کد خبر: ۲۶۵۷۰
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۱/۱۴

شاخص با

شاخص با "فارس" مثبت شد/ اثر ۴ عامل بر روند منفی خودروسازان

در روزی که شاخص به مدد رشد ۱.۵ درصدی بزرگترین شرکت بورس مثبت شد، ۴ عامل بر روند منفی سهام خودروسازان اثر گذار بود اما بار دیگر ثابت شد این صنعت تا چه حد تعیین کننده جهت روزهای اخیر بازار است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، دومین هفته از سال جدید در حالی آغاز شد که اکثر فعالان انتظار داشتند با توجه به اتمام تعطیلات نوروزی و حضور بیشتر سرمایه گذاران مخصوصا" حقوقی ها و اقبال چهارشنبه گذشته گروه خودرو و نقش این شرکت ها در رشد شاخص و شکل گیری جو مثبت، روند صعودی قیمت ها و شاخص ادامه یابد اما در نیمه دوم معاملات امروز نه تنها این انتظار برآورده نشد بلکه با کاهش قیمت ها و برخی متغیرها همراه شد.

این جریان ناشی از عدم تداوم اقبال بازار به گروه خودرویی و به خصوص دو شرکت ایران خودرو و سایپا بود. این دو شرکت هر چند چهارشنبه پیش با شایعه واگذاری 20 و 17 درصد سهام سایپا و ایران خودرو به پژو سیتروئن و فیات با رشد قیمت و صف خرید مواجه شدند اما اثر این شایعه به 4 علت به امروز کشیده نشد.

عامل اول اقدام به فروش برخی سهامداران حقوقی سایپا مانند صندوق فولاد و تکرار موج نگرانی در سرمایه گذاران حقیقی و عامل دوم هم مربوط به رفتار نوسان گیران برای شناسایی سود کوتاه مدت از گروه خودرویی بود. علاوه بر این، دو عامل آماده شدن اوراق جدید ناشی از افزایش سرمایه شرکت هایی مانند زامیاد و سایپا و عدم تایید شایعه واگذاری سهام دو غول خودرو ساز به خارجی ها توسط مسئولان ، مزید بر علت شد.

چرا که از قرار معلوم هرچند زمزمه هایی مبنی بر واگذاری بخشی از سهام خودروسازان مطرح شده اما این رویداد مهم باید توسط بالاترین مرجع تصمیم گیر و نهادهای نظارتی اتخاذ شود.

از سویی دیگر با توجه به وضعیت صورت های مالی و مدیریتی و علمیاتی شرکت های ایرانی و فاصله با استانداردهای جهانی ، به نظر می رسد ترجیح اول و اصلی سرمایه گذاران خارجی برای مشارکت ، تشکیل شرکت های جدید باشد. همچنین به فرض صدور چنین مجوزی از سوی دولت و مراجع ، این احتمال وجود دارد که موجی از تقاضای واگذاری سهام دیگر شرکت ها از صنایع مختلف به خارجی ها مطرح شود که در این صورت تبعات خاص خود را خواهد داشت.

با این حال ، وضعیت متفاوت گروه خودرو در دو روز چهارشنبه و امروز بار دیگر ثابت کرد این صنعت جلودار اصلی بازار سرمایه و تعیین کننده اصلی جهت گیری ها بوده و در صورت مثبت بودن و تا عدم وقوع رخدادی مثبت در گروه هایی چون پتروشیمی و بانکی، نقش اول بازار سهام را به عهده خواهد داشت.

با این شرایط بود که شاخص بورس در یک ساعت و نیم دوم معاملات امروز با روند نزولی مواجه شد و تا 34 واحد منفی هم شد اما در روزی که رئیس سازمان بورس به تالار حافظ رفته بود تا ضمن بازدید نوروزی و حضور در جمع سهامداران، با مدیران بورس ها جلسه ایی برگزار کند، شاخص بورس در دقایق پایانی و به مدد رشد قیمت سهام بزرگترین شرکت بورس یعنی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، با رشد 56 واحدی در رقم 81 هزار و 536 واحد ثبت شد.

این نوسان ناشی از اثر مثبت 103 ، 101، 64 و 58 واحدی شرکت های کشتیرانی، هلدینگ پتروشیمی فارس، تاپیکو و پارسان از یک سو و نقش منفی 78 ، 61، 36 و 24 واحدی شرکت های فولاد مبارکه، سایپا، همراه اول و مپنا از سوی دیگر بود.

در این میان ارزش روز بازار سهام شرکت های بورسی از مرز 351 هزار میلیارد تومان هم عبور کرد و با داد و ستد بیش از 1.1 میلیارد سهم، افزون بر 319 میلیارد تومان جابجا شد. بیشترین حجم معاملات هم به 4 شرکت سرمایه گذاری سایپا، ایران خودرو ، پارس خودرو و سرمایه گذاری رنا با 62.3 ، 38.2 ، 14.4 و 14.3 میلیارد تومان تعلق داشت.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ