کد خبر: ۳۱۶۷۷
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۵/۶

پیشواز بلوکی شاخص از رئیس جدید و زمزمه رابطه قوی با دو وزیر مهم
بورس پرس گزارش می دهد:

پیشواز بلوکی شاخص از رئیس جدید و زمزمه رابطه قوی با دو وزیر مهم

در اولین روز ریاست شاپور محمدی در سازمان بورس که زمزمه رابطه قوی و حسنه با دو وزیر مهم مطرح شد، شاخص با معاملات بلوکی چند شرکت و سپس با تحرکاتی با رشد ۷۲۵ واحدی وارد کانال ۷۶ هزار تایی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،بازار سهام که از شروع معاملات در بهمن 1346 تاکنون 7 دبیرکل و رئیس را بر مسند سازمان بورس دیده،  دیروز در رویدادی ناگهانی مواجه شد و طی آن محمد فطانت بعد از 20 ماه حضور از سمت خود کناره گیری کرد تا رکورد جدیدی در مدیریت نهاد ناظر که پیش از این بالغ بر دو سال ( مربوط به دوره 2 ساله عبده تبریزی) بود ، ثبت شود.

در این تغییر شاپور محمدی که به دلیل سابقه حضور در دبیرکلی کانون نهادهای مالی و مدیریت بورس انرژی و ... چهره ای آشنا برای فعالان بازار بشمار می رود، با دستور وزیر اقتصاد و مصوبه شورای عالی بورس از سمت معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد خداحافظی کرد و جانشین فطانت شد تا با توجه به حضور دو جدید هیات مدیره سازمان بورس یعنی عراقچی و فلاح پور ، دور جدیدی از مدیریت سازمان بورس آغاز شود.

این تغییر درحالی مانند همیشه دارای مخالفان و موافقانی است که از ماه ها پیش شایعه آن چند مرتبه به میان آمده بود اما هر بار تکذیب شده بود. از جمله تکذیبه خرداد ماه شاپور محمدی !

به هرحال در شرایطی فطانت به عنوان مشاور وزیر اقتصاد منصوب شده که باید منتظر برنامه ها و تصمیمات شاپور محمدی و هیات مدیره سازمان بورس بود اما در این میان امروز زمزمه هایی مبنی بر رابطه قوی شاپور محمدی با دو وزیر مهم یعنی بیژن زنگنه و محمدرضا نعمت زاده مطرح شد و حتی برخی از حل مشکلات شرکت های پتروشیمی و بهبود شرایط پالایشگاه ها از یک سو و مشکلات دیگر صنایع به دلیل رابطه حسنه محمدی با این دو وزیر سخن به میان آوردند.

صحت و سقم این زمزمه درحالی طی هفته ها و شاید ماه های آینده مشخص خواهد شد که برخی فعالان با اشاره به سال پایانی دولت و اهمیت بازار سرمایه در انتخابات آینده ، حضور شاپور محمدی را نشانه ایی از همبستگی اعضاء کابینه ( با توجه به عدم نقش وزیر اقتصاد در تعیین فطانت ) و خواست عملی دولت برای بهبود بازار سرمایه می دانند.

با این همه بازار سهام که با افزایش امیدواری ها به رونق نسبی روبرو شده، قبل از شروع مراسم تودیع و معارفه قبل از ظهر روسای پیشین و جدید سازمان بورس، با جو مثبتی حرکت کرد و شاخص در همان دقایق اولیه با رویه تکراری و ناخوشایند معاملات بلوکی چند شرکت بزرگ از جمله فولاد مبارکه ، ملی مس، سرمایه گذاری غدیر، پالایشگاه بندرعباس، گل گهر و... با رشد 300 واحدی روبرو شد.

در ادامه هم تحرکات سرمایه گذاران حقوقی موافق تغییر مدیریتی نهاد ناظر به همراه موج سواری نوسان گیران، شاخص بورس به روند صعودی خود ادامه داد و در پایان با رشد 725 واحدی به راحتی وارد کانال 76 هزار تایی شد و در رقم 76 هزار و 226 واحد به ثبت رسید.

نکته جالب اینکه در این رشد نه تنها گروه خودرویی نقشی نداشتند بلکه سهام شرکت های ایران خودرو، گروه بهمن ، سرمایه گذاری های رنا و ساپیا و...با کاهش قیمت داد وستد شدند که ناشی از اعتقاد فعالان به قطع حمایت از این گروه بود.

در این رشد که متاثر از نقش 106 تا 46 واحدی شرکت های مخابرات، ملی مس، پالایشگاه بندرعباس، تاپیکو، سرمایه‌گذاری‌ های صندوق‌بازنشستگی‌ و امید و غدیر بود ، ارزش روز بازار سهام شرکت های بورسی نیز با افزایش 3.5 هزار میلیارد تومانی به 313.7 هزار میلیارد تومان رسید.

همچنین با داد و ستد بیش از 915 میلیون سهم و حق تقدم ، بالغ بر 232 میلیارد تومان دست به دست شد. بیشترین حجم معاملات هم مربوط به زامیاد با داد و ستد 82 میلیون سهم بود.

با این اوصاف در شرایطی بازار سهام اینگونه به استقبال رئیس جدید سازمان بورس رفت که در برابر اعتقاد برخی به مقطعی بودن روند صعوی قیمت ها و شاخص، اکثر فعالان و کارشناسان به آینده خوش بین بوده و منتظر رونق پایدار بازار در هفته های آینده هستند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» آستیا | ساعت ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۵/۶
6
0
پاسخ
امیدورایم از همین اول کار مدیر جدید هم این شاخص سازیهای تصنعی و مهندسی شده را در دستور کار خود قرار ندهد، یکی از کارهایی که فعالان بازار سرمایه بشدت از آن خسته و بیزارند و آن را توهین به شعور خود میدانند و امید به تغییر آن در هر تغییر مدیریت جدید در بورس دارند همین شاخص سازیهای مهندسی شده و فرمایشی و نمایشی است که امروز هم شاهدش بودیم.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ