کد خبر: ۲۶۲۶۴
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸

مهمترین برنامه های سال 95/ زمان عرضه واسپاری ملت/ بورس ایران اول جهان
مدیرعامل بورس در نشست پایان سال اعلام کرد:

مهمترین برنامه های سال 95/ زمان عرضه واسپاری ملت/ بورس ایران اول جهان

مدیرعامل بورس با اعلام آخرین آمار سال جاری و مهمترین برنامه های سال آینده از اضافه شدن یک صنعت جدید و عرضه اولیه واسپاری ملت در اوایل ۹۵ خبر داد و بورس ایران را پربازده ترین در جهان معرفی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،حسن قالیباف اصل در نشست خبری پایان سال به وضعیت بازارسرمایه کشور برای جذب سرمایه گذار خارجی همچنین علاقه مندی این گروه از سرمایه گذاران و نمایان شدن آثار این رویداد از سال آینده اشاره و عملکرد سال جاری را اعلام و در خصوص برنامه های آتی شرکت بورس توضیح داد.

وی در خصوص شرایط جذب سرمایه خارجی در بورس در دوران پساتحریم گفت: سرمایه گذار به دنبال گرفتن بازده متناسب با ریسک است که متغیرهای فراوانی این بازدهی را تضمین می کنند.

بورس ایران پربازده ترین بورس جهان

قالیباف اصل افزود: در خصوص ورود سرمایه گذاران خارجی باید گفت بازار سرمایه کشور یکی از بازارهای سهل الوصول برای ورود خارجی هاست و بر این اساس جلسات مختلفی را برگزار کرده ایم و به جرات می توان گفت بورس ما به لحاظ شفافیت از بسیاری از بورس های دنیا شفاف تر است و این موضوع موجب جذب سرمایه گذاران خارجی شده است.

وی اضافه کرد: بر این اساس از ابتدای امسال اکنون بنابه آمار موجود بورس ایران بیشترین بازده را داشته است و باید از این امکانات استفاده کنیم تا جذب سرمایه بیشتری در بورس ما اتفاق بیفتد که البته این موضوع به گذر زمان نیاز دارد.

قالیباف اصل همچنین با اشاره به این که سرمایه گذاران خارجی بورس ایران را نمی شناسند گفت: صورت های مالی شرکت ها به زبان انگلیسی تهیه شده اما این اتفاق برای یادداشت های همراه آنها نیفتاده است و اگر به دنبال جذب سرمایه خارجی هستیم باید بلد باشیم به زبان آنها صحبت کنیم.

مدیرعامل شرکت بورس تصریح کرد: شرکتی که می خواهد سرمایه گذار خارجی داشته باشد و به بورس های خارجی ورود کند باید جایگاه خوبی در بورس داخل کشور داشته باشد.

تسهیل ورود سرمایه گذاران خارجی در سال آتی

قالیباف اصل گفت: در حال حاضر هم فعالیت سرمایه گذاران خارجی با صدور 200 کد سرمایه گذاری در سال جاری به صورت جدی دنبال می شود اما طبیعی است با رفع تحریم ها کامل بانکی و برقراری ارتباط به منظور نقل و انتقال پول سرمایه گذاران خارجی راحت تر برای سرمایه گذاری در ایران اقدام خواهند کرد.

به گفته وی، موضوعات مختلف از جمله امانتداری سهام و رتبه ایران در فضای کسب و کار از جمله مواردی هستند که در کنار سایر مسائل باید برای جذب سرمایه خارجی در کشور به آنها پرداخت و بر این اساس با بورس های بزرگ دنیا نیز مذاکراتی داشته ایم که امیدواریم با رعایت استانداردهای مورد نیازشان، شاهد ورود هر چه بیشتر خارجی ها به اقتصاد و بورس کشور باشیم.

علاقه مندی خارجی ها و لزوم تقویت بازار بدهی

قالیباف اصل با تاکید بر اینکه برای ورود سرمایه گذاران خارجی نیاز به تقویت بازار بدهی و ابزارهای موجود در آن را داریم، گفت: طی تحقیقاتی که انجام شده ابزارهای با درآمد ثابت در همه جای دنیا بیشتر از سهام مورد توجه سرمایه گذاران خارجی بوده و این مساله 60 به 40 به نفع اوراق با درآمد ثابت بوده است.

وی حضور بورس تهران در بورسهای بینالمللی را امر شدنی تلقی کرد و افزود: امکان ورود بورس تهران در بورس‌های بین‌المللی مانند لندن فراهم است و در این زمینه با چند بورس بین‌المللی مذاکراتی انجام شده است که در صورت نهایی شدن، اعلام می‌شود.

مدیرعامل بورس تهران در ادامه با اشاره به کاهش حجم مبنا در طول سال‌های گذشته، گفت: در این زمینه پیشنهاداتی به سازمان داده‌ایم و قصد داریم حجم مبنا را در سال آینده حذف کنیم.

وی در خصوص نرم افزار معاملاتی بورس گفت: شرکت فناوری بورس و اوراق بهادار تهران مسوولیت آماده‌سازی این نرم‌افزار را برعهده دارد و به تصویب کمیته تدوین و مقررات رسیده است و پیش از اجرایی شدن، نیاز به طرح و تصویب در هیات مدیره سازمان دارد.

عملکرد بورس در سال 94 در قالب آمار

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، ارزش بازار بورس اوراق بهادار در ابتدای سال را 281 هزار میلیارد تومان دانست که هم اکنون با افزایش 20 درصدی به 337 هزار میلیارد تومان رسیده است .

وی گفت: ارزش اسمی بازار ، در ابتدای سال ، 95 هزار و 400 میلیارد تومان بود که با افزایش 20 درصدی هم اکنون به 114 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است.

رشد ارزش اسمی بازار

قالیباف اصل درباره ارزش اسمی بازار گفت: ارزش اسمی بازار، در ابتدای سال، 95 هزار و 400 میلیارد تومان بود که با افزایش 20 درصدی به 114 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است.

مدیر عامل شرکت بورس، درباره علت رشد اسمی بازار گفت: بخشی از رشد اسمی بازار ناشی از افزایش سرمایه شرکت ها و بخشی بابت ورود شرکت های جدید به بازار سرمایه بوده است.

وی در ادامه گفت: از 19 هزار میلیارد تومان افزایش ارزش اسمی بازار ، 16 هزار و 300 میلیارد تومان آن بابت افزایش سرمایه شرکت ها بوده و 2800 میلیارد تومان ناشی از سرمایه شرکت های جدید الورود به بورس بوده است.

این مقام مسئول در خصوص مقایسه ارزش معلاملات خرد و بلوک در سال جاری و گذشته هم گفت: ارزش معاملات خرد و بلوک امسال به 38 هزار و 700 میلیارد تومان رسیده که سال گذشته در مدت مشابه، این عدد 36 هزار میلیارد تومان بوده است و این حکایت از رشد 8 درصدی ارزش معاملات دارد.

وی ادامه داد: در بازار بدهی، سال گذشته در مجموع ارزش معاملات این بازار 1500 میلیارد تومان بود که امسال تا به امروز با رشد 147 درصدی، به 3700 میلیارد تومان رسیده است. قالیباف اصل همچنین گفـت: معاملات آنلاین سال گذشته 19 هزار و 600 میلیارد تومان بوده که در سال جاری با رشد 9 درصدی به 21 هزار میلیارد تومان رسیده است.

مدیر عامل شرکت بورس تهران با بیان اینکه بالغ بر 55 درصد معاملات از لحاظ ارزشی به صورت آنلاین انجام شده، گفت: در ابتدای سال، شاخص کل 62 هزار و 532 واحد بوده که با رشد 25 درصدی هم اکنون (روز گذشته) به 78 هزار و 93 واحد رسیده است.

افزایش سرمایه شرکت ها

قالیباف اصل درباره تفکیک آمار معاملات سهامداران حقیقی و حقوقی نیز گفت : امسال 55 درصد معاملات توسط سهامداران حقیقی و 45 درصد آن توسط سهامداران حقوقی انجام شده این در حالی است که از ابتدای سال تاکنون سهامداران حقیقی 5 درصد بیشتر از سهامداران حقوقی در سمت خرید بودند.

وی به مقایسه افزایش سرمایه شرکت های حاضر در بورس طی سه سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال 92 ، شرکت ها 15 هزار و 700 میلیارد تومان افزایش سرمایه داشتند که این عدد در سال 93 به 20 هزار میلیارد تومان رسیده است و امسال تاکنون به 16 هزار و 300 میلیارد تومان رسیده که از کل سال 92 بالاتر بوده است . این در حالی است که تا پایان سال چند روزی باقی مانده و در صورت به ثبت رسیدن افزایش سرمایه شرکت های متقاضی این رقم افزایش خواهد یافت.

سودآوری بنگاه ها طی 3 سال اخیر

مدیرعامل شرکت بورس تهران درباره سود محقق شده شرکت های پذیرفته شده در بورس طی 3 سال اخیر گفت: سود تحقق یافته شرکت ها در سال 92، 54 هزار میلیارد تومان بوده که 43 هزار میلیارد تومان آن یعنی معادل 79 درصد سود تحقق یافته، تقسیم شده است.

وی ادامه داد: سود تحقق یافته شرکت ها در سال گذشته 45 هزار میلیارد تومان بوده که 33 هزار میلیارد تومان آن معادل 71 درصد سود تحقق یافته، تقسیم شده است . همچنین شرکت ها در سال جاری 43 هزار و 500 میلیارد تومان سود پیش بینی کردند.

مدیرعامل شرکت بورس تهران در ادامه نسبت P/E بازار را در حال حاضر 7.5 مرتبه اعلام کرد.

بازدید 250 گروه سرمایه گذار خارجی

قالیباف اصل با بیان اینکه طی سال جاری 250 بازدید سرمایه گذار خارجی در قالب هیات و انفرادی از بورس اوراق بهادار تهران صورت گرفته، افزود: 200 کد از مجموع 550 کد معاملاتی سرمایه گذار خارجی در طول تاریخ در سال جاری صادر شده و این رویداد بی سابقه است.

وی گفت: یک ماه قبل از اجرایی شدن برجام، آمار ارزش معاملات سرمایه گذاران خارجی 5 میلیارد تومان بوده که بعد از برجام (از دی ماه تاکنون)، به 28 میلیارد تومان رسیده است.

عرضه اولیه واسپاری ملت در سال 95

وی همچنین در حوزه پذیرش شرکت ها گفت : امسال چهار شرکت سیمان خوزستان، پتروشیمی مبین، بیمه ما و پتروشیمی فجر در بورس عرضه شدند و انتقال دو شرکت فرابورسی پتروشیمی جم و سبحان دارو هم انجام گرفت.

این مقام مسئول ادامه داد : لیزینگ ملت، پذیرش و درج شده اما به دلیل عدم اعلام آمادگی سهامدار عمده، این عرضه ای به سال جاری نرسید و انشالله شاهد عرضه اولیه سهام این شرکت در سال آینده خواهیم بود.

اضافه شدن یک صنعت جدید

قالیباف اصل سپس به اضافه شدن یک صنعت جدید به جمع صنایع بورسی اشاره کرد و گفت : شرکت تامین سرمایه امید در بورس پذیرش شده که نخستین شرکت در صنعت تامین سرمایه است و درج و عرضه آن یک صنعت به جمع 37 صنعت بورسی کشور اضافه می شود.

مدیر عامل شرکت بورس تهران با اشاره به پذیرش و درج نماد بانک شهر هم گفت: شرکت صنعتی مینو، که به دلیل برخی مشکلات به بازار پایه فرابورس انتقال پیدا کرده بود، هم اکنون با بهبود وضعیت شرکت در خواست پذیرش مجدد به بورس داده که با احراز مستندات، این شرکت نیز مجددا به بورس برمی گردد. همچنین دیگر شرکتی که در صف عرضه اولیه در سال آینده قرار دارد شرکت شفادارو بوده که در آخرین جلسه هیات پذیرش در بورس با پذیرش آن موافقت شد.

وی از شرکت های مدیران خودرو و هلدینگ پتروشیمی ایرانیان به عنوان دیگر شرکت های آماده پذیرش دربورس طی سال آینده نام برد و درباره اوراق بدهی پذیرفته شده در بورس نیز گفت: 6 اوراق بدهی در بورس پذیرش شده که کار بازگشایی نماد و عرضه آنها در سال جاری صورت گرفت.

قالیباف اصل درباره سهام شناور بازار گفت: این متغیر از 19.6 درصد به 21.89 رسیده که این حجم معاملات ناشی از خرید سهامداران حقیقی بوده است.

وی در حوزه توسعه فرهنگ سازی هم اظهار داشت: در تالار بورس تهران و 22 منطقه، 115 هزار ساعت آموزش سرمایه گذاران، ناشران و شرکت های کارگزاری در حوزه بازار سرمایه داده شده است.

وی به برگزاری دومین سمینار دوسالانه حاکمیت شرکتی اشاره کرد و گفت: شرکت ها از نظر حاکمیت شرکتی رتبه بندی شده اند که چنانچه شاخص های رتبه بندی مورد تایید سازمان بورس قرار بگیرد، و دستورالعمل راهبری شرکتی تایید شود، امکان انتشار آن در بازار فراهم می شود.

قالیباف اصل درباره نظارت بر اعضا نیز گفت: 383 بازدید از کارگزاری ها انجام شده است. وی به برگزاری دو میز صنعت در سال جاری اشاره کرد و گفت : برای صنعت لیزینگ و خودرو ، دو میز صنعت برگزار شد.

مهمترین برنامه های بورس در سال 95

مدیر عامل شرکت بورس تهران به امکان جدید قرارداد آتی سبد سهام اشاره کرد و گفت: قرارداد آتی سبد سهام با کسب مجوز از کمیته فقهی در صورت تدوین مقررات روی آیین نامه و تصویب هیأت مدیره، امکان معامله پیدا می کند.

وی درباره قرارداد آتی سبد سهام گفت: این امکان در قالب اختیار معامله سبد سهام نیز وجود دارد. طراحی صورت گرفته به گونه ای است که قرارداد آتی سبد سهام کارکردی همچون آتی شاخص و اختیار معامله سبد سهام کارکردی نظیر اختیار معامله شاخص خواهد داشت. با لحاظ این نکته که در این مدل امکان تحویل سبد سهام از سوی فروشنده به خریدار در زمان سررسید قرارداد وجود دارد.

قالیباف اصل در ارتباط با مهمترین برنامه های شرکت بورس در سال 95 هم اظهار داشت: پذیرش، درج و عرضه 10 شرکت جدید ، انتقال 5 شرکت به بورس، پذیرش 10 صندوق ETF از جمله مهم ترین برنامه های آتی این مجموعه بوده این در حالی است که در بحث آموزش و فرهنگ سازی نیز 170 هزار نفر ساعت آموزش داده شده است. پذیرش 20 اوراق بدهی شامل صکوک و اوراق مشارکت نیز از دیگر برنامه های سال آتی است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ