کد خبر: ۲۶۲۰۸
۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷

۳ نکته در افزایش سرمایه سایپا/ تصمیم با مجمع/ موضع سازمان بورس+شانس 50-50
یک مقام نظارتی به بورس پرس اعلام کرد:

۳ نکته در افزایش سرمایه سایپا/ تصمیم با مجمع/ موضع سازمان بورس+شانس 50-50

یک مقام نظارتی درباره افزایش سرمایه ۲۰۴ درصدی سایپا، ۳ نکته مهم اعلام و تصمیم گیری را به مجمع محول کرد. رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه ایی سازمان بورس هم نکاتی اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،در پی اعلام قائم مقام مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در امور سرمایه گذاری ها و شرکت ها و سپس ارسال درخواست افزایش سرمایه 204 درصدی سایپا به سازمان بورس ، این شرکت زمان مجمع فوق العاده را هم تعیین کرد که 22 اسفند است.

دو بند حسابرس درباره افزایش سرمایه

در این میان نحوه و محل افزایش سرمایه سایپا موجب شده تا گروهی از کارشناسان و حسابداران ، انتقاداتی را مطرح کنند. از سوی دیگر سازمان حسابرسی هم هرچند گزارش توجیهی را تایید کرده اما دو بند برای افزایش سرمایه سایپا قید کرده که به شرح زیر است:

۳ نکته مهم در افزایش سرمایه "خساپا" از نگاه مقام نظارتی

در این یک مقام نظارتی به 3 نکته مهم اشاره کرد و به بورس پرس گفت:همانطور که حسابرس سایپا اعلام کرده، آیین نامه های مربوط به افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها، فقط محدود به دارایی های مشهود و نامشهود بوده و طبق استانداردهای حسابداری ، سرمایه گذاری ها جزء این طبقه بندی محسوب نمی شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر سایپا به تبصره ماده 6 آیین نامه تکیه کرده و سازمان حسابرسی هم به آن اشاره داشته اما واقعیت این است که این موضوع نیاز به استعلام و تفسیر دارد و معلوم نیست مدیران سایپا برچه اساسی و قبل از استعلام از مراجع، چنین برنامه ایی در پیش گرفته اند؟ چون این نکته باید توسط هیات وزیران تفسیر شود و با توجه به زمان برگزاری مجمع 22 اسفند ، معلوم نیست این استعلام به موقع به نتیجه برسد یا خیر؟

وی با بیان اینکه نقطه قطع حسابرسی دارایی های سایپا تا 30 بهمن بوده، ادامه داد: برخی دارایی ها مانند دو شرکت مالیبل سایپا و سایپا کاشان در گزارش توجیهی افزایش سرمایه لحاظ شده اما طبق اعلام سایپا، این دو دارایی و برخی دیگر در فهرست فروش و واگذاری به زیرمجموعه های دیگر مانند مگاموتور و پارس خودرو قرار گرفته اند. بنابراین سایپا در صورت فروش چنین دارایی هایی، باید مالیات مربوطه را هم محاسبه کند که چنین اقدامی نکرده است.

این مقام نظارتی به سومین و مهمترین نکته اشاره کرد و به بورس پرس گفت: ارزیابی دارایی های سایپا ، در اصل رویه سرمایه گذاری نیست و در آن هنر ارزیابی بکار گرفته نشده است. چرا که در برابر وجود چندین روش ارزیابی و استفاده از میانگین محاسبات، فقط از ارزش گذاری ساده دارایی ها استفاده شده و قانون گذار هم بر محاسبه کارشناس تکیه دارد نه روش های ارزشگذاری و چند وچون آن.

وی ادامه داد: با این همه درحالی سازمان بورس با احتمال زیاد مجوز این افزایش سرمایه را صادر کند که رای نهایی با مجمع فوق العاده و سهامداران سایپا است که چه تصمیمی بگیرند و این موضوع را چگونه ارزیابی کنند تا در آینده به مشکلی بر نخورند.

نظر مسئول مستقیم افزایش سرمایه ها در سازمان بورس

غلامرضا ابوترابی رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه ایی سازمان بورس هم در این باره به بورس پرس گفت: بعد از دریافت مدراک و مستندات از سایپا ، علاوه بر درخواست به رفع برخی موارد توسط شرکت، پیگیری ها برای استعلام از مراجع درباره افزایش سرمایه از محل تجدید سرمایه گذاری ها آغاز شده و منتظر پاسخ هستیم.

وی ادامه داد: بنابراین در حال حاضر هیچ نکته ایی را نمی توان بیان کرد و باید منتظر بود.

احتمال 50-50 در تامین مالی بیش از 3.6 هزار میلیارد تومانی

براساس این گزارش، با این اوصاف آخرین پیگیری های بورس پرس از افزایش سرمایه مهم و 204 درصدی سایپا حکایت از آن دارد که طی امروز و فردا، هیات مدیره سازمان بورس با توجه به نظر حسابرس و موارد اعلامی از سوی ابوترابی در این باره تصمیم گیری خواهد کرد و فعلا" احتمال موافقت یا مخالفت با تامین مالی بیش از 3.6 هزار میلیارد تومانی سایپا 50-50 است.

اما برخی منابع از احتمال زیاد صدور مجوز افزایش سرمایه 204 درصدی سایپا سخن گفته و گروهی دیگر هم با اشاره به برخی مسائل پشت پرده مدیریتی، این احتمال را ضعیف و حتی از احتمال تحولاتی جدید سخن به میان آورده اند که باید مانند همیشه منتظر زمان بود.

گزارش از علی رضایی زاده

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» d | ساعت ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
9
1
پاسخ
حالا بعد از 2 سال ضرر سهامداران تو بورس میخواد 2 زار بره تو جیب سهامداران اندکی از ضرراشون جبران بشه سنگ اندازی نکنید مدیرییت فعلی سایپا حرف نداره
» d | ساعت ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
1
1
پاسخ
نمیخواد منتظر زمان باشید منتظر بازگشایی باشید
» محسن | ساعت ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۴/۲
3
0
پاسخ
لطفا یک نفر توضیح بده افزایش 125 درصدی سایپا که در تاریخ 22 اسفند 94 تصویب شد منظور چه تعداد به هر سهم هر سهامدار افزوده شده با تشکر.

پاسخ:

با سلام. به ازای هر 10 سهم 12.5 سهم

پاسخ:
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ