کد خبر: ۳۱۴۷۵
۸:۰ - ۱۳۹۵/۴/۲۷

عامل اصلی تعدیل۱۱۵۰درصدی
یک کارشناس بازار سهام به بورس پرس اعلام کرد:

عامل اصلی تعدیل۱۱۵۰درصدی "شراز" + یک سئوال/ احتمال تغییر درآمد دو پالایشگاه

یک کارشناس بازار سهام با اعلام علت دقیق تعدیل مثبت سود ۱۱۵۰ درصدی پالایشگاه شیراز و طرح یک سئوال، وضعیت دیگر پالایشگاه ها را بررسی کرد و تغییر درآمد دو پالایشگاه را محتمل دانست.

وحید طباطبایی در گفت و گو با پایگاه خبری بورس پرس، درباره جریان تازه گروه پالایشگاه که با تعدیل سود 1150 درصدی پالایشگاه شیراز و سپس تغییر زیان 2060 ریالی پالایشگاه لاوان به سود 22 ریالی، شکل گرفته و موجی از امیدواری به آینده سهام این گروه را ایجاد کرده اظهار داشت: در وهله اول باید در مورد علت دقیق تعدیل مثبت "شراز" نکته ایی مطرح شود.

تعدیل سود 1150 درصدی "شراز" و یک سئوال

وی ادامه داد: با انتشار صورت های مالی حسابرسی شده "شراز" ، علت دقیق تعدیل مثبت و رشد خالص سایر درآمد - هزینه های عملیاتی این شرکت مشخص شد که ناشی از محل برگشت ذخیره کاهش ارزش موجودی فرآورده ها بوده است.

وی افزود: این شرکت سال 93 مبلغ 35.3 میلیارد تومان ذخیره از این بابت در نظر گرفته بود و با افزایش بهای نفت و فرآورده های نفتی ، این ذخیره بازگشت داده شد و منجر به افزایش سود هر سهم از 22 ریال به 275 ریال شد.

این کارشناس با اشاره نکات اعلامی مدیر مالی پالایشگاه شیراز، خاطر نشان کرد: مدیر مالی "شراز" پس از ارایه گزارش 12 ماهه و تعدیل مثبت این سهم اعلام کرده در لحظات پایانی تنظیم صورت ها و گزارش های سالانه، شرکت ملی پالایش و پخش با یکی از درخواست ها مبنی بر کاهش نرخ میعانات گازی موافقت کرد و با توجه به این امر و تاثیر95 درصدی نرخ خوراک بر بهای تمام شده، تعدیل سود به سهامداران اعلام شد.

طباطبایی ادامه داد: این مقام مسئول صراحتا اعلام کرده از محل کاهش نرخ میعانات گازی، بهای تمام شده کاهش یافته و در نتیجه سود هر سهم به میزان 1150 درصد افزایش یافته در این صورت این سوال مطرح است که اگر بهای تمام شده کاهش یافته ، چرا سود ناخالص بجای افزایش، کاهش یافته است؟

بررسی دیگر پالایشگاه ها و احتمال تغییر درآمد دو پالایشگاه

وی درباره دیگر پالایشگاه ها هم گفت: در بررسی دیگر پالایشگاه های حاضر در بازار سهام و از منظر قابلیت تعدیل مثبت مشابه، مشخص شد دو پالایشگاه تبریز و تهران نیز بابت کاهش ارزش موجودی ها ذخیره در نظر گرفته اند. در این میان پالایشگاه های اصفهان، بندرعباس و لاوان ذخیره ای در سال 93 و 94 نگرفته اند.

وی ادامه داد: "شبریز" از بابت کاهش ارزش موجودی فرآورده ها در سال 93 مبلغ 54.1 میلیارد تومان و از بابت مورد مشابه در سال 94 مبلغ 22.4 میلیارد تومان (جمعا 76.5 میلیارد تومان) ذخیره در نظر گرفته که در صورت برگشت ذخیره مذکور و پس از کسر مالیات متعلقه ، سود هر سهم سال 94 حدود 15 تومان افزایش خواهد یافت و زیان 357 ریالی به زیان 205 ریالی تبدیل خواهد شد.

وی افزود: همچنین "شتران" در سال 93 بابت کاهش ذخیره کاهش ارزش موجودی ها، ذخیره ای در نظر نگرفته بود اما برای سال گذشته 28.6 میلیارد تومان ذخیره در نظر گرفته که در صورت برگشت ذخیره و با احتساب کسورات مربوط به مالیات، سود هر سهم معادل 27 ریال افزایش خواهد یافت و سود سال گذشته از 282 ریال به 309 ریال خواهد رسید.

طباطبایی تاکید کرد: با این همه جا دارد اعلام شود که این پیش بینی از تعدیل درآمد "شبریز" و "شتران" و عدم تعدیل سایر پالایشگاه ها، صرفا برداشتی   از وضعیت صورت های مالی این شرکتها بوده و با توجه به ابهامات فراوان صورتهای مالی، ممکن است صحیح نباشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ