کد خبر: ۲۳۵۲
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۷/۲۷

برنامه خاص وزیر راه برای تجاری سازی حمل ونقل ریلی

برنامه خاص وزیر راه برای تجاری سازی حمل ونقل ریلی

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه سیستم حمل و نقل ریلی حومه‌ای باید راه‌اندای شود، گفت:‌ تجاری‌ سازی حمل و نقل ریلی یکی از اولویت‌ها است که در وزارت راه برنامه‌های خاصی در اینباره داریم.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عباس آخوندی امروز در جریان برگزاری شانزدهمین همایش بین‌المللی حمل و نقل ریلی گفت : لازم است در راستای توسعه ریلی کشور همه آبادی‌های این سرزمین به خط آهن متصل شوند. درحوزه شهری و درون‌شهری بسیاری از شهرها به قطارهای شهری روی آوردنده‌اند و مترو و قطارهای شهری در حال توسعه است. در بخش مسافری هم هنوز صنعت ریلی در قسمت حومه‌ای نقش برجسته‌ای ندارد و لازم است سکونت‌های حاشیه شهرهای بزرگ از این طریق به سیستم ریلی متصل شوند.

وی ادامه داد: از مدیرعامل راه‌آهن خواسته‌ام بازنگری بنیادین بر ساختار راه‌آهن برای توسعه حمل و نقل حومه‌ای را در دستور کار خود قرار دهد. البته نرخ‌ گذاری،‌تراکبندی و اصول فنی سیستم ریلی حومه‌ای با سیستم ریلی بلندمدت متفاوت است. این درحالی است که در شهرهای بزرگ اتصال بین کلان‌ شهرها و حومه از نظر ترافیکی، کیفیت زندگی و ایمنی و امنیت باید در دستور کار باشد که این نیازمند برنامه‌ریزی دولت و بخش خصوصی است.

به گفته آخوندی ظرفیت اشغال بیش از 90درصد صندلی‌های قطار نشان از استقبال مردم از سیستم ریلی دارد و لزوم توسعه این بخش رابه  ضروری می‌سازد.همچنین خطوط ریلی در بسیاری از شهرها وجود دارد اما باید بتواند با شبکه جاده‌ای رقابت کند.به عنوان مثال خط آهن تهران-قم با وجود فعالیت اما کمتر مورد استقبال است زیرا مدت زمان سیر در این مسیر حدود 100 دقیقه است در حالیکه در آزادراه تهران -قم این مسیر بسیار کوتاه‌تر است.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه بار اشاره کرد و گفت: در این حوزه باید بتوان به موضوع تجاری‌سازی توجه کرد؛ حمل و نقل ریلی بار و مسافر باید تجاری‌سازی شده و قابلیت رقابت با جاده را داشته باشد. در این میان تا نگاه بازرگانی وارد سیستم ریلی نشود و شرایط رقابت جاده و ریل فراهم نشود توسعه نمی‌یابیم.بنابراین در این راستا تجاری‌سازی شبکه ریلی در دستور کار است.

آخوندی به لزوم اتصال شبکه ریلی کشور به سیستم ریلی بین‌المللی اشاره کرد و گفت: باید از شرق به هرات، از شمال به ترکمنستان، از شمال غرب به آذربایجان، از غرب به سوریه و از جنوب به بصره متصل شویم. با صندوق توسعه هماهنگ شده تا سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را در قالب BOT جذب کنیم. لازم است خطوط ریلی کشور به شبکه راه‌آهن شهری متصل شود.

انتهای پیام
 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ