کد خبر: ۲۴۵۷
۱۲:۱ - ۱۳۹۳/۸/۷

آثار کاهش نرخ سود و سپرده قانونی بانک ها / P/E بازار سهام رشد می کند
یک کارشناس ارشد در گفت وگو با بورس پرس اعلام کرد:

آثار کاهش نرخ سود و سپرده قانونی بانک ها / P/E بازار سهام رشد می کند

یک کارشناس ارشد بازارسرمایه با اعلام آثارکاهش نرخ سود بانکی و سپرده قانونی بانک ها بر صنعت بانکداری و بورس و اقتصاد گفت: دراین صورت نسبت P/E بازار سهام رشد کرده و از محدوده سنتی میانگین ۵-۶ مرتبه ایی فراتر خواهد رفت.

علیرضا عسکری مارانی در گفت و گو با پایگاه خبری بورس پرس، در رابطه با آثار کاهش نرخ سود و سپرده قانونی بانک ها بر صنعت بانکداری و بورس و اقتصاد اظهار داشت: در صورت کاهش سپرده قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی، منابع مالی قابل توجهی آزاد می شود. به طوریکه اگر جمع منابع مالی بانک ها نزد بانک مرکزی 700 هزار میلیارد تومان باشد و  وعده دولت در کاهش نرخ این سپرده از 17 درصد کنونی به 10 درصد محقق شود، حدود 50 هزار میلیارد تومان از منابع بانک ها آزاد خواهد شد.

وی ادامه داد: با این رویداد علاوه بر افزایش توان وام دهی بانک ها به شرکت های تولیدی و کاهش نرخ سود تسهیلات و در نتیجه قیمت تمام شده محصولات و اثر آن در کاهش نرخ تورم، سودآوری بانک ها هم افزایش می یابد . سهامداران بانک ها هم از این محل با افزایش سود مواجه خواهند شد.

مدیرعامل سرمایه گذاری ملی ایران ادامه داد: اما این پایان رویدادهای مثبت کاهش سپرده قانونی بانک ها نیست. چرا که به تبع اجرای این وعده دولت ، نسبت P/E  بازار پول افزایش می یابد. به همان میزان نسبت P/E  بازار سهام رشد خواهد یافت و از محدوده سنتی میانگین 5-6 مرتبه ایی فراتر خواهد رفت.

عسکری مارانی خاطر نشان کرد: به دلیل همین آثار فوق العاده مثبت است که معتقدیم نرخ سود بانکی و سپرده قانونی بانک ها باید کاهش یابد. چون باید توجه کرد که به رغم وجود بحران نقدینگی، افزایش تقاضای دریافت تسهیلات باعث کاهش ثروت در همه بازارها می شود و دارندگان ثروت مثلا" تامین اجتماعی با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

وی با بیان اینکه برنامه دولت در کاهش نرخ سود و سپرده قانونی بانک ها و اعلام آن توسط معاون اول رئیس جمهور اقدامی بسیار پسندیده است و همه اقشار و گروه ها از آن حمایت می کنند، ادامه داد: اگر دولت در کنار چنین برنامه هایی، اقدام به منطقی کردن مالیات بازارها کرده و مالیات بازار سرمایه را با سایر بازارهای موازی  منصفانه کند ، ما فعالان بازار سرمایه دعاگوی دولت و شخص رئیس جمهور خواهیم بود.

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ