کد خبر: ۳۱۶۵۹
۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۵/۶

نظر۲ گروه به آینده بازار در دوره ششمین رئیس سازمان بورس/ ثبت رکوردی جدید
بورس پرس گزارش می دهد:

نظر۲ گروه به آینده بازار در دوره ششمین رئیس سازمان بورس/ ثبت رکوردی جدید

امروز اولین روز حضور ششمین رئیس سازمان بورس است و دو گروه معتقدند بازار سهام به این تغییر که همراه با ثبت کوتاه ترین دوره ریاست بود، واکنش نشان خواهد داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در حالی بعد از ظهر دیروز بعد از چند شایعه و تکذیب، تغییر رئیس سازمان بورس با تصمیم شورای عالی بورس نهایی و با جانشینی شاپور محمدی به جای محمد فطانت نهایی شد که کمتر فعالی منتظر این تحول ناگهانی در این مقطع زمانی بود.

نکته جالب اینکه محمدی 25 خرداد ماه درباره احتمال جانشینی به جای فطانت گفته بود: آقای فطانت بر جای خود باقی خواهد ماند.

در این میان زمزمه ها و اخبار تایید نشده ایی درباره دلیل این تغییر مطرح شده که مهمترین آنها و بدون تایید یا رد ، شامل تابعیت دوگانه فطانت (که پیش از این توسط وی و سازمان بورس تکذیب شده بود) ، عمل قلب فطانت و ناراحتی جسمی، وجود اختلافاتی در راس تصمیم گیرندگان و متنفذین در تعیین پست های مهم، عدم موافقت وزیر اقتصاد و برخی اعضاء شورای عالی بورس با دو عضو معرفی شده توسط فطانت برای حضور در هیات مدیره سازمان، اعتراض برخی فعالان حقوقی متنفذ به حمایت فطانت از صنعت خودرو و اعتراض اخیر سهامداران پلی اکریل (که در 20:30 هم منعکس شد)، پیگیری و خواست جدی وزیر اقتصاد برای تعیین رئیس جدید سازمان بورس و با هدف بهبود شرایط بازار و بعد از تعیین روسای سازمان امور مالیاتی و بیمه مرکزی و... است.

با این اوضاف با تغییر فطانت، رکورد حضور بالاترین مقام نهاد ناظر که تا قبل از این بیش از 2 سال و مربوط به دبیر کلی عبده تبریزی طی سال های 82 تا 84 بود شکسته شد و به حدود 20 ماه ( از حضور فطانت در 24 آذر 93 تا دیروز ) رسید که از دید برخی فعالان این رویداد نمی تواند برای نهاد مهمی چون سازمان بورس قابل دفاع باشد.

به هر حال این موارد در حالی مطرح می شود که شاپور محمدی بعد از رجایی سلماسی، میرمطهری، عبده تبریزی ، صالح آبادی و فطانت ، ششمین رئیس نهاد ناظر بازار سرمایه است که وظایف و مسئولیت های سنگین و حساسی را به عهده دارد. 

در این میان دو گروه معتقدند بازار سهام به تغییر رئیس سازمان بورس واکنش نشان خواهد داد.

گروه اول بر این باورند از امروز بازار سهام به این تغییر واکنش منفی نشان خواهد داد و به دلیل مواضع موافق و مخالف حقوقی ها نسبت به این تغییر و قطع حمایت ها از صنعت خودرو، شرکت های این گروه با کاهش قیمت روبرو خواهند شد. در نتیجه شاخص بورس افت خواهد کرد.

این گروه همچنین معتقدند با توجه به روحیه محافظه کارانه و محتاطانه شاپور محمدی، عدم سابقه اجرایی قابل دفاع در گذشته از جمله مدیرعاملی بورس انرژی ، عدم حمایت برخی مسئولین حامی صنعت خودرو از حضور وی و غالب بودن بخش تئوری و نظری شاپور محمدی بر حوزه عملیات و ....، وضعیت بازار بهتر از شرایط کنونی و قبل نخواهد بود.

اما گروه دوم از این جابجایی استقبال کرده و براین باورند شاپور محمدی به دلایلی چون ارتباط از قبل با بدنه بازار، حمایت حقوقی های بزرگ از وی ، برخورداری از دوستان متنفذ در مجلس و دولت، نداشتن تعصب به یکی دو صنعت خاص و برطرف شدن شائبه تبعیض در حمایت ، رفع ابهاماتی چون نرخ سود بانکی و نرخ خوراک پتروشیمی، سال آخر دولت و تجربه سال های گذشته بهبود بازار در چنین مقاطعی، برنامه دولت برای تقویت بازار سرمایه جهت انتشار حجم قابل توجهی از اوراق بدهی در سال جاری، عبور از مقطع حساسی چون لغو تحریم ها و... بازار سهام از فردا وارد دور تازه ایی خواهد شد و مدیریت شاپور محمدی در میان مدت مورد رضایت اکثریت فعالان خواهد بود.

با این همه در حالی فطانت به نوبه خود و در حد توان اقداماتی مناسب برای بازار سرمایه انجام داد و از این پس عکس وی در کنار عکس 6 رئیس قبلی سازمان بورس ( از قبل و بعد از انقلاب) قرار می گیرد که باید منتظر اعلام برنامه های شاپور محمدی 42 ساله و برگزاری اولین نشست مطبوعاتی وی با رسانه ها بود تا مشخص شود رئیس جدید سازمان بورس در این مسئولیت چه برنامه هایی دارد و چه اقداماتی را عملی خواهد کرد؟

اما آنچه مهم است باید این نکته مدنظر وی و دیگر مدیران قرار گیرد که بازارسرمایه حساس و پرتلاطم و پر ریسک و گاه با حاشیه و ضعیف، به مسئولان مدبر، منصف ، مقتدر در عین رعایت عدالت، برخوردار از مشروعیت و حمایت همه گروه های فعال، توانمند در تحقق خواسته های به حق سرمایه گذاران و کارگزاران ، دارای ارتباط حرفه ای با رسانه ها ، پرهیز از شعار و اقدام به عمل های کارآمد و... نیاز دارد تا این بازار در اقتصاد و برای نسل های آینده جایگاهی شایسته تر از اکنون داشته باشد.

انتهای پیام     

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» جوادي | ساعت ۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۵/۶
2
1
پاسخ
اميدوارم حتي اگر فقط شده برأي جلب سرمايه گذار خارجي قوانين بسيار دست و پاگير بورسي ازجمله لغو حجم مبنا و نوسان ٥ درصدي روزانه ، اولين كار جناب محمدي باشد. در كشورهاي غربي كه بازار سهامشان إز تريليون دولار ميگذرد، نه تنها اين چنين مواردي وجود ندارد بلكه در زمان خريد و فروش سهام ، قيمّت خريد، قيمت فروش و قيمّت اخر وجود دارد كه اخرين قيمت زمان بسته شدن سهم يا قيمت خريد است و يا فروش كه اخرين معامله رويش انجام شده است. ماليات فقط إز سود سهم گرفته ميشود و نه إز كل قيمت و حتي اگر طرف ضرر كرده باشد. در زمان اعلام تعديل چه مثبت و منفي، زماني كه سهم بسته شد و پس إز ساعت تعطيلي اعلام ميشود و روز بعد باز...
واقعا اميدوارم كإرهابي مثبت برأي بازار سرمايه ايران انجام شود كه سرمايه گذار خارجي ورود كند و اين حداقل هاست.
» ناشناس | ساعت ۹:۵۵ - ۱۳۹۵/۵/۶
2
0
پاسخ
جوادی عزیز
همه را گفتی جز کارمزد بالا
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ