کد خبر: ۲۶۹۴۸
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۱/۲۹

تحلیلی از بیش واکنش ناخواسته فعالان/هشدار به رفتار دوگانه برخی با یک هدف
مدیرعامل یک کارگزاری به بورس پرس اعلام کرد:

تحلیلی از بیش واکنش ناخواسته فعالان/هشدار به رفتار دوگانه برخی با یک هدف

مدیرعامل یک کارگزاری با اعلام اینکه روند اصلاح قیمت در برخی صنایع و شرکت ها انجام شده و افزون بر آن چیزی جز بیش واکنشی تلقی نمی شود، به رفتار دوگانه متناقض و کوتاه مدت برخی فعالان با هدف تشدید هشدار داد.

فردین آقا بزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در گفت وگو با پایگاه خبری بورس پرس، در مورد حال و هوای روزهای اخیر بازار سهام به رفتارهای هیجانی فعالان اشاره کرد و گفت: طی چند روز گذشته وضعیت بازار به ترتیبی تغییر شکل داده که گویی تمامی تحلیل ها مبنی بر وضعیت رو به بهبود اقتصاد و مناسبت های سیاسی ، کلا به فراموشی سپرده شده است.

وی ادامه داد: البته در راستای مراودات و مذاکرات قاعدتا در برخی مسایل اختلاف نظر وجود خواهد داشت و نباید انتظار داشت تمامی اخبار اقتصادی و سیاسی در جهت مثبت باشد و یکسویه و مرتبا با اطلاعات خوشایند روبه رو بود. در این میان ، مهم برآیند این تغییرات و تصمیمات است که تا این لحظه معدل ان موجبات بهبود بازار را فراهم کرده است .

این کارگزار خبره افزود: به طور مثال در حال حاضر سهمی که تا 4 ماه پیش 180 تومان بود ولی طی روزهای اخیر از 470 به 350 تومان رسیده ، عامه فعالان بازار قیمت را رو به سقوط یا کاهش می بینند. درحالی که همین سهم تا هفته کاری پیش  صف خریدی میلیونی داشت و همین عامه تحلیلگران نیز با قاطعیت از روند رو به رشد آن دفاع می کردند.

آقابزرگی ادامه داد: درحال حاضر بواسطه شفاف تر شدن و مشخص شدن زمان تاثیر رفع برخی از تحریم ها و نحوه تعامل ایران با سایر کشورهای غربی،  تا حدودی اصلاح قیمتی که لازم بود در چند صنعت پیشرو صورت گرفته اما روند اصلاح به گونه ای است که نمی توانیم همه صنایع و شرکت ها را قابل اصلاح و کاهش قابل توجه قیمت بدانیم و ببینیم. چرا که برخی از نمادها و صنایع طی چند ماه گذشته یا رشد چندانی نداشته اند و یا حتی اصلا رشدی در کار نبوده که انتظار اصلاح قیمت داشته باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: هرچند دولتمردان نظر خاصی بر روی صنعت و یا صنایع خاصی داشتند و انصافا درصورت محقق شدن شرایط مورد نظر ، رشد تولید و تغییر روند زیاندهی به سوددهی کاملا متصور است اما بجز این موارد که شاخص کل بورس عمدتا تحت تاثیر همین گروه ها رشد کرد، مابقی بازار قابل اصلاح قیمتی تاثیر گذار و قابل توجه نیست.

آقابزرگی با بیان اینکه عوامل موثر بنیادی که موجبات ایجاد اشتیاق در خرید سهام را فراهم کرده بودند تغییر ماهیتی نسبت به یک یا دو ماه گذشته نداشته و نه تنها قوت آن کاهش نیافته بلکه با شدت بیشتری سیگنال خرید را تائید می کند ، ادامه داد: . به عنوان مثال جدیت نظام نظارتی در بانکها بطور جدی نقدینگی قابل توجهی را آماده برای سرمایه گذاری در بورس کرده است . کاهش سود سپرده بانکی و افزایش نقدینگی در اثر رشد اقتصادی و به گردش درآمدن حجم نقدینگی 1200 هزار میلیارد تومان در سال جاری به تنهایی عامل مهمی در ایجاد تقاضا برای سرمایه گذاری دربورس است.

وی ادامه داد: با این اوصاف روند اصلاح قیمت در برخی صنایع و شرکت ها تا حد مناسبی صورت گرفته و افزون بر آن چیزی جز بیش واکنشی تلقی نمی شود . قطعا تنها نتیجه آن انتفاع کوتاه مدت برخی فعالان و استفاده به موقع از این موقعیت که اصولا تابع رفتار هیجانی خود ما است، خواهد بود.

وی افزود: به اقتضای ورود تحلیلگران مختلف طی چند سال گذشته که هر یک از ابعادی گوناگون از جمله تکنیکالیست ها  به این موضوع می نگرند، زمینه ای بوجود آمده که در برخی موارد حتی فاندامندالیست ها نیز تحت تاثیر این جو قرار می گیرند و ممکن است به اشتباه بیفتند. اگرچه نمی توانیم وزن خاصی بر دیدگاه و نظرات کارشناسی گذاشته و قضاوت کنیم که موضوع سرمایه گذاری را باید از چه دریچه ای ببینیم، ولی عملکرد گذشته حکایت از این موضوع دارد که برخی از آگاهان با القای نقطه نظری خاص سعی در ایجاد وضعیت صعودی و یا نزولی در بازار دارند و ممکن است با هدف از این موضوع بهره ببرند.

به گفته مدیرعامل کارگزاری بانک آینده ، هر یک از ابعاد تحلیل قابل بررسی و ارزشمند است اما تبعیت بدون منطق از هر یک از روش ها می تواند موجبات انحراف در تحلیل را ایجاد کرده و تداوم آن منجر به بدبینی و دلسرد شدن فعالان بازار نسبت به موضوع تاثیر گذاری هدفمند برخی شود.

آقابزرگی با تاکید بر اینکه هیچ یک از فعالان بازار نباید اصل و اساس بازار را به ترتیبی ببینند که بخاطر منفعت آنی و کوتاه مدت اساس و ماهیت آن را تخریب کنند، ادامه داد: بعضا دیده می شود شخص یا گروه هایی هم در شبکه های اجتماعی و هم در محافل تخصصی سعی در تشدید رفتار هیجانی دارند . این درحالی است که تا پیش از این و یا حتی چند روز پس از اظهار نظر منفی، خود به خیل مدافعین و تحلیلگران مثبت می پیوندند.

وی در خاتمه گفت : البته اصولا نباید انتظار داشته باشیم که همه یکسویه فکر کنند و نتیجه بگیرند اما بخاطر داشته باشیم که فضای کلی کسب و کار همه فعالان همین مکان محدود است و چنانچه اصل و اساس آن تخریب شود ضرر آن متوجه خود ما خواهد شد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ