کد خبر: ۲۴۶۲
۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۸/۱۰

وزارت راه با بتنی شدن ۱۰درصد جاده ها موافقت کرد/دلایل جایگزینی سیمان بجای قیر
مشاور وزیر راه به بورس پرس خبر داد:

وزارت راه با بتنی شدن ۱۰درصد جاده ها موافقت کرد/دلایل جایگزینی سیمان بجای قیر

مشاور وزیر راه و شهرسازی با اعلام دلایل اصلی جایگزینی قیر بجای سیمان از موافقت وزارت راه با بتنی شدن ۱۰ درصد جاده های کشور تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد.

حسین عبده تبریزی در گفت وگو با پایگاه خبری بورس پرس، در رابطه با شروع برنامه جایگزینی بتن به جای قیر درجاده های کشور و آغاز این تحول با 80 کیلومتر جاده قائن به بیرجند، اظهار داشت: کشور ما و صنعت سیمان مشکل مازاد تولید سیمان دارد که درحال حاضر حدود 30 میلیون تن است. این حجم از سیمان با قیمت های پایین و به ثمن بخس و 35 دلار صادر می شود. در حالی که با در نظرگرفتن قیمت های جهانی انرژی، سیمان با قیمت های پایین تر از قیمت تمام شده تولید و صادر می شود.

وی با بیان اینکه دلیلی برای ادامه این روند وجود ندارد، خاطر نشان کرد: برهمین اساس باید مصرف سرانه سیمان را از دو طریق افزایش داد. روش اول جایگزینی بتن به جای قیر در جاده های آسفالت شده کشور است که با توجه به عمرطولانی سیمان از یک طرف و امکان پذیرشدن صادرات بیشتر و آسان قیر از طرف دیگر، توجیه پذیر است. بنابراین جایگزین شدن صادرات قیر به جای سیمان رویدادی مثبت برای صنعت و اقتصاد کشور محسوب می شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مدیریت و تامین مالی ادامه داد: روش دوم بالا بردن مصرف سرانه سیمان ، جایگزینی این محصول به جای سازه های فلزی است . در این صورت علاوه بر کاهش واردات انواع محصولات فولادی، هم صرفه جویی اقتصادی رخ خواهد داد و هم اینکه سیمان با قیمت های پایین صادر نخواهد شد.

عبده تبریزی در پاسخ به این سئوال بورس پرس که با این اوصاف، آیا بین وزارت راه وشهر سازی و شرکت های سیمانی و نهادهای مرتبط توافقی برای تبدیل جاده های کشور از قیر به بتن به عمل آمده یا خیر؟ توضیح داد: بله. وزارت راه و شهرسازی قبول کرده 10 درصد از جاده های کشور تا پایان سال 1400 بتنی شوند.

براساس این گزارش، عبدالرضا شیخان رئیس انجمن صنفی سیمان درباره جایگزینی سیمان به جای قیر درجاده های کشور به بورس پرس گفته است: خوشبختانه این موضوع مدتی است که جدی تر شده است. چون علاوه بر تولید مازاد برمصرف سیمان که با در6 ماهه اول سال با صادرات بیش از10 میلیون تن همراه شده، قیمت قیرهم گران و صادرات آن مناسب شده است.به همین دلیل و به صرفه بودن جایگزینی روکش بتن به جای قیر موجب شده تا دولت به طور جدی تری وارد این موضوع شود. به طوریکه هم اکنون دو پیمانکار در جاده 80 کیلومتری قائن به بیرجند درحال انجام کار هستند. بنابراین از نظر ما این طرح مهم، شروع شده است.

به گفته وی هرچند تاکنون مذاکره مستقیمی بین انجمن سیمان و مسئولان وزارت راه و مسکن صورت نگرفته اما مدیران برخی شرکت های هلدینگی با مسئولان این وزارتخانه صحبت های داشته و موافقت هایی را هم جلب کرده اند.

انتهای پیام
 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» میثم دانشی | ساعت ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۸/۱۰
1
0
پاسخ
کار پسندیده است که امیدوارم در حد حرف و تیتر روزنامه ها باقی نماند ، وضعیت سیمانی ها اصلا خوب نیست و انبارها پرشده از سیمان
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ