کد خبر: ۲۳۴۷۵
۰:۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۹

آخرین وضعیت فروش دارایی۲.۱ هزار میلیاردی بزرگترین بانک بورس+ آثار احتمالی
بورس پرس خبر می دهد:

آخرین وضعیت فروش دارایی۲.۱ هزار میلیاردی بزرگترین بانک بورس+ آثار احتمالی

بانک صادرات بلوک ۲۰ درصدی توسعه نیشکر را به ارزش ۲.۱ هزار میلیارد تومانی به مزایده گذاشته و فرایند فروش این دارایی با شایعاتی در جریان است که در صورت معامله بدون تهاتر، می تواند آثار مالی به همراه داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک صادرات که با سرمایه اسمی بیش از 5.7 هزار میلیارد تومانی بزرگترین بانک حاضر در بورس ایران بشمار می رود و سهام آن از اردیبشهت سال گذشته به کمتر از 100 تومان نزول کرده، بلوک 20 درصدی توسعه نیشکر و صنایع جانبی را به ارزش 2.1 هزار میلیارد تومانی به مزایده گذاشته و قرار بود ساعت 10 دیروز شنبه 17 بهمن پاکت های مزایده باز شود.

پیش از این سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از وزارت جهاد کشاورزی اقدام به عرضه 20 درصد سهام توسعه نیشکر به قیمت پایه هر سهم 102 هزار و 405 ریال در بازار سوم معاملات فرابورس کرده بود که به فروش نرفت.

مختصات فروش بلوک 20 درصدی

براساس این گزارش، بلوک 20 درصدی توسعه نیشکر و صنایع جانبی شامل 228 میلیون و 622 هزار و 900 سهم است که به قیمت پایه هر سهم 94 هزار و 223 ریال و به ارزش پایه بیش از 2 هزار و 154 میلیارد تومان به صورت یک درصد نقد و مابقی اقساط 15 ساله به مزایده گذاشته شده است.

ترکیب سهامداری توسعه نیشکر با سرمایه هزار و 143 میلیارد تومانی، دو بانک صادرات و ملی با 40 و 30 درصد، وزارت کشاورزی با 20  و شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویا با 10 درصد حضور دارند. قیمت اسمی هر سهم هم 1000 تومان شده است.

هدف بانک صادرات از فروش این دارایی رعایت سیاست های ابلاغی بانک مرکزی مبنی بر خروج بانک ها از بنگاه­داری و در راستای تحقق اهداف سرمایه­ گذاری اعلام شده است.

آخرین پیگیری ها: خبری از تهاتر با بلوک 51 درصدی "ونیکی" نیست

آخرین پیگیری های بورس پرس از سه منبع مرتبط با این واگذاری با اهمیت نشان می دهد برخلاف شایعاتی مانند تهاتر این بلوک با بلوک 51 درصدی سرمایه گذاری ملی ایران و تحت مالکیت بانک تجارت، تا دیروز علاوه بر بانک تجارت با دو خریدار خارجی سوئیسی و یک شرکت سرمایه گذاری فعال در بورس هم مذاکراتی شده اما در این میان هیچ صحبتی از تهاتر با بلوک مدیریتی سرمایه گذاری ملی ایران نیست بلکه در مورد سایر دارایی های بانک تجارت مذاکراتی در جریان است.

از سوی دیگر فروش این بلوک به متقاضیان و یا بانک تجارت قطعی نشده و در جریان است.

زمان احتمالی مذاکره نهایی و شفاف سازی رسمی

اخبار تکمیلی بورس پرس حکایت از آن دارد که مذاکرات برای فروش 2.1 هزار میلیارد تومانی 20 درصد سهام شرکت توسعه نیشکر در جریان بوده و قرار است تا 10 تا 15 روز دیگر نهایی شود. در این صورت به دلیل آثار مالی این رویداد با اهمیت در بانک صادرات ، مسئولان این بانک از طریق کدال شفاف سازی رسمی خواهند کرد.

آثار مالی احتمالی بر سود بزرگترین بانک بورس

این درحالی است که زمزمه هایی مبنی بر امکان تعدیل سود هر سهم بانک صادرات شنیده شده که از قرار معلوم درست بوده و می تواند EPS بانک صادرات را به شرط لحاظ نشدن در دیگر سرفصل ها و هزینه ها با تحولاتی معنادار و قابل توجه همراه کند. چرا که بهای تمام شده برای بانک صادرات کمتر از 400 میلیارد تومان بوده و در صورت نهایی شدن معامله بدون تهاتر می تواند درآمد "وبصادر" را تکان دهد.

با این همه در شرایطی بازار شایعات این واگذاری مهم برای دو بانک صادرات و تجارت داغ شده که باید منتظر نتیجه قطعی و رسمی این موضوع از سوی مسئولان بود و تجربه رویدادهای نادر مانند توقف رقابت متقاضیان خرید بلوک 53 درصدی ذوب آهن در مهر 91 آن هم درسومین روز رقابت و یا ابطال معامله بلوک 30 درصدی فولاد خوزستان آن هم بعد از اعلام رسمی معامله و... را به یاد آورد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ