کد خبر: ۲۴۵۵
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۸/۷

۴ عاملی که در آینده بازار سرمایه  تعیین کننده اند
در گفت وگوی بورس پرس با یک کارشناس:

۴ عاملی که در آینده بازار سرمایه تعیین کننده اند

یک کارشناس بازارهای مالی و پولی ۴ عامل مهم و تعیین کننده آینده بازار سرمایه را اعلام کرد.

فریدون زارعی در گفت وگو با پایگاه خبری بورس پرس، در رابطه با شرایط آینده بازار سرمایه و عوامل موثر بر آن اظهار داشت: با انتشار گزارش های 6 ماهه شرکت ها و شفاف شدن کمیت و کیفیت سودآوری، بخشی از ابهامات موجود در تصمیم گیری ها برطرف شد ، اما در مسیر آینده بازار 4 عامل دورن و برون سازمانی نقش مهمی ایفا خواهند کرد.

وی ادامه داد: عامل اول مربوط به وضعیت اقتصاد جهانی مربوط می شود که برخی داده ها و آمارها امیدوار کننده و برخی هم نگران کننده هستند. اما امیدواری هایی مانند بهبود اقتصاد کشورهای بزرگی چون آمریکا و توقف روند کاهشی قیمت نفت بیشتر است.

مدیرعامل شرکت سبدگردان کاریزما با اشاره به نزدیک شدن فصل ارایه بودجه دولت و نقش این رویداد بر بازارسرمایه، خاطر نشان کرد: درحالی بودجه سال آینده دولت در هفته های آینده آماده تقدیم به مجلس خواهد شد که زمزمه هایی مانند قیمت گذاری محصولات پتروشیمی و کیفی سازی پالایشگاه ها و تصمیم گیری هایی در مورد معادن نگرانی های را ایجاد کرده است. علاوه براین تعیین نرخ حداقل 13 سنتی خوراک پتروشیمی ها و اعلام نگرانی های نمایندگان مجلس از حاشیه سود بالای شرکت های پتروشیمی ، به این نگرانی ها افزوده است.

زارعی نرخ سود بدون ریسک بانکی و تصمیم مسئولان در این باره را عامل سوم موثر بر آینده بازار سرمایه اعلام کرد و گفت: وجود نرخ سودهای 27 -28 درصدی به اقتصادی کشوری که در حال رکود بوده و برنامه خروج از رکود را دارد ، اسیب می زند. این درحالی است که با نرخ سود بانکی بالا و بیش از 25 درصدی و حتی بالاتر ، از تعداد سرمایه گذاران در بورس کاسته می شود.

وی به چهارمین عامل موثر اشاره کرد و گفت: مسائل سیاسی کلان و بین المللی مانند مذاکرات هسته ایی و ظهور داعش همواره برای بازار سرمایه مهم بوده اند. دراین میان از درجه از اهمیت گروه داعش کاسته شده ولی با توجه به نزدیک شدن اتمام دوره مذاکرات هسته ایی تا سوم آذر، تعیین این موضوع برای کل اقتصاد کشور و فعالان همه بازارها از درجه اهمیت بالایی برخوردار شده است.

این کارشناس با بیان اینکه دو عامل مذاکرات هسته ایی و اصلاح نرخ سود بانکی بیشترین تاثیر را دارند ،ادامه داد: افت چندین ماه گذشته و ریزش های متوالی قیمت ها موجب شده تا نسبت P/E بازار به حد مطمئنی برسد و بابت کاهش سودآوری، نگرانی خاصی وجود نداشته باشد. حتی طی روزهای گذشته اکثر متغیرهای اصلی بازار با روند صعودی معنادار ثبت شده اند و در برابر کاهش ابطال صندوق های سرمایه گذاری مشترک، به تعداد صدور این واحدها افزوده شده است .

زارعی در خاتمه گفت: ورود جریان نقدینگی جدید در روزهای اخیر نشان از خروج آرام پول های پارک شده در بانک ها و وجود ظرفیت ها و فرصت های بالای بازار سرمایه دارد . تشدید این جریان می تواند باعث افزایش امیدها به بهبود شرایط بازار در آینده باشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ