کد خبر: ۳۰۸۶۰
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۳/۱۸

آخرین وضعیت نرخ خوراک پتروشیمی/ رویه علی الحساب همچنان پابرجاست
دبیر انجمن پتروشیمی تشریح کرد:

آخرین وضعیت نرخ خوراک پتروشیمی/ رویه علی الحساب همچنان پابرجاست

دبیر انجمن پتروشیمی با اعلام مشکلات و موانع این صنعت،آخرین وضعیت نرخ خوراک را تشریح کرد و با ارایه آمارها و پیش بینی های، برنامه های سال ۹۵ را برشمرد و از پابرجا بودن رویه علی الحساب خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد مهدوی ابهری اولین نشست مطبوعاتی سال جاری را امروز برگزار کرد تا درباره مشکلات و موانع صنعت پتروشیمی ،آخرین وضعیت نرخ خوراک ، سرمایه گذاری خارجی ، ارایه آمارها و  پیش بینی هایی ، برنامه های سال 95 و... نکاتی را اعلام کند.

هنوز نرخ رسمی گاز اتان و خوراک مایع اعلام نشده

وی با اشاره به برنامه کمک صنعت پرمزیت پتروشیمی به اقتصاد ایران، گفت: این صنعت درحالی پس از صنعت نفت جایگاه اول کسب درآمدهای ارزی را داراست که انتظار می رود حجم صادرات افزایش بیشتری یابد تا درآمد سرانه ملی نیز رشد کند.

وی ادامه داد: برای تحقق این هدف ابتدا باید مشکل نرخ خوراک برطرف و این ابهام مشخص شود. چرا که با وجود ابلاغ فرمول قیمت نرخ خوراک از حدود یک سال پیش توسط وزارت نفت و به رغم نرخ 8.2 سنتی برای گاز متان، هنوز رسما" نرخی برای گاز اتان و خوراک مایع اعلام نشده است.

پابرجا بودن رویه علی الحساب

به گقته این مقام مسئول به همین دلیل شرکت‌های پتروشیمی مجبور به محاسبه این متغیر مهم به صورت علی‌الحساب هستند اما امید است این موضوع بزودی حل شود تا صنعت پتروشیمی ر دغدغه خوراک نداشته باشد.

مهدوی در برابر این سئوال بورس پرس که آیا وزارت نفت حاضر به محاسبه نرخ بیش از 8 سنتی خوراک از اول سال گذشته شده یا خیر؟ توضیح داد: متاسفانه خیر. وزارت نفت تاکنون حاضر به این درخواست مهم انجمن نشده است. از سوی دیگر به رغم سپری شدن 3 ماه از سال هنوز نرخ خوراک اتان را اعلام نکرده است.

هیچ از مذاکرات با سرمایه گذاران خارجی به قرارداد منتهی نشده

وی با بیان اینکه تصمیم گیری ده‌ها مرکز برای صنعت پتروشیمی، موجب بروز مشکلاتی شده و مانع از حضور سرمایه گذاران خارجی می شود، درخواست کرد تا طبق قانون نهادی نهادی مستقل و متشکل از دولت و بخش خصوصی، وظیفه رگولاتوری را برعهده گیرد. هر چند در این میان شورای رقابت نیز می‌تواند عهده دار این وظیفه باشد.

مهدوی تاکید کرد: در صورت عدم حل چنین مشکلاتی، مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی به مانند آب در هاون کوبیدن است. این درحالی است که صنعت پتروشیمی برای توسعه به 6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد و تاکنون هیچ یک از مذاکرات با طرفهای خارجی منجر به قرارداد و سرمایه‌گذاری نشده که علت آن را باید در شرایط وضع موجود اقتصادی کشور جستجو کرد.

چند آمار و پیش بینی

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی در بخش دیگری آماری از تولید محصولات داد و گفت: در برابر تولید حدود 46.5 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی، پیش‌بینی می‌شود در سال جاری حجم تولیدات به 50 میلیون تن برسد. این درحالی است که در برابر سهم صادرات 28 و 33 درصدی سهم صادرات محصولات پتروشیمی از صادرات غیر نفتی دو سال گذشته، برای سال جاری هم سهم 35 درصدی پیش بینی می شود.

مهمترین برنامه‌های سال 95 انجمن

مهدوی درباره مهمترین برنامه‌های سال جاری انجمن هم گفت: در کنار ایجاد نهاد رگولاتوری برای صنعت پتروشیمی که مذاکرات جدی آن آغاز شده، پیگیر حل مشکل تضامین سرمایه گذاران خارجی ، تاسیس نهادی بازرگانی برای حل مشکل صادرات تجمیع شده شرکت ها با یک برند، نهایی کردن رفع موانع کشتیرانی و بیمه، کمک به برطرف کردن آنتی‌دامپینگ ترکیه، پاسخ به تقاضاهای خرید LPG که مشتریان زیادی دارد و... هستیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ