۷/۱۹

نشانه های پایدار بهبود شرایط بازارسهام یا تکرار سراب ؟
بورس پرس خبر می دهد:

نشانه های پایدار بهبود شرایط بازارسهام یا تکرار سراب ؟

برخی متغیرهای اصلی بازار سهام حکایت از بروز اولین نشانه های پایدار بهبود شرایط دارند ولی عده ایی معتقدند این وضعیت هم تکرار سراب های گذشته است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بورس اوراق بهادار در حالی طی 10 ماه اخیر با روند نزولی قیمت سهام اکثر شرکت ها و ریزش شاخص 7 هزار و 232 واحدی و بازدهی منفی 9 درصی مواجه شده که همزمان با شروع نیمه دوم سال ،اوضاع بازار به نسبت گذشته بهتر شد اما همچنان فاصله خود را با شرایط عادی و متعادل حفظ کرد و نتوانست موجب تزریق سرمایه های جدید و قدیم به بورس شود.

بر اساس این گزارش، طی این مدت اخبار مربوط به حضور رئیس جمهور در سازمان ملل ، ادامه مذاکرت هسته ایی و شروع ارایه گزارش های 6 ماه اول شرکت ها و اعلام برخی مواضع اقتصادی مثبت مانند جدی شدن احتمال کاهش نرخ سود بانکی، موجب افزایش امید فعالان باقی مانده از روزهای سخت شده تا برخی با تکیه بر تحلیل های بنیادی و تکنیکی ، آرام آرام اقدام به خرید نرم و آهسته سهام شرکت های آینده دار کنند.

در این میان علاوه بر بهبود شرایط شاخص در 12 روز کاری مهرماه که با رشد 8 روزه و کاهش 5 روز دیگر به ثبت رسیده، حجم معاملات هم بهتر شده و گاه از مرز معاملات روزانه 170 میلیارد تومانی هم عبور کرده و در این میان سهام برخی گروه ها و شرکت ها با ثابت بهتری ، روند صعودی را طی کرده است.

با این حال متغیرهای جزیی دیگری حکایت از بروز اولین نشانه های شرایط پایدار بازار در روزهای اخیر حکایت دارند. به طوری که طبق اطلاعات مندرج در پایگاه پرداش اطلاعات پارس فاینانس ، نسبت عرضه به تقاضای سهام در چهارشنبه گذشته به بیش از دو و امروز هم به بیش از 3.3 درصد رسیده است. این درصد و نسبت، گویای 3 برابر بودن تقاضاهای خرید با بیش از 230 میلیارد ریال نسبت به عرضه 70 میلیارد ریالی است.

نکته قابل توجه این آمار این است که طی 7 ماه اخیر ، چنین وضعیتی و سه برابر بودن نسبت تقاضا به خرید مشاهده نشده است و می تواند به یکی از اولین نشانه های بروز شرایط پایدار و واقعی بازار منتهی شود. هر چند دراین میان برخی از معامله گران بر این باورند این آمار و شرایط شاید درست باشند اما با توجه به شرایط حاکم و ادامه بی اعتمادی ها به تثبیت شرایط پایدار در آینده و همچنین کمبود نقدینگی و نبود حمایت های کارآمد دولت، نمی توان به این شرایط که تکرار سراب دوره های گذشته است امیدوار بود.

با این حال با در نظر گرفتن انتشار گزارش های 6 ماهه ، ادامه روند مذاکرات هسته ایی و تصمیم گیری های دولتمردان، باید منتظر روزهای آینده بود تا مشخص شود این بار پیش بینی و نظر کدام گروه محقق خواهد شد؟

انتهای پیام

ا


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ