کد خبر: ۲۶۵۰۹
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۱/۹

دلایل تشدید کاهش قیمت سهام خودرویی/ پای یک شایعه تکراری هم به میان آمد
بورس پرس گزارش می دهد:

دلایل تشدید کاهش قیمت سهام خودرویی/ پای یک شایعه تکراری هم به میان آمد

سهام همه شرکت های خودرویی در سومین روز کاری سال جدید با تشدید کاهش قیمت داد و ستد شدند که ناشی از چند دلیل و مطرح شدن دوباره یک شایعه تکراری است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سومین روز کاری بورس در سال جدید با افت همه متغیرها و کاهش قیمت اکثر شرکت ها شروع شد تا شاخص در همان یک ساعت اول با از دست دادن 205 واحد در آستانه نزول به کانال 80 هزار تایی قرار گیرد که عمدتا" ناشی از افت دسته جمعی گروه خودرویی و تشکیل صف های فروش سنگین سهام این گروه بود.

براساس این گزارش، روند نزولی بازار در شرایطی رخ داده که برخی فعالان این جریان را ناشی از نیمه تعطیل بودن کشور و عدم حضور سهامداران حقوقی و حقیقی و غیرواقعی بودن رفتارها و جهت های بازار می دانند. عده دیگری هم به نبود رویدادی خاص و مثبت در روزهای آغازین سال و لزوم اصلاح قیمت ها و شاخص ها بعد از رشد دو ماه زمستان سال گذشته تاکید دارند.

گروه دیگری هم با توجه به لیدر بودن گروه خودرویی در ماه های گذشته، بر این باورند کلیت بازار سهام در سال جدید متاثر از روند سهام این گروه بوده و سرمایه گذاران کم تعداد روزهای اول سال ، با نگاه به وضعیت این صنعت تصمیم گیری می کنند.

در این میان بررسی های بورس پرس از چند مدیر و کارشناس خبره بازار حکایت از دارد که علت کاهش قیمت سهام گروه خودرویی در سه روز اول سال جدید ناشی از چند دلیل و یک شایعه تکراری است.

از نظر این گروه، عامل اول مربوط به اقدام به شناسایی سود خریداران ماه های گذشته از یک سو و لزوم اصلاح قیمت سهام خودروسازان آن هم با وجود زیاندهی برخی از شرکت ها از سوی دیگر است.

چرا که سهام این گروه بدون هیچ رخدادیی در بخش واقعی ، با رویدادهایی چون افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و اعلام پیش بینی های سال جاری و برنامه هایی برای مشارکت با سرمایه گذاران خارجی و... با افزایش قیمت های چندین درصدی و رشد شارپی مواجه شده و باید اصلاح شوند. حتی برخی معتقدند سهام گروه خودرو به قیمت های دو سال بعد رسیده اند!!!

همچنین برخی سهامداران که مالک کوتاه مدت سهام این گروه با قیمت تمام شده ارزان بوده اند ، با هدف شناسایی سود ، اقدام به فروش کرده اند.  

عامل بعدی مربوط به فروش 30 میلیون سهم سایپا در اولین روز سال 95 یعنی شنبه 7 فروردین توسط سرمایه گذاری ملی ایران است که موجب نگرانی فعالان و تشدید صف فروش سهام این شرکت و سایر شرکت های هم گروه شد. در حالی این سهامدار حقوقی با هدف تامین مالی برای یکی دو برنامه مدنظر اقدام به فروش سهام سایپا کرده بود.

دیگر علت هم به آماده شدن اوراق جدید ناشی از افزایش سرمایه شرکت های سایپا، سایپا آذین، زامیاد و ایران خودرو و... برمی گردد که به خودی خود می تواند باعث افزایش عرضه ها شود.

اما در میان این عوامل و سایر مسائل مانند نامعلوم بودن قیمت فروش محصولات خودرو در سال جدید و آینده نرخ ارز و .... گروهی هم شایعه تغییر و تحول در ریاست سازمان بورس را علت تشدید کاهش قیمت سهام گروه خودرویی و تشکیل صف های فروش و همچنین کلیت بازار می دانند.

این شایعه درحالی 20 بهمن و در سومین نشست خبری سال گذشته محمد فطانت مختصر و مفید تکذیب شد که این روزها گروهی با مطرح کردن دوباره این شایعه تکراری، معتقدند این شایعه می تواند موجب تضعیف بازار و مخصوصا" گروه خودرویی شود.

با این حال در شرایطی فعالان بازار تجربه ایی از چنین شایعاتی دارند که باید سپری شدن ایام نیمه تعطیل بازار و بازگشت فعالان و مدیران به عرصه معاملات و توضیحات مسئولان و مدیران گروه خودرویی و متولیان بازار سرمایه بود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ