کد خبر: ۳۱۳۲۱
۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۴/۱۵

"ذوب" باز هم همه را متحیر کرد/ اینبار با تغییر زیان به سود + نظر کارشناس و 2 دلیل

ذوب آهن باز هم فعالان بازار را متحیر کرد اما برخلاف سال قبل این بار زیان هر سهم را به سود تغییر داد که به نظر یک کارشناس ناشی از دو دلیل است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، 16 شهریور سال گذشته بود که شرکت ذوب آهن با تغییر سود 86 ریالی به زیان 742 ریالی هر سهم ، 180 درجه تغییر جهت داد تا همه سهامداران و فعالان از این رویداد متحیر شوند.

حال بعد از گذشت حدود 10 ماه از آن تاریخ و نامعلوم بودن افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، این شرکت مطرح فرابورسی بار دیگر فعالان بازار را متحیر کرد اما این بار به طرز مثبت.

براساس این گزارش، درحالی دو روز پیش مدیرعامل ذوب آهن در گفت وگو با بورس پرس از تهیه برنامه جامع برای خروج از زیان ۵.۷ هزارمیلیاردی و تحقق سود و در راه بودن خبرهای خوش خبر داده بود (boursepress.ir/news/31233) که ساعت 15:18 دیروز ، اصلاحیه اولین پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی اسفند 95 ( حسابرسی نشده) در کدال منتشر شد.

در این گزارش مشخص شد "ذوب" با وجود کاهش 80 درصدی سود عملیاتی، اقدام به تعدیل مثبت 101 درصدی درآمد کرده و طی آن زیان 582 ریالی هر سهم گزارش قبل را به سود 7 ریالی تغییر داده است.

نظر کارشناس و دلایل

با این اوصاف احتمال دارد نماد این شرکت امروز برای ارایه توضیحات مدیران بسته شود اما وحید طباطبایی از کارشناسان بازار سرمایه با بررسی اطلاعات منتشره اعلام کرد: علت پیش بینی افزایش سود ذوب آهن در سال جاری در درجه اول مربوط به پیش بینی فروش دارایی ثابت و در درجه دوم مربوط به کاهش هزینه های مالی است.

وی ادامه داد: ذوب آهن در خصوص فروش دارایی های ثابت توضیحی ارایه نداده اما علت کاهش هزینه های مالی، پیش بینی کاهش مانده تسهیلات از 3095 میلیارد تومان در گزارش قبلی به 1655 میلیارد تومان در گزارش جدید بوده و علت کاهش محسوس سود عملیاتی ، عمدتا مربوط به کاهش حاشیه سود ناخالص در کنار افزایش هزینه های عمومی و اداری است.

وی علت کاهش حاشیه سود ناخالص با وجود پیش بینی افزایش مقداری فروش را عمدتا مربوط به تغییر ترکیب فروش و پیش بینی افزایش فروش تیرآهن داخلی با حاشیه سود پایین و کاهش پیش بینی فروش سایر محصولات شامل نبشی و ناودانی اعلام کرد که با حاشیه سود بالایی همراه هستند.

این کارشناس با بیان اینکه به نظر میرسد علت تغییر ترکیب فروش، کمبود تقاضا برای محصولات با حاشیه سود بالاتر باشد، علت افزایش هزینه های عمومی و اداری را مربوط به افزایش هزینه حقوق و مزایا دانست و اعلام کرد: برآیند کاهش سود عملیاتی و افزایش درآمدهای متفرقه در کنار کاهش هزینه های مالی ، موجب تبدیل زیان 582 ریالی هر سهم "ذوب" به سود 7 ریالی شده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ