کد خبر: ۲۹۳۳۷
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۲/۱۸

تحلیل یک کارگزار از ریزش ۶۰۹ واحدی شاخص/ حال بد و خوب بازار با خودرویی ها

تحلیل یک کارگزار از ریزش ۶۰۹ واحدی شاخص/ حال بد و خوب بازار با خودرویی ها

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده با اعلام دلایل ریزش ۶۰۹ واحدی امروز شاخص گفت: فعالان بازار به این نتیجه رسیده اند روزهای خوب و بد بورس به قیمت های مثبت و منفی سهام گروه خودرو گره خورده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فردین آقابزرگی با تحلیل روند معاملات بازار سهام که در روز جاری منجر به ریزش 609 واحدی شاخص و سقوط به کانال 77 هزار واحدی شد به ملت بازار گفت: شاخص کل بازدهی نامناسبی طی روزهای اخیر داشته و با وجود عدم وجود جذابیت در بازارهای موازی، 3 درصد بازدهی منفی داشت. این بازدهی منفی در حالی شکل گرفت که در چند روز ابتدای سال 95 بازدهی شاخص حدود 1.5 درصد مثبت بود.

تحقق یا عدم تحقق رفع تحریم ها؟!

وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه در ذهن فعالان بازار این ابهام شکل گرفته چگونه در حالی که وضعیت مالی و اقتصادی صنایع و شرکت ها هیچ تغییر خاصی را تجربه نکرده ، این تلاطم در شاخص ایجاد شد؟ ادامه داد: پاسخ های متفاوتی در این زمینه می تواند وجود داشته باشد و هر صاحبنظری بر یک یا چند بعد از این مقوله تکیه دارد. به نظر می رسد یکی از دلایل عمده هیجانات و دلیل به وجود آمدن این وضعیت به گمانه زنی های فعالان بازار از تحقق یا عدم تحقق رفع تحریم ها و نحوه اثر گذاری آن بر وضعیت اقتصادی شرکت ها و ضنایع برمی گردد.

خودرویی ها در یک کفه ترازو

آقابزرگی در ادامه به تاثیرپذیری روند معاملات بازار سهام از وضعیت صنعت خودرو و داد و ستد این گروه پرداخت و خاطرنشان کرد: تمرکز بیش از اندازه و حمایت متولیان و مسئولان از صنعت خودرو و القای این حمایت به سازمان بورس و در نهایت اتکای عده کثیری از فعالان بازار سرمایه به این موضوع که آیا شرکت های موجود بورس در این صنعت افزایش سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی خواهند داشت یا خیر، وضعیت و روند معاملات در بورس را به ترتیبی رقم زده که گویی در یک کفه ترازو شرکت های صنعت خودرو و در طرف مقابل سایر شرکت ها و صنایع قرار گرفته اند.

وی افزود: همکاری سازمان بورس در زمینه اعطای مجوزهای لازم برای انجام فرایند افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، تائید کننده و یا تشدید کننده این میزان حساسیت روی این صنعت است، به طوری که فعالان بازار به این جمع بندی رسیده اند روزهای خوب بورس زمانی است که صنعت خودرو مثبت بوده و روزهای بد زمانی است که سهام شرکت های این گروه منفی هستند.

آثار دو رویداد بر بازار سهام

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده با تاکید بر اینکه دو عامل تحلیل آثار افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی شرکت ها و همچنین موضوع وابسته دانستن رشد سودآوری صنایع و شرکت ها به نتایج رفع محدودیت ها و تحریم باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: اصولا در صورت تجدید ارزیابی دارایی ها و انتقال آن به حقوق صاحبان سهام به جز اصلاح ساختار مالی شرکت ها و امکان تامین مالی با هزینه مالی کمتر تاثیر خاصی بر وضعیت سودآوری شرکت ها به وجود نخواهد آمد. به خصوص در دوره کوتاه مدت که نه تنها هزینه های استهلاک را افزایش می دهد بلکه انتظارات سهامداران از سودآوری شرکت در مقایسه با سرمایه ثبت شده را نیز بالا خواهد برد.

وی ادامه داد: بنابراین موکول کردن اعطای مجوز از سوی سازمان بورس برای تحقق افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها به نوعی این تفکر را نهادینه می کند که اگر با افزایش سرمایه شرکت «ایکس» موافقت شد به این معنی است که قیمت سهام باید رشد کند و اگر نه صف فروش را شاهد باشیم!

آقابزرگی با بیان اینکه باید این مساله به جدیت مورد توجه فعالان بازار سرمایه و تحلیل گران در کنار سازمان بورس قرار گیرد، گفت: حتی در خصوص ورود سرمایه گذار خارجی نیز این موضوع مصداق دارد. اگر شریک خارجی یک شرکت خودروساز که صرفا جهت تصاحب بازار مصرف در ایران سرمایه گذاری خواهد کرد برای سرمایه گذاری وارد شود ، این به آن معناست که در فاصله کوتاه کل خطوط تولید و امکانات داخلی ارتقا پیدا می کنند و در همین فاصله کوتاه، تمام توان فنی و تولیدی گذشته کماکان به تولیدات خود ادامه خواهند داد؟

وی گفت: ورود یا عدم ورود سرمایه گذار خارجی درکنار موافقت یا عدم موافقت سازمان با افزایش سرمایه شرکت ها ناشی از محل تجدید ارزیابی دارایی ها وضعیت معاملات و شاخص بورس را به نوعی هدایت می کند که حالت صفر و یک شناخته می شود. بدون توجه به اینکه تا پیش از به وجود آمدن این روند نه بحث افزایش سرمایه مطرح بود و نه ورود سرمایه گذار خارجی اما شرکت ها به روند کار خود ادامه می دادند و تا این حد تلاطم و نوسان بدون توجیه در بازار وجود نداشت.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده با تاکید بر اینکه تداوم توجیهات و تبلیغات در مورد دو موضوع پیش گفته از سوی برخی از دست اندرکاران و مسئولان اقتصادی می تواند اثرات مخرب این تفکرات را تشدید کند و به نظر بنده آسیب پذیری را نیز دوچندان خواهد کرد، خاطرنشان کرد: در این صورت با تغییر یک شخص و یا یک تصمیم گیر، کل موضوع مورد بحث در مورد سرمایه گذاری خارجی و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی می تواند موجب تغییر روند معاملات و شاخص کل شود.

آقابزرگی در خصوص تاثیر اولین عرضه اولیه سال 95 هم بر روند معاملات فردا و امروز نیز اظهار داشت: با توجه عرضه کوچک و 15 میلیارد تومانی سهام تاثیر این رویداد بر معاملات بازار سرمایه قابل توجه نیست.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ