کد خبر: ۲۳۸۴۷
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۳

تحلیل مالمیر از نکات مهم اطلاعات جدید سایپا/ استفاده از غول جادو/ در انتظار مواضع
در گفت وگو با بورس پرس اعلام شد:

تحلیل مالمیر از نکات مهم اطلاعات جدید سایپا/ استفاده از غول جادو/ در انتظار مواضع

معاون سابق شرکت بورس با اشاره به معامله درون گروهی و 1.5 هزارمیلیارد تومانی 6 زیرمجموعه سایپا، اطلاعات جدید این شرکت را تحلیل و تاکید کرد باید منتظر موضع‌گیری سازمان بورس و حسابرس ماند.

امیر حمزه مالمیر در گفت و گو با پایگاه خبری بورس پرس، درباره اطلاعات جدید سایپا و مربوط به عمکرد 9 ماهه و اعلام سود 462 ریالی هر سهم به جای زیان 175 ریالی اظهار داشت: این شرکت طی هفته‌های اخیر به محض این‌که قیمت سهام آن در بازار در فرآیندی قرار می‌گیرد که به نظر ریزشی است، به فوریت اطلاعات جدید و به اصطلاح برگی جدید رو می‌کند.

وی ادامه داد: دیروز یکشنبه دوم اسفند قیمت سهام "خساپا" با نوسان روبرو شد و در دامنه‌ 2.707 الی 2.451 ریالی هر سهم مورد معامله قرار گرفت. آخرین معامله نیز با قیمت های منفی همراه بود اما مدیران شرکت سایپا مجددا از غول جادو کمک گرفته و برگی جدید رو از پروژه برنامه ریزی شده رو نمایی کردند.

مدیر باسابقه 18 ساله در بخش نظارتی سازمان و شرک بورس با اشاره به اطلاعات دیروز "خساپا" ، توضیح داد: این شرکت در اطلاعات اخیر، یک‌باره سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری را به بیش از هزار و 111 میلیارد تومان و به ازای هر سهم 637 ریال افزایش داده که با بررسی اطلاعات فعلی نسبت به اطلاعات قبلی می‌توان نتیجه گرفت سایپا قصد واگذاری سهام شرکت‌های قالب های بزرگ صنعتی سایپا ، مالیبل سایپا ، سایپاپرس ، تولید رینگ سایپا ، سایپا کاشان، صنایع رنگ و رزین طیف کاشان را در دستور کار دارد.

 

مالمیر ادامه داد: با توجه به میزان سود شناسایی شده از این بابت و وجود هزینه مالیات و کارشناسی و سایر هزینه‌ها، شرکت سایپا باید شرکت‌های فوق را حدودا به ارزش هزار و 530 میلیارد تومان واگذار کند و بر اساس آخرین اطلاعات موجود در سامانه کدال در خصوص وضعیت شرکت‌های یادشده به شرح ذیل است:

ارقام به میلیارد ریال

 

وی با اشاره به مفاد و ارقام جدول فوق تاکید کرد: همانگونه كه ملاحظه مي‌شود شركت سايپا در نظر دارد شركت‌هاي خود را به ديگر شركت‌هاي زير مجموعه واگذار کرده و از اين بابت سود قابل ملاحظه‌اي را شناسايي کند. این درحالی است که توجه سرمايه‌گذاران را به سود و زيان ناويژه و عملياتي شركت‌هاي مورد واگذاري جلب مي‌كنم.

معاون سابق ناشران و اعضاء شرکت بورس تصریح کرد: ذكر اين نكته ضروري است كه شوراي بورس به‌منظور جلوگيري از شناسايي سود‌هاي كاذب بين گروهي و انتقال منافع و سود، در خصوص شركت‌هاي پذيرفته‌شده در بورس ، صرفا اجازه نقل و انتقال با ارزش دفتري را داده است. لذا فروش سهام اعلامی سایپا در روال خاص فيمابين صورت مي‌پذيرد و نبايد سازمان بورس و حسابرس اجازه شناسايي سود از اين بابت به شركت را دهند. بنابراین بايد منتظر نحوه‌ برخورد سازمان بورس و همچنين سازمان حسابرسي در اين‌خصوص باشيم.

به گفته مالمیر اگرچه حتي در صورت شناسايي سودهاي مذكور در دفاتر شركت اصلي،شناسايي اين سودها در صورت‌هاي مالي تلفيقي حذف خواهد شد.

وی در خاتمه با طرح چند سئوال گفت: قبل از هرچيز و هرگونه اظهارنظري در باب مطالب ارائه شده فوق، به اين بيانديشيم كه اگر قرار بر شناسايي سودهاي اين چنيني باشد، آيا ساير شركت‌ها نيز از اين نحوه برخورد استفاده نخواهند كرد؟ آيا مديريت اینگونه مفهوم ديگري دارد؟ آيا به استانداردها توجه ويژه كرده‌ايم و حرفه به چه سمت و سويي خواهد رفت؟

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» علی | ساعت ۱۶:۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۳
2
0
پاسخ
اگر تحلیل تان نرخ خوراک است که شناسایی سود از طریق رانت و.......... بوده شما که با این مسایل اشنا هستید شما دیگه چرا ؟
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ