کد خبر: ۳۱۶۶۴
۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۵/۶

نتایج اقتصادی اولین سال برجام در 4 بخش بورس، نفت، سرمایه گذاری خارجی و تورم
گزارش بلومبرگ از

نتایج اقتصادی اولین سال برجام در 4 بخش بورس، نفت، سرمایه گذاری خارجی و تورم

بلومبرگ نتایج اقتصادی اولین سال برجام در۴ حوزه بورس ، نفت، سرمایه گذاری خارجی و تورم بررسی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بلومبرگ در گزارشی نتایج اقتصادی برجام در اواخر دوره دولت یازدهم ایران را در4 حوزه بورس ، نفت، سرمایه گذاری خارجی و تورم بررسی کرد.

براساس این گزارش، ارزش سهام در بورس اوراق بهادار تهران همزمان با اعلام انعقاد قراردادهای سرمایه گذاری نظیر قرارداد ایران خودرو با پژو سیتروئن جهش داشته اما پس از این جهش، شاخص ها افت کردند. به طوریکه شاخص اصلی بورس بهادار تهران در ماه ژوئن 2.8 درصد کاهش یافت.

به گفته فلورنس اید اوکدن اقتصاددان ارشد عربیا مونیتور، کالاهای مختلف بیش از 50 درصد تامین سرمایه بازار را بر عهده دارند، بنابراین کاهش قیمت نفت و فلزات موجب آسیب دیدن شاخص های بورس شده است.

نگرانی برخی بانک های خارجی از احیای مبادلات با ایران به دلیل واهمه بانک های خارجی از بازگشت تحریم های آمریکایی همچنان وجود دارد و کنگره آمریکا تهدید به تحریم مجدد ایران می کند.ایران هنوز نتوانسته به میلیاردها دلار از دارایی های خود دسترسی پیدا کند.

رابرت پاول مدیر خاورمیانه و آفریقای موسسه اکونومیست اینتلیجننس یونیت می گوید: درمورد نتایج اقتصادی برجام خوش بینی بیش از حدی وجود داشته و احتمالا بسیاری در ایران انتظار داشتند منافع زیادی از این توافق در زمان کوتاه حاصل شود.

درباره تغییرات قیمت نفت در پسابرجام هم باید گفت تحریم های نفتی به عنوان ابزاری برای متقاعد کردن طرف ایرانی به مذاکرات هسته ای استفاده شده است. افزایش تولید روزانه ایران به 3.8 میلیون بشکه نفت 6 ماه پس از اجرای برجام محقق شد که 2 میلیون بشکه از آن صرف صادرات می شود.

محسن قمصری، مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت می گوید ایران توانسته در این مدت، 80 درصد سهم از دست رفته خود از بازار نفت را پس بگیرد.

گرچه رشد درآمدهای نفتی در پسابرجام میزان قابل توجهی بوده اما این میزان تا رسیدن به سطح درآمدها در سال 2011 فاصله زیادی دارد. درامد نفتی ایران طبق برآوردهای اکونومیست اینتلیجنس یونیت در سال 2016 حدود 50 میلیارد دلار است، در حالی که این رقم 5 سال قبل به 119 میلیارد دلار رسیده بود.

تک رقمی شدن تورم و حرکت کند قیمت ها ، روندی بی سابقه طی 25 سال اخیر است. هرچند مقامات انتظار دارند اقتصاد ایران در یک ساله منتهی به ماه مارس 4.5 درصد رشد کند، اما محقق شدن رشد سالانه 8 درصدی که از سوی دولت هدف گذاری شده، مستلزم تغییرات عمده ای است.

به گفته رابرت پاول، سرعت بخشیدن به برنامه خصوصی سازی» تسلط مقامات دولتی بر اقتصاد کشور را کاهش خواهد داد و موجب پیدا شدن شرکای شفاف برای سرمایه گذاران خواهد شد.

وضعیت سرمایه گذاری خارجی در ایران نشان می دهد به رغم تمایل زیاد مردم برای ورود شرکت های مطرح جهانی، برنامه خرید 118 فروند هواپیمای ایرباس به ارزش 27 میلیارد دلار و با بوئینگ 17.6 میلیارد دلاری امضاء شده است. همچنین قرارداد 2.3 میلیارد دلاری در زمینه راه آهن با زیمنس آلمان مورد دیگری از قراردادهای مهم و بزرگ ایران در پساتحریم عنوان شده است.

سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران طی سه ماهه اول 2016 به 4.5 میلیارد دلار افزایش یافته است. این رقم سرمایه گذاری که تحت عنوان 26 پروژه محقق شده، بالاترین میزان در بیش از یک دهه گذشته در ایران بوده است.

با وجود این میزان رشد در جذب سرمایه گذاری خارجی، دولت ایران همچنان در حال ترسیم نقشه راهی برای افزایش منابع مالی خارجی ایران از 30 میلیارد دلار به 50 میلیارد دلار در سال است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ