کد خبر: ۲۳۴۴۲
۰:۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۸

اتفاقی مهم برای
بورس پرس خبر می دهد:

اتفاقی مهم برای "ذوب" /احتمال حضور خارجی ها در مدیریت + یاد رویداد نادر سال۹۱

ذوب آهن که طی ماه های اخیر با موضوع افزایش سرمایه ۳۸۲ درصدی یا بیشتر مورد توجه ویژه برخی قرار گرفته با رویداد مهم دیگری مواجه شده که مربوط به عرضه بلوک ۳۵ درصدی توسط سازمان تامین اجتماعی و احتمال حضور سرمایه گذاران خارجی است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت ذوب آهن در حالی از  19 بهمن سال 90 با عرضه 250 میلیون سهم و کشف قیمت 1304ریالی هر سهم به جمع شرکت فرابورسی پیوسته که طی ماه های اخیر مهمترین رویداد آن افزایش سرمایه 382 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و اخیرا" زمزمه های افزایش سرمایه 600 درصدی از محل زمین است.

اما آخرین تحولات این مهم شرکت نشان می دهد رخداد مهمتری در حال وقوع است که مربوط به عرضه بلوک مدیریتی 35.11 درصدی این شرکت مشمول اصل 44 آن هم بعد از اتفاق نادر مهر 91 است.

به این ترتیب قرار است روز شنبه اول اسفند سازمان خصوصی به وکالت از سازمان تامین اجتماعی ( مالک 56 درصدی ذوب آهن ) اقدام به عرضه 35.11 درصد از سهام این شرکت 786 میلیارد تومانی و زیانده کند.

این بلوک شامل بیش از 2 میلیارد و 765 میلیون و 855 سهم است که به قیمت پایه هر سهم 209 تومان و به صورت 20 درصد نقد و مابقی اقساط 5 ساله با نرخ سود 15 درصدی روانه میز فروش در بازار دوم معاملات فرابورس خواهد شد. ارزش پایه این بلوک مدیریتی بیش از 580 میلیارد تومان و حداقل سپرده هم 17.4 میلیارد تومان تعیین شده و قرار است کارگزاری پارسیان عرضه کننده آن باشد.

این در حالی است که سهام این شرکت طی روزهای با اقبال ویژه سهامداران و صف خرید سنگین، افزایش یافته و به 226 تومان دیروز رسیده است. بنابراین باید دید سازمان خصوصی سازی و تامین اجتماعی چه قیمت جدیدی را برای این بلوک تعیین خواهند کرد؟

احتمال حضور خارجی ها

با این اوصاف در شرایطی هنگام عرضه بلوک مدیریتی قبلی، متقاضیانی از کشورهای امارات، ترکیه و اوکراین حضور داشتند که با توجه به این سابقه و فضای باز اقتصادی در ماه های اخیر و همچنین زمزمه هایی مبنی بر بازدید هیات های خارجی از این شرکت ، امکان حضور سرمایه گذاران خارجی در این عرضه بلوکی دور از ذهن نیست.

درصورت فروش این بلوک، سهم سازمان تامین اجتماعی از سهام ذوب آهن به حدود 21 درصد خواهد رسید و حضور سهامدار جدید می تواند معادلات مدیریتی و آینده این شرکت را تغییر دهد.

پیشینه عرضه بلوک 53 درصدی ذوب آهن

بررسی های بورس پرس نشان می دهند در عرضه 10 مهر 91 سازمان خصوصی سازی بیش از 4 میلیارد و 170 میلیون و 255 هزار و 180 سهم ذوب آهن را به قیمت تابلوی روز قبل از عرضه در فرابورس بعلاوه 100 درصد به شرطی که از 2 هزار و 682 ریال کمتر نباشد، به صورت یکجا و 25 درصد نقد و مابقی اقساط 5 ساله روانه میز فروش کرده بود که با رقابت سه روزه دو گروه از طریق کارگزاری های بهین پویا و بانک شهر بهای هر سهم آن تا 4894 ریال افزایش یافت اما در اتفاقی نادر و به دلیل مصوبه شورای عالی بورس در مورد تغییر فرآیند معاملات عمده از ادامه این رقابت ممانعت شد.

در این باره احمدوند رئیس وقت سازمان خصوصی سازی دلیل توقف رقابت در روند عرضه اخیر بلوک 53 درصدی سهام ذوب آهن را تغییر ضوابط و شرایط معاملات عمده سهام از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده و درباره سرانجام این معامله گفته بود: پس از اعلام شرایط جدید معاملات عمده در بازار سهام ، بلوک 53 درصدی ذوب آهن اصفهان مجدد در تابلوی معاملات فرابورس و به صورت کاملا ًرقابتی عرضه و در صورت فروخته شدن ، وجوه حاصل از آن به صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد داده می شود اما اگر به هر دلیلی خریداری برای این دارایی وجود نداشت این بلوک بابت رد دیون دولت به صندوق مذکور واگذار خواهد شد.

این درحالی است که سال 87 و قبل از عرضه اولیه سهام این شرکت سرمایه گذار روس معروف بنام راشینكف مدیر عامل شركت MMK روسیه از صنایع فولاد ایران بازدید و برای سرمایه گذاری در ذوب آهن اصفهان ابراز علاقه مندی کرده بود. سپس با موافقت سازمان خصوصی سازی ، هیات 13 نفره از كارشناسان ارشد این شركت روسی جهت ارزیابی فنی ذوب آهن اصفهان از این شركت بازدید كردند و در جلسه ای با حضور مدیرعامل ذوب آهن و جمعی در جریان وضعیت تولید ذوب آهن اصفهان و طرح های توسعه ی آن قرار گرفته بودند.

با این همه و بعد عرضه اولیه و سپس عرضه بلوکی این شرکت ،خبری از حضور عملی سرمایه گذار خارجی نشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ