کد خبر: ۲۲۹۹۸
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸

معرفی نامزد ورود به بورس لندن / سهامدار عمده گران فروشی نمی کند
گزارش بورس پرس از "کاسپین" برای عرضه ۱۰ درصد:

معرفی نامزد ورود به بورس لندن / سهامدار عمده گران فروشی نمی کند

مدیران داروسازی کاسپین تامین با اعلام اینکه این شرکت نامزد ورود به بورس لندن بوده ، آخرین وضعیت مالی و عملیاتی این شرکت را تشریح و اعلام کردند فردا سهام "کاسپین" گران فروخته نخواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی اعلام عرضه اولیه 10 درصدسهام (معادل 15 میلیون سهم) داروسازی کاسپین تامین برای فردا سه شنبه، مدیران و سهامداران عمده این شرکت تاسیس شده در سال 1362 با برگزاری جلسه معارفه ایی آخرین وضعیت مالی و عملیاتی را تشریح کردند.

براساس این گزارش، درحالی رویای ورود دو شرکت بزرگ ایران خودرو و سرمایه گذاری غدیر به بورس لندن از سال 82 محقق نشده که مدیرعامل "کاسپین" با چاشنی خود تعریفی، از نامزد شدن این شرکت کوچک و 15 میلیارد تومانی برای حضور در بورس لندن خبر داد و گفت: سهامدار عمده اعلام کرده برای ورود به بورس لندن زود است.

در این عرضه از 15 میلیون سهم قابل عرضه، 9 میلیون سهم برای کشف قیمت و عرضه از طریق کارگزاران و 6 میلیون سهم دیگر برای معامله گران آنلاین در نظر گرفته شده است. سهمیه هر کارگزار با تمام شعب 49 هزار و 500 سهم و صندوق های سرمایه گذاری مشترک نیز 37 هزار سهم تعیین شده است.

این شرکت که هنوز امیدنامه را منتشر نکرده، برای سال مالی اسفند جاری 260 تومان سود پیش بینی کرده و در عملکرد 6 ماهه قادر به پوشش 46 درصد حدود 193 تومان شده است. در ترکیب سهامداری "کاسپین " هم سرمایه گذاری دارویی تامین (تیپکو) مالک 95 درصد و سرمایه گذاری صباتامین مالک 5 درصد سهام این شرکت هستند.

ویژگی های "کاسپین" از زبان مدیرعامل "تپیکو"

در این جلسه محمدرضا شانه ساز مدیرعامل سرمایه گذاری دارویی تامین (معروف به تیپیکو که از دی 92 وارد بورس شده) با اشاره به تولید حدود 100 فرآورده در داروسازی کاسپین تامین با محوریت آمپول دارویی و صادرات به 15 کشور، اظهار داشت: تیپیکو بزرگترین مجموعه دارویی کشور و برخوردار از کامل ترین زنجیره تولید و ارایه خدمات بوده و شرکت کاسپین تامین هم یکی از زیرمجموعه های اصلی آن بشمار می رود.

وی ادامه داد: بزرگترین در تولید فراورده های تزریقی و بیمارستانی، اتصال به همه بیمارستان های تامین اجتماعی با برخورداری از شبکه توزریع قوی، مدیریت منسجم و تخصصی، عدم وجود مشکل فروش و افزایش 3 برابری فروش از سال 91 تاکنون با 150 میلیارد تومان، مارکتینگ قوی و صادرات موفق، داشتن طرح توسعه قوی و آزمایشگاه بروز و برتر، عرضه 20 تا 25 محصول جدید در سال های آینده، استفاده از سه شرکت پخش بزرگ دارو پخش، هجرت و اکسیر، سبد محصولات متنوع و آمادگی برای انفجار صادرات از جمله ویژگی های این شرکت است.

وضعیت مالی و عملیاتی "کاسپین" و برنامه های آتی

پیمان ترحمی مدیرعامل داروسازی کاسپین تامین نیز با بیان اینکه این شرکت به مساحت 150 هزار مترمربع و با زیربنای 40 هزار متر در شهر صنعتی رشت تاسیس شده و دارای 320 نیروی انسانی ثابت و 100 تا 150 نیروی پیمانکاری و متغیر است، گفت: با برخورداری از 6 خط تولید آمپول پر سرعت، روزانه 600 هزار تا یک میلیون آمپول تولید می شود. همچنین دو خط نیمه جامدات برای تولید پماد و ژل و یک خط تولید شیاف فعال است. 

وی با بیان اینکه "کاسپین" یکی از بزرگترین و بی نظیرین تولید کننده آمپول در ایران و منطقه و لیدر بازار بشمار می رود، ادامه داد: درحال حاضر 105 محصول از 108 پراونه اخذ شده تولید و علاوه بر مصرف داخلی برای کشورهای افغانستان ، عراق ، سوریه، تاجیکستان، ازبکستان، سریلانکا و یمن صادر می شود. به طوریکه در 9 ماه سال جاری 1.7 میلیون دلار صادر شده است. در آینده نیز به کشورهای آفریقایی و همسایگان شمالی صادراتی خواهد شد.

این مقام مسئول ادامه داد: حاشیه سود سال گذشته 21 درصد بوده و طی 9 ماه سال جاری 139 میلیارد تومان فروش انجام و بودجه محقق شده است. سال گذشته نیز در حالی فروش 150 میلیارد تومانی محقق شد که از سال 91 تاکنون رتبه فروش این شرکت بین 10 تا 14 بود. 

به گفته ترحمی، تنوع اشکال و متنوع سازی محصولات با هدف ورود به عرصه های جدید و تکمیل سبد محصولات ، ورود به محصولات طبیعی و تشکیل دو پرونده داروهای گیاهی، انجام تحقیق بر 25 محصول با انحصار 10 محصول، تولید 10 قلم آمپول جدید برای قلب و اعصاب، احداث خط تولید سرنگ که تجهیزات آن خریداری شده، انتقال 5 خط به سایت جدید، جلب سرمایه های خارجی و صادرات و افزایش کیفیت، اتمام بهنیه سازی خطوط تولید که از دو سال پیش آغاز شده و اجرای پروژه 2 میلیارد تومانی فضای سبز از جمله طرح های توسعه مدنظر است.

پاسخ به سئوالات بورس پرس و اعلام اصلی ترین چالش

بعد از این اظهارات که عمدتا" با تعریف و اعلام نکات مثبت همراه بود ، وی و مدیرعامل تیپیکو به سئوالات بورس پرس پاسخ دادند.

ترحمی در برابر این سئوال که با توجه به مهمترین چالش صنعت دارو که مربوط به قمیت های مصوب و مطالبات سنواتی از دولت ، "کاسپین" چه وضعیتی دارد و آیا پیشنهاد افزایش قیمت را مطرح کرده یا خیر ؟ توضیح داد: درحالی قیمت های مصوب، اصلی ترین چالش صنعت دارو است که برای بخش بسیار کوچکی از محصولات و شاید حدود 10 درصد درخواست افزایش قیمت شده و براساس جدول استخراجی برای 10 تا 15 محصول با تیراژهای مختلف پیشنهاداتی شده است. در این میان به دلیل تنوع محصولات، قدرت چانه زنی بالایی برای دریافت مطالبات وجود دارد.

وی در واکنش به دیگر سئوال بورس پرس که با توجه به سرمایه 15 میلیارد تومانی، آیا برنامه افزایش سرمایه هم در پیش هست یا خیر؟ گفت: با توجه به برنامه های طرح و توسعه، برای سال آینده چنین برنامه ایی وجود دارد اما به نظر سهامدار عمده بستگی دارد.

"کاسپین" گران عرضه نمی شود

 شانه ساز نیز با اعلام وجود محدودیت و معذوریت های درباره مسائل مربوط به افزایش قیمت محصولات دارویی، اظهار داشت: طی سه سال اخیر صنعت دارو با شرایط سختی مواجه بوده و مسئولان و مردم بدانند اگر قیمت ها مناسب نباشد شرایط سخت تر هم خواهد شد. به طوریکه در برابر ارزبری 14 میلیارد دلاری ترکیه ، ایران 1.8 میلیارد دلار ارزبری دارد.

وی با بیان اینکه کسی به قیمت محصولات خارجی توجهی نمی کند ، ادامه داد: مشکل افزایش قیمت ها موجب شده تا در برابر سهم 90 درصدی بخش خصوصی در واردات دارو، 50 درصد تولید توسط این بخش انجام شود. این درحالی است که طلب سه شرکت توزیع تحت تابعه تیپیکو، 850 میلیارد تومان است که قطعا" وصول خواهد شد و مشکلی بابت آن نیست.

مدیرعامل سرمایه گذاری دارویی تامین ادامه داد: با این همه صنعت دارو به دلیل ماهیتی که دارد یکی از مطمئن ترین صنایع فعال کشور بوده و با لغو تحریم ها شرایط بهتری در پیش روی این صنعت قرار خواهد گرفت.

گران فروشی نمی کنیم

شانه ساز در واکنش به دیگر سئوال بورس پرس مبنی بر اینکه با توجه به سابقه سازمان تامین اجتماعی در فروش گران سهام و عدم حمایت های بعدی ، آیا قیمت سهام "کاسپین" نیز گران خواهد بود؟ توضیح داد: هر چند از سال های قبل ساز و کار حمایت وجود نداشت، اما این موضوع از طرف شستا به ما تفویض شده و با حضور افراد توانمند و حرفه ایی که اضافه شده اند، ساز و کارهای حمایتی مورد توجه قرار گرفته است. این درحالی است که شرکت های تامین اجتماعی استخوان دار و قدیمی بوده و کمترین نوسان را دارند.

وی گفت: در عرضه اولیه سهام این شرکت منافع خریداران را مدنظر قرار داده و سهام آن گران عرضه نخواهد شد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ