کد خبر: ۲۴۲۲
۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۸/۴

دلایل عدم تحقق انتظارات از گزارش های ۶ ماهه اکثر شرکت ها
در گفت وگوی بورس پرس با یک کارشناس ارشد اعلام شد:

دلایل عدم تحقق انتظارات از گزارش های ۶ ماهه اکثر شرکت ها

کارشناس ارشد بازارسرمایه دلایل عدم تحقق انتظارات از گزارش های ۶ ماهه اکثرشرکت ها را اعلام کرد و گفت:با درنظر گرفتن واقعیت های کنونی اگر ۸۰ درصد شرکتها همان سود سال گذشته را محقق کنند، باید خوشحال بود.

علیرضا عسکری مارانی در گفت وگو با پایگاه خبری بورس پرس، در رابطه با دلایل اصلی عدم تحقق انتظارات فعالان از گزارش های 6 ماهه شرکت ها اظهار داشت: درحالی چنین مسئله ای را باید در مباحث سیاسی و نه اقتصادی جستجو کرد که اثر عواملی چون افزایش قیمت های تمام شده ناشی از رشد نرخ حامل های انرژی، ظهور داعش و آثر آن در کاهش صادرات محصولات به کشورهایی چون عراق و افغانستان، افزایش مدت دریافت مطالبات از دو سه هفته به چندین هفته ، عدم موافقت دولت با افزایش قیمت فروش برخی محصولات و باقی ماندن ابهامات مربوط به صنایع مهمی چون پتروشیمی و قطعی برق زود رس در برخی مناطق، در گزارش ضعیف  اکثر شرکت ها مشهود بود.

وی ادامه داد: این همه درحالی است که تاکنون در هیچ دوره ایی سابقه نداشته به رغم کاهش قیمت نفت و نامعلوم ماندن این روند نزولی ، دولت تصمیمی برای کاهش نرخ حامل های انرژی و خوارک حتی در بورس کالا داشته باشد. چرا که دولت ها فقط هنگام افزایش قیمت ها برای بالا بردن حامل های انرژی و خوراک مسابقه می دهند اما برعکس ، وقتی قیمت محصول مهمی چون نفت برای ماه ها هم افت کند، خبری از تعدیل قیمت ها و کاهش نیست.

مدیرعامل سرمایه گذاری ملی ایران ادامه داد: از طرف دیگر ایران تنها کشوری است که در برابر کاهش قیمت سنگ آهن جهانی از 139 به 80 دلار، اقدام به افزایش قیمت سنگ آهن داخلی کرده است. این عوامل و مسائل موجب شده تا شرکت های حاضر در صنایع فولاد ، معدنی ، کاشی، سیمان، پتروشیمی و بانک نتوانند عملکرد مناسبی داشته باشند.

عسکری مارانی با بیان اینکه در این میان صنایعی مانند صنعت خودرو با شرایط متفاوتی مواجه شده اند، گفت: این صنعت مهم کشور درحالی سال گذشته با شرایط سختی مواجه بود که کل تولید امسال شرکت ایران خودرو، برابر با کل تولید سال گذشته صنعت خواهد بود. به همین دلیل این صنعت تا حدی از تصمیمات دولتی مصون مانده است.

وی افزود: بنابراین نباید انتظار زیادی از شرکت ها داشت. چون مشکلات همچنان باقی است. به همین علت معتقدم اگر 80 درصد شرکتها همان سود سال گذشته را محقق کنند، باید خوشحال بود.

عسکری مارانی در خاتمه گفت: با این همه امید می رود در نیمه دوم سال شرایط بهتر شده و دولت اقداماتی در جهت توسعه صنایع و توجه ویژه به بازار سرمایه و شرکت ها داشته باشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ