کد خبر: ۳۱۰۳۱
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۳/۲۹

برآورد NAV و قیمت مناسب هرسهم
از سوی یک تحلیلگر بازار سرمایه انجام شد:

برآورد NAV و قیمت مناسب هرسهم"گوهران" با احتمال کمتر از ۱۰۰ تومان

یک تحلیلگر بازار سرمایه با بررسی صورت های مالی گوهران امید که فردا عرضه اولیه ۵ درصدی دارد، خالص ارزش دارایی و قیمت مناسب هر سهم ششمین شرکت جدید سال را برآورد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، درحالی طی سال جاری سهام شرکت های کاغذپارس، سرمای گذاری مسکن الوند، حمل و نقل پارسیان، تابان هور و شرکت بورسی واسپاری ملت عرضه اولیه شده که فردا یکشنبه 5 درصد سهام گوهران امید به عنوان ششمین شرکت جدید در بازار اول معاملات فرابورس عرضه می شود.

براساس این گزارش، در این عرضه 100 میلیون سهمی "گوهران" ، 50 میلیون سهم برای کشف قیمت از طریق کارگزاران و 50 میلیون سهم دیگر برای معامله گران تخصیص داده شده است.

در این میان ولید هلالات از تحلیلگران بازار سرمایه، مدرس و کارشناس کارگزاری بانک پاسارگاد با بررسی صورت های مالی و جوانب مختلف این شرکت که برای سال مالی 30 آذر گذشته 211 ریال زیان محقق کرده و برای هر سهم در سال مالی آذر جاری 453 ریال سود پیش بینی کرده ، قیمت مناسب هر سهم این شرکت تازه وارد را برآورد کرده است:

تاریخچه و معرفی شرکت :

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید در سال 1383 به صورت سهامی خاص و با سرمایه 500 میلیون ریال تاسیس شد. این شرکت در طول این سال‌ها سرمایه اسمی خود را دو مرتبه افزایش و به 2هزار میلیارد ریال رسانده و از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شده است.

ترکیب سهامداران: 

شرکت گروه سرمایهگذاری امید موسس و سهامدار 99.96 درصدی شرکت است و قصد دارد 5درصد از سهام تحت تملک خود را در تاریخ 30 خرداد ماه 1395 در بازار فرابورس عرضه کند.

حوزه فعالیت شرکت:

سرمایه‌گذاری و خرید سهام، عملیات بازرگانی مجاز و اخذ تسهیلات از بانک‌ها

بررسی صورت‌های مالی اساسی:

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید(سهامی عام) سال مالی منتهی به آذر 1395 دارد. این شرکت در سال مالی گذشته با اخذ هزار و 36میلیارد ریال ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت سود انباشته یک هزار و 743میلیارد ریالی را به زیان انباشته 378 میلیارد ریالی تقلیل داده است.

الف) سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت 77درصد از مجموع دارایی‌های شرکت را تشکیل داده است. سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت نیز 10درصد دیگر از بخش دارایی‌های شرکت است.

لازم به ذکر است که شرکت 19میلیارد ریال پرتفوی غیر بورسی و 4هزار و 622میلیارد ریال پرتفوی بورسی بر اساس بهای تمام شده دارد(بر اساس گزارش پرتفوی منتهی به اردیبهشت) در حالی که ارزش دفتری این اقلام 3هزار و 449 میلیارد ریال است که تاثیر ذخیره کاهش ارزش را به خوبی نشان میدهد. همچنین به تازگی این شرکت سهام خود در فولاد مبارکه را به ارزش یک هزار و 793میلیارد ریال واگذار کرده است.

مشاهده می‌شود که شرکت با توجه به خروج از ترکیب سهامداری فولاد مبارکه همکنون 300 میلیارد ریال کاهش ارزش سرمایه‌گذاری دارد و با همین ترکیب پرتفوی قادر به کسب 298میلیارد ریال سود سرمایه‌گذاری در هر سال است.

ب) حساب‌های پرداختی و سود سهام پیشنهادی: در ابتدای سال مالی شرکت بدهی 2هزار و 386میلیارد ریالی به سرمایه‌گذاری امید بابت تقسیم سود نقدی و حساب‌های فی مابین داشته است. این بدهی در تاریخ ترازنامه 3ماهه به 2هزار و 208میلیارد ریال کاهش یافته و شرکت گوهران با واگذاری 1.15میلیارد سهم فولاد مبارکه به سرمایه‌گذاری امید، یک هزار و 793میلیارد ریال از این بدهی را تسویه کرده است.

ج) زیان انباشته شرکت درپایان سال مالی و 3 ماهه منتهی به اسفند ماه بالغ بر 396 میلیارد ریال است که با برگشت ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری در فولاد مبارکه، این رقم به سود انباشته تبدیل میشود.

با توجه به مباحث فوق انتظار داریم ذخیره کاهش ارزش از رقم فعلی به میزان یک هزار و 36میلیارد ریال به 300 میلیارد ریال کاهش یابد. همچنین انتظار می‌رود با توجه به تقسیم سود اکثر شرکت‌های سرمایه پذیر تا پایان خردادماه، بخش اعظم سود سرمایه‌گذاری به میزان 298 میلیارد ریال محقق خواهد شد.

سود سال مالی جاری به دلیل برگشت ذخایر 487 ریال به ازای هر سهم می‌تواند باشد در حالی که سود تکرار شونده در سطح 136 ریال خواهد بود.

با توجه به اینکه منابع حاصل از فروش فولاد مبارکه جهت پرداخت بدهی به سهامدار عمده مصرف شده و سود تقسیمی شرکت‌های سرمایه پذیر منابع جدید با اهمیتی در اختیار شرکت نمی گذارد باید گفت سودآوری گوهران قادر به رشد نخواهد بود.

سهامدار عمده برای تقویت شرکت می‌بایستی از محل مطالبات حال شده اقدام به افزایش سرمایه می‌ کرد در حالی که با خروج گوهران از ترکیب سهامداری فولاد مبارکه این شرکت از دریافت حداقل 55 ریال به ازای هر سهم سود نقدی در سال محروم شده است.

خرید این شرکت تنها در محدوده کمتر از ارزش اسمی (100 تومان قیمت اسمی هر سهم) می‌تواند منطقی باشد اما نباید انتظار یک تحول خاص از این شرکت داشت.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» فرهاد | ساعت ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۵/۳/۲۹
10
0
پاسخ
ای کاش ....
آخه مگه خرید مثلا صد هزار تومان سهم عرضه اولیه ای مثل گوهران چقدر سود برای هر خریدار حقیقی در پی دارد؟ ( آن هم با هزار احتمال و اگر و شاید!!) . کمی عزت نفس هم برای ما سهامداران حقیقی چیز خوب و لازمی است.

پاسخ:
» ناشناس | ساعت ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۳/۲۹
1
0
پاسخ
حالا این شرکت مادر ( س گ امید )چه گلی سر خود زده با عرضه ی تابان هور!

پاسخ:
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ