کد خبر: ۳۱۴۵۳
۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۴/۲۶

آخرین رویدادها و اخبار لحظه ایی از کودتای ترکیه + کودتای نظامی شکست خورد
این خبر بروز می شود:

آخرین رویدادها و اخبار لحظه ایی از کودتای ترکیه + کودتای نظامی شکست خورد

در پی کودتا بامداد امروز در ترکیه، اخبار متفاوتی مخابره شده اما آخرین رویدادها از بازداشت ۷۵۴ کودتاچی و شکست آنها حکایت دارند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در حالی کودتای بامداد شنبه ترکیه با اخبار متفاوتی همراه شده که فارس رویدادها و اخبار لحظه ایی این جریان مهم را اعلام کرد:

16:25: گزارش‌ها حاکی از آن است دولت ترکیه، 40 قاضی را مسئول بررسی کودتای اعلام کرده و 2 هزار و 745 قاضی نیز در پی کودکا اخراج شدند. از طرف دیگر 5 عضو دادگاه عالی ترکیه نیز اخراج شدند.

16:22: «ارتش آزاد سوریه» در بیانیه‌ای ناکامی کودتای نظامی در ترکیه را به دولت آن تبریک گفت.

16:01: الجزیره در خبری فوری اعلام کرد منابعی در دولت یونان اعلام کردند که درخواست پناهندگی نظامیان ترکیه را بررسی می‌کنند.

 5:52: نخست وزیر روسیه تصریح کرد که اتفاقات جاری در ترکیه نشان می‌دهد که تناقض‌های عمیقی میان ارتش و جامعه ترکیه است.

15:33 «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه با ارسال یک پیام به تلفن همراه شهروندان ترکیه، از آنها خوسات که با قدرت برای دموکراسی و صلح ایستادگی کنند.

این پیام با نام کامل وی یعنی رجب طیب اردوغان برای مردم ترکیه فرستاده شده بود و همچنین از آنها خواسته شده علیه عوامل کودتا به خیابان‌ها بیایند.

15:29: برخی منابع اعلام کردند یونان حاضر نشده به8 نفر از عوامل کودتا که با بالگرد به این کشور فرار کرده‌اند، پناهندگی بدهد.

15:18: گروه طرفدار کودتا در پایگاه دریایی «گولجوک» کنترل ناوچه را در اختیار گرفت و فرمانده آن را به گروگان گرفتند.

15:15: وزارت خارجه ترکیه از مقامات یونانی خواست 8 نظامی ترکیه ای را به این کشور تحویل دهند.

14:58: «بینالی یلدیریم» نخست‌وزیر ترکیه در خصوص کودتای شب گذشته این کشور گفت این کودتا به کمک مردم شکست خورد و اینکه تلاش عده‌ای برای کودتا لکه سیاهی برای دموکراسی در ترکیه بود.

وی تصریح کرد عوامل کودتا به دادگاه عدالت سپرده و مجازات می‌شوند و همچنین از واشنگتن خواست که گولن را تحویل دهد و او را رهبر یک گروه تروریستی خواند.

یلدیریم ادامه داد این کودتا به دستور فرمانده ارشد نبوده و تبعات آن همچنان ادامه دارد و از مردم خواست تا شب با پرچم ترکیه در میدان‌ها بایستند.

وی تأکید کرد با اینکه اعدام در قانون اساسی ترکیه نیست اما دولت تغییرات قانونی را در این زمینه در نظر می‌گیرد.

14:47: خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرد گرجستان مرز خود با ترکیه را به دنبال بی‌ثباتی ناشی از تلاش برای کودتا در این کشور بست.

14:43: برخی منابع گزارش کردند «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه استانبول را به مقصد آنکارا را ترک کرد.

14:31: رسانه‌های ترکیه گزارش دادند یک فروند بالگرد  عوامل کودتا در یونان فرود آمده است.

14:00 «بینالی یلدریم» نخست‌وزیر ترکیه اعلام کرد تعداد کشته‌ها به 161 نفر و زخمی‌ها به هزار و 440 نفر رسیده و 2839 نفر بازداشت شدند.

13:47: شبکه الجزیره همچنین گزارش داد 15 تانک ارتش با حمایت نیروهای پلیس برای وارد شدن به استانبول اماده می‌شوند.

13:40: بنابر اعلام الجزیره تیراندازی شدید در نزدیک مقر فرماندهی ستاد مشترک ارتش ترکیه رخ داده و تعدادی از عوامل کودتا با نفوذ به داخل ساختمان ستاد مشترک ارتش، تعدادی از افسران را گروگان گرفتند. از سوی دیگر گروه هایی از مردم به سمت ساختمان ستاد مشترک به راه افتاده‌اند.

13:39: الجزیره گزارش داد یک وزیر ترکیه اعلام کرد وضعیت کشور 90 درصد تحت کنترل است اما برخی از فرماندهان ارتش هنوز گروگان هستند.

13:36: «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه در خصوص وقوع یک شورش دیگر در این کشور هشدار داده است و اعلام کرد که ممکن است یک شورش دیگر رخ بدهد.

13:22: خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که آخرین آمار کشته‌های حوادث ترکیه به 190 نفر افزایش یافته است

13:11: رئیس جدید ستاد مشترک ارتش ترکیه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد تعدادی از نیروهای امنیتی و سربازان نیروی هوایی در پس کودتا بودند و در این کودتا تاکنون 90 نفر از جمله 47 غیرنظامی کشته شدند و 1154 نفر نیز زخمی شدند.  طراحان کودتا تعداد زیادی از فرماندهان ارتش را به مکانی نامعلوم انتقال دادند.

وی همچنین اعلام کرد کودتای نظامی شکست خورد و دموکراسی بر ترکیه حاکم است.

13:01: خبرگزاری آناتولی اعلام کرد با بازداشت فرمانده تفنگداران آبی-خاکی «ازمیر»، تعداد ژنرال‌های بازداشت شده به 19 نفر افزایش یافته و همچنین فرمانده سابق نیروی هوایی نیز به جرم خیانت محاکمه خواهد شد

2:50: وزارت خارجه بریتانیا از اتباع این کشور که در ترکیه هستند خواست از محل اقامت خود خارج نشوند. برخی پروازها به ترکیه تغییر مسیر داده و برخی دیگر لغو شده‌اند.

12:38: رئیس جدید ستاد مشترک ارتش ترکیه طی کنفرانس خبری اعلام کرد 104 نفر از عوامل کودتا کشته شدند.

11:56: فیلم لحظه تسلیم شدن سربازان کودتاگر. (جزئیات بیشتر)

11:53: روزنامه گاردین گزارش کرد اردوغان امروز شنبه از جانب چین و ژاپن نیز مورد حمایت قرار گرفت و شبکه تلویزیونی چین به نقل از وزارت خارجه این کشور گزارش کرد پکن از ترکیه می‌خواهد نظم و ثبات را هرچه سریعتر بازگرداند.

«شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن نیز اعلام کرد دموکراسی ترکیه باید مورد احترام قرار گیرد و صلح و نظم باید هرچه سریعتر بازگردانده شود.

11:50: خبرگزاری آناتولی گزارش کرد 700 نفر از نیروهای نظامی و افسران ارتش با بیرون آمدن از پایگاه‌های ارتش در آنکارا، خود را تسلیم کردند.

11:46: معاون نخست وزیر ترکیه اعلام کرد دولت درباره درنظر گرفتن مجازات اعدام برای سران کودتا بحث خواهد کرد.

11:43: گزارش الاخبار از حوادث ترکیه؛ عرش اردوغان به لرزه درآمد ولی فرونپاشید. (جزئیات بیشتر)

11:24: خبرگزاری آناتولی گزارش کرد که تعداد کشته‌های حوادث شب گذشته ترکیه 90 نفر و تعداد زخمی‌ها نیز 1154 نفر بوده است.

11:18: رسانه‌های ترکیه‌ای اعلام کردند حدود 200 سرباز مرتبط با کودتا در مقر ارتش ترکیه خود را تسلیم کردند.

11:11: رئس پارلمان ترکیه در مقر پارلمان تصریح کرد: «من از احزاب که در کودتا شرکت نکردند تشکر می‌کنم. امروز روز جشن دموکراسی در ترکیه است. سه حزب بزرگ ترکیه امروز در جلسه فوق‌العاده شرکت می‌کنند.»

11:07: در حالی که خبرها درباره کودتا در ترکیه ادامه دارد، مقامات آمریکایی خبر دادند بنا بوده مقامات ترکیه‌ای ماه آینده فرماندهی ارتش در این کشور را عوض کنند. (جزئیات بیشتر)

11:03: رئیس پارلمان ترکیه طی سخنرانی در صحن مجلس اعلام کرد 1374 نفر در ارتباط با کودتا دستگیر شدند. این در حالی است که وزارت دادگستری ترکیه این رقم را 1563 نفر اعلام کرده است.

10:34: همزمان با آزادی رئیس ستاد مشترک ترکیه از دست عوامل کودتا، وزیر کشور ترکیه گفت که تلاش برای کودتا سرکوب شده است

10:31: به دنبال رخدادهای اخیر، ارتش ترکیه دستور خروج فوری نیروهای خود از عراق را صادر کرد.

10:29: روزنامه حریت گزارش کرد پایگاه‌های ژاندارمری در آنکارا که اصلی‌ترین خواستگاه عوامل کودتا بود، بدست نیروهای دولتی بازپس گرفته شد.

10:27: نخست‌وزیر عراق در پی کودتای نظامی در ترکیه، دستور تشکیل جلسه اضطراری در کابینه دولت را داد.

10:13: دیلی صباح گزارش کرد که «فخری کاسیرگا» دبیر کل نهاد ریاست جمهوری ترکیه بعد از ربوده شدن توسط کودتاچیان، نجات پیدا کرد.

09:59:  «بینالی یلدیریم» نخست‌وزیر ترکیه برفراز شهر آنکارا منطقه پرواز ممنوع اعلام کرد.

09:54: عبور و مرور خودروها روی پل های «بسفر» و «سلطان محمد» در استانبول از سر گرفته شد.

09:52: دیلی صباح گزارش کرد جسد 16 سربازی که در این تلاش برای کودتا در ترکیه مشارکت داشته‌اند، پیدا شده است.

09:48: حماس با صدور بیانیه‌ای، کنترل کودتای نظامی در ترکیه توسط دولت و ارتش این کشور را تبریک گفت.

09:45: روزنامه گاردین گزارش کرد حملاتی در نیمه‌شب به پارلمان و کاخ ریاست‌جمهوری ترکیه صورت گرفته است. هنوز مشخص نیست آیا این حملات متوقف شده است یا خیر؟

تصاویری از آنکارا در صبح روز شنبه (امروز) نمایانگر خساراتی است که به این شهر وارد شده است.

 

09:43: خبرگزاری آناتولی گزارش کرد فرمانده لشگر پیاده در استان «هاتای» بازداشت شد.

09:42: «بان کی مون» دبیرکل سازمان ملل خواستار آرامش در ترکیه شد. سخنگوی بان کی مون هم گفت وی اتفاقات ترکیه را دنبال می‌کند و خواستار آرامش در این کشور است.

09:40: طبق گفته یکی از مقامات دولتی ترکیه، مقر ارتش ترکیه هم‌اکنون تحت کنترل نیروهای مسلح وفادار به دولت درآمده است.

رویترز می‌گوید همچنان گروهی از سربازان به مبارزات خود علیه دولت اردوغان ادامه می‌دهند و همچنان بالگردهای نظامی در اختیار خود دارند.

طبق این گزارش، هیچ جنگنده‌ای در حال حاضر تحت کنترل کودتاچیان نیست.

09:38: نیروهای پلیس به مدرسه ارتش در استانبول حمله و کودتاچیان در این مکان را دستگیر کردند.

09:37 : فتح‌الله گولن ضمن تأکید بر اینکه هیچ ارتباطی با کودتای ترکیه نداشته، در بیانیه‌ای گفت: من به شدت، تلاش برای کودتای نظامی در ترکیه را محکوم می‌کنم. دولت باید از طریق یک فرایند انتخابات آزاد و منصفانه نه زور، پیروز شود.به عنوان کسی که تحت چندین کودتای نظامی در پنج دهه گذشته رنج کشیده‌ام، واقعا توهین آمیز است که هم‌اکنون به داشتن ارتباط با چنین تلاش برای کودتا متهم شوم.

09:30: نیروهای وفادار به دولت هنوز در کنترل پایگاه‌های ارتش هستند اما کودتاچیان به مقابله با آنها ادامه می‌دهند و به بالگردهای ارتش دسترسی پیدا کرده‌اند.

09:28: سی ان ان ترک گزارش داد فرودگاه آتاتورک استانبول به وضعیت عادی بازگشته و پروازها مجدداً از سرگرفته شده است.

09:26: صلیب سرخ ترکیه گفته بیش از هزار نفر زخمی شده و احتمال افزایش مجروحین نیز وجود دارد.

09:20: وزیر کشور ترکیه از اخراج 29 سرهنگ و 5 ژنرال ارتش ترکیه خبر داد. سومین ژنرال ارشد ارتش نیز دستگیر شد.

09:12: برخی منابع اعلام کردند که تعداد بازداشتی‌های کودتای شب گذشته ترکیه به 754 نفر رسید. 

 9:04: فتح الله گولن در بیانیه ای اقدام به کودتا در ترکیه را به شدت محکوم کرد.

 9:00: برخی منابع خبری از شنیده شدن صدای تیراندازی در اطراف وزارت کشور ترکیه خبر می‌دهند. 

 8:51: کودتاچیان در بیانیه‌ای اعلام کردند که همچنان برای ادامه مبارزه مصمم هستند.

08:40: خبرها حاکی از آن است که در جریان بمباران مناطق نزدیک کاخ ریاست‌جمهوری ترکیه، 5 نفر کشته شده‌اند. 

8:34: خبرگزاری رویترز گزارش کرد که حدود 50 سرباز که در تلاش برای کودتای نظامی در ترکیه دست داشتند، در یکی از پل‌های امتداد «بسفر» استانبول تسلیم شدند و تانک‌های خود را با دستانی که به نشانه تسلیم بالا بردند، ترک کردند.

08:32: نخست‌وزیر ترکیه از انتصاب «اومیت دوندار» به‌عنوان رئیس جدید ستاد مشترک ارتش خبر داد. وی فرمانده بخشی از ارتش ترکیه است که استانبول را تحت کنترل دارد.

08:31: فرماندار استانبول اعلام کرد که یک ژنرال که فرماندهی کودتا را بر عهده داشته، بازداشت شده است. 

 8:27: «بینالی یلدیریم»، نخست‌وزیر ترکیه از انتصاب «اومیت دوندار» به‌عنوان رئیس جدید ستاد مشترک ارتش خبر داد. وی فرمانده بخشی از ارتش ترکیه است که استانبول را تحت کنترل دارد. 

 8:26: طبق گزارش روزنامه انگلیسی «گاردین»، مقامات دولتی ترکیه می‌گویند که کودتا در حال حاضر به پایان رسیده است، با اینحال، اردوغان تصدیق کرد که «آشوب‌های اندکی» همچنان در آنکارا ادامه دارد.

08:23: شبکه سی ان ان در حال پخش تصاویری از نظامیان ترکیه بر روی پل «بسفر» در استانبول است که در حالی تانک‌های خود را ترک می‌کنند که دستانشان به نشانه تسلیم بالای سرشان است. 

08:19: منابع خبری از محاصره تنگه «بسفر» به دست نیروهای کودتا خبر می‌دهند. در صورت صحت این خبر، کودتاچیان به یک تنگه حیاتی دست یافته‌اند. 

 8:16: خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که جنگنده‌های حامی دولت در حال حمله به تانک‌های کودتاچیان در اطراف کاخ ریاست جمهوری ترکیه هستند.  

 08:14: خبرگزاری آناتولی ترکیه از سرنگونی یک بالگرد کودتاچیان در اطراف آنکارا خبر داد. 

 8:12: اردوغان در جمع هواداران خود تصریح کرد محکم ایستادگی می‌کند و مصالحه نمی‌کند و خطاب به «فتح الله گولن» و هوادارانش گفت دیگر بس است. اگر جرئت دارید به ترکیه بازگردید.

08:04 اردوغان در جمع هوادارنش تأکید کرد «ترکیه را ترک نخواهم کرد.» 

 08:01: شبکه العربیه گزارش کرد رئیس‌جمهور ترکیه بین هواداران خود در استانبول حاضر شد.

 7:57: یک فروند جنگنده اف - 16، منطقه‌ای در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری ترکیه را با دو بمب مورد حمله قرار داد. برخی معترضین به کودتا مجروح شده‌اند. 

 7:54:رویترز گزارش کرد که تنگه «بسفر» به دلایل امنیتی به روی نفتکش‌ها بسته شده است. 

 7:47: «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه تلاش برای کودتا را «خیانت» خواند و ضمن اعلام اینکه مصالحه نمی‌کند، گفت: «برای مردن آماده‌ام».

7:40: برخی اخبار حکایت از آن دارد، 13 نفر که قصد ورود به کاخ ریاست‌جمهوری ترکیه را داشتند، دستگیر شدند.

07:38: یک مقام ترکیه‌ای اعلام کرد که فرودگاه ترکیه کاملاً در اختیار نیروهای دولتی است.

07:31: برخی منابع از سرنگونی یک جنگنده اف - 16 کودتاچیان خبر می‌دهند. این خبر تائید نشده است.

07:30: دادستان عمومی ترکیه تعداد کشته‌ها در سراسر این کشور را 60 نفر عنوان کرد.

07:24: نخست‌وزیر ترکیه خواستار برگزاری جلسه فوری پارلمان این کشور شد.

07:04: فدریکا موگرینی، خواستار نشست فوری وزرای خارجه اتحادیه اروپا برای «بررسی اوضاع فعلی ترکیه، هماهنگ‌کردن پیام‌های سیاسی و حمایت از شهروندان این اتحادیه در ترکیه» شد.

07:01: دفتر دادستانی ترکیه اعلام کرد وقایع کودتای جمعه در این کشور تنها در شهر آنکارا دست‌کم 42 کشته برجای نهاده است. 

06:56: روزنامه دیلی صاباح گزارش داد همه پروازها در فرودگاه آتاتورک از ساعت 6 صبح به وقت محلی به حالت عادی بازخواهد گشت. 

06:50: رویترز به نقل از برخی شاهدان عینی مدعی شد سربازان حامی کودتا، بار دیگر کنترل فرودگاه آتاتورک را به دست گرفته‌اند. 

06:35: نخست‌وزیر ترکیه دستور شلیک به سمت هواپیماهای «ربوده شده توسط کودتاگران» را صادر کرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» کورش | ساعت ۱۰:۱ - ۱۳۹۵/۴/۲۶
1
1
پاسخ
این چه کودتایی است و چه ارتشی است که نیروهای پلیس موفق به بازداشت آنها می شوند
فقط یک کودتای نمایشی می تواند چنین فرجامی داشته باشد
قطعا نیروهای ارتش ترکیه قوی تر- مسلح تر و پر تعداد تر از پلیس این کشور هستند
» ناشناس | ساعت ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۴/۲۶
1
1
پاسخ
دو دستگی در ارتش بوده و عده ای از انها دست به کودتا زدند و مشخصه کاری به پیش نمیبرند
» سیاوش | ساعت ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۴/۲۶
3
0
پاسخ
کمتر کسی پیدا می شود که این نقشه و فیلم بازی کردن اردوغان را بپذیرد . تحلیلگران سیاسی بزودی آمار و ارقام واسناد لازم را در خصوص نمایشی بودن این کودتا منتشر خواهند کرد
» احمد | ساعت ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۴/۲۶
0
0
پاسخ
ارتشی که پلیس بتواند انرا مهار کند چه ارتشی است چطور می توانسته کنترل کشور را بعد از کودتا بدست بگیرد خوب شد کار به همین جا ختم شد وگرنه خاک وبار ترکیه را بر باد می داد و دیگر در تاریخ باید دنبال اسم ترکیه می گشتیم
» ناشناس | ساعت ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۴/۲۶
0
0
پاسخ
اگه مردم به خیابونا نیومده بودن دیشب اردوغان سقوط کرده بود
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ