کد خبر: ۲۲۹۴۳
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۷

نظر معاون مرکز پژوهش‌های مجلس درباره آثار لغو تحریم‌ها

نظر معاون مرکز پژوهش‌های مجلس درباره آثار لغو تحریم‌ها

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه اکنون صفی برای مصرف پول‌های بلوکه شده، تشکیل شده گفت: لغو تحریم‌ها نمی‌تواند با این سرعت در بخش حقیقی اقتصاد اثر گذار باشد و در چند ماه باقی مانده سال ۹۴ نمی‌توان شاهد آثار آن باشیم.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد قاسمی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اینکه خوش بینی ضامن سرمایه گذاری است، اظهار داشت: عملا به خوشبینی نسبت به آینده نیاز داریم و ضروری است، اما سیاستمداران و دلتمردان نباید دچار خوشبینی شوند.

وی افزود: سیاستمداران باید نسبت به مسائل واقع بین باشند و اگر خوشبینی در آنها ایجاد شود، ممکن است اتفاقات بدی رخ دهد. باید انتظارات مردم را مدیریت کنند؛ زیرا قبل از تحریم‌ها هم مشکلات و مسائلی داشتیم و با رفع تحریم‌ها مشکلات اقتصادی حل نخواهد شد و این نیازمند یک واقع بینی در کشور است.

انتظارات مردم باید مدیریت شود

معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: انتظارات باید مدیریت شود، و با وضعیت قیمت نفت، در شرایط فوق العاده سختی از لحاظ مالی قرار داریم، البته باید تمام دلارهای بلوکه شده چه سهم دولت، بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی که آزاد می‌شود، را برای اصلاح برخی مسائل و مشکلات در حوزه اقتصادی مورد استفاده قرار گیرد.

قاسمی با بیان اینکه پول‌های بلوکه شده که در اختیار کشور قرار می‌گیرد، اگر مدیریت نشود، به راحتی تبدیل به هزینه‌های دولت خواهد شد، تاکید کرد: دولت مجموعه ای از گرفتاری‌ها مانند کارمندان و... دارد که اکنون صفی برای پول‌های بلوکه شده، تشکیل شده که اولین آن آموزش و پرورش است و آخر آن هم معلوم نیست؛ نباید این منابع صرف افزایش حقوق و دستمزد و... شود و باید آن را مدیریت کرد.

وی ادامه داد: از فضای به وجود آمده باید به بهترین شکل استفاده شود و باید از منابع ارزی ناشی از آزاد شدن منابع در خارج که در اختیار داریم، بتوانیم بخش‌هایی که نیاز به سرمایه گذاری دارد را تجهیز کنیم و این منابع پشتوانه اصلاح برخی از موضوعات مثل حوزه آب، انرژی و... شود.

معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: اگر انتظارات کنترل و جلوی ولعی که برای مصرف این منابع ایجاد شده، گرفته شود و آن را برای سرمایه گذاری‌ در بخش‌هایی که مشکلات اساسی کشور است، صرف وتبدیل کنیم، در آن زمان می‌توان گفت بهترین استفاده از رفع تحریم‌ها را انجام خواهیم داد.

قاسمی در مورد اصلاح ساختارها، گفت: معمولا همیشه در مواقع سختی یادمان می‌افتد که باید کارهای مهمی انجام دهیم و در زمانی‌های که فرصتی ایجاد می‌شود، یادمان می‌رود که آن اقدامات مهم را انجام دهیم؛ اینکه بگویم فلان اقدامات کوتاه مدت و یا بلند مدت است، برای اقتصاد کشور کارساز نیست.

به گفته وی، هیچ اقتصاددانی نیست، که بگوید اکنون بدون اصلاحات در حوزه پول، سیاست پولی در کشور کار می‌کند، و یا اینکه با همین وضعیت نظام بودجه ریزی فعلی می‌توانیم سیاست مالی اجرا کنیم؛ اکنون نه سیاست پولی و نه مالی قابل اجرا نیست.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه باید مجموعه‌ای از اصلاحات نهادی از همین امروز آغاز شود، نه اینکه بعدا که وفور منابع داریم، از یاد برود، در مورد لغو تحریم‌ها و اثر آن در اقتصاد کشور، گفت: لغو تحریم ها روی بخش حقیقی و واقعی اقتصاد نمی‌تواند خیلی سریع تاثیر گذار باشد، مگر اینکه قراردادهایی بسته و اجرا شود و اثر اجرای برجام را در بخش واقعی اقتصاد تا دو ماه آینده نمی‌توانیم مشاهد کنیم.

اجرای برجام به سرعت روی بخش حقیقی اقتصاد  اثرگذار نیست

قاسمی ادامه داد: اثر برجام در کوتاه مدت بعید است و به نظر نمی‌رسد که برداشتن تحریم‌ها و اجرای برجام به سرعت روی بخش حقیقی اثرگذار باشد. اگر اکنون منابع آزاد شده وارد کشور شود، سهم کوچکی از آن سهم دولت است که در قالب بودجه مجوز خرج آن را از قبل گرفته است.

معاون پژوهش‌های اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: اجرای برجام و برداشتن تحریم‌ها نمی‌تواند در بخش حقیقی اقتصاد با این سرعت اثر گذار باشد، منابع بدست آمده باید صرف تسهیل واردات و سرمایه گذاری‌ها شود که این فرایند زمان بر است و پیش بینی ما این نیست که در چند ماه باقی مانده سال 94 بتواند روی بخش حقیقی اقتصاد اثر گذار باشد.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ